Permalänk
Medlem

Mutt

Jag har problem med From: <användarnamn hos min isp>@<isp domän> när jag testar skicka mail med mutt. Jag får <mitt namn på mitt konto på den lokala maskinen>@<isp domän>. Det är alltså användaren som inte stämmer. Jag har testat set from, sätta $EMAIL etc. Det är ju en hel del alternativ som finns för mutt. Lite tungt såhär första dagarna att komma in i det. Jag tänkte därför ta en lättare väg och hoppas att någon kan hjälpa mig hur man korrekt sätter From fältet. Om det behövs mer info så säg till!

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem

Re: Mutt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av miny3945
Jag har problem med From: <användarnamn hos min isp>@<isp domän> när jag testar skicka mail med mutt. Jag får <mitt namn på mitt konto på den lokala maskinen>@<isp domän>. Det är alltså användaren som inte stämmer. Jag har testat set from, sätta $EMAIL etc. Det är ju en hel del alternativ som finns för mutt. Lite tungt såhär första dagarna att komma in i det. Jag tänkte därför ta en lättare väg och hoppas att någon kan hjälpa mig hur man korrekt sätter From fältet. Om det behövs mer info så säg till!

Sätt variabeln from till din emailadress i ~/.muttrc så borde det fungera.

http://mutt.org/doc/manual/manual-6.html#from

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mutt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Sätt variabeln from till din emailadress i ~/.muttrc så borde det fungera.

http://mutt.org/doc/manual/manual-6.html#from

Tack för svaret!
Jag har redan set from = <min emailadress> i muttrc. Men skickade mail har fortfarande mitt lokala användarnamn men rätt domännamn. Jag använder ssmtp för att leverera mailen till min isp's mailhub, men jag tror problemet ligger i mutt(användarfel ;0). Jag har testat att inte skicka iväg mail (dvs endast mutt har sett mailet) och då ser jag att det inte stämmer. Jag har provat my_hdr och $EMAIL. Jag har läst igenom manualen, men kanske får dra några vändor till...

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.