Permalänk

Fancontroller till låda med lucka?

Jag har nyligen köpt en TT Tsunami och har då blivit varse de högljudda fläktarna. Jag sitter här och funderar på en fancontroller, men det verkar som om utbudet är litet för lådor med lucka. Tanken är att luckan ska gå att stänga.
Jag har även en liten fundering på att köpa lösa pottar och fixa det själv, men frågan är då hur mycket effekt de behöver tåla. Den ena fläkten har ju inbyggda lysdioder och drar ju därmed lite mer ström.

Hur har ni löst det?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

jag har också funderat över hur man ska göra med luckan... om den passar, har du noterat CoolerMasters Musketeer?

EDIT: jag tycker om designen på den, skönt retro... tänkte det skulle platsa i en tsunami (designmässigt)

Permalänk
Medlem

Om man tvunget inte måste ha något i någon lucka, så har jag snart gjort färdig en fläktkontroller som man styr via comporten, och den har 4 kanaler... Något som låter intressant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nöbbe
Om man tvunget inte måste ha något i någon lucka, så har jag snart gjort färdig en fläktkontroller som man styr via comporten, och den har 4 kanaler... Något som låter intressant?

Styr man den via en mjukvara i PCn?
Fixa kopplingsschema!

Permalänk

Låter spännande!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Jag hoppades på det

Jag har gjort ett kort som baseras på en AVR 2313, med vilken jag styr en förstärkarkrets. AVRen i sin tur har jag skrivit ett litet interruptbaserat program där jag utför en PWM (Pulsbreddsmodulation) vid låga frekvense (20-50 Hz, justerbart) eftersom de flesta fläktar har egen elektronik, och inte fungerar vid snabbare PWMfrekvenser..

Nu i första hand så ska jag få den att fungera så att man kan styra den via mjukvara, genom comporten. Senare så hade jag tänkt sätta dit ett usb-chip, så att man kan koppla den inne i lådan, och slipper dra ut sladdar (har man comport på moderkortet går den också bra att använda med denna första versionen). Ev kommer jag också att försöka sätta dit en display på den.

senare kommer jag också att försöka göra något plugin till motherboard monitor, eller ett fristående program så att man kan skriva in önskad temperatur, och sedan programmet eftersträvar den. (Har precis läst Reglerteknik )

Men just nu så är det tentaperiod, så jag kommer nog inte att testa programmet förrens nästa vecka, och finns intresset kvar då, så kan vi ju prata mer om det

/Martin

Permalänk
Medlem

Det kommer en recension här på Sweclockers väldigt snart om ett styrsystem som är väldigt likt det Martin beskriver som sina mål för sitt system. Fast det här har redan idag avancerade automatikstyrningsmöjligheter och tex USB.

Men Martin, ditt projekt låter kanon! Jag hade själv ganska långt gångna tankar på att pilla ihop något sådant (jag har hållt på med hårdvaruutveckling och hårdvarunära programmering själv för ett antal år sen, det är skoj!) Men jag var för slö för att komma till skott typ... Ditt blir garanterat kanon för de som vill bygga själv!

/Magnus

Permalänk
Medlem

Och hela grejen med mitt är att det är tänkt att bli ett byggkitt på Elektreotekniska föreningen på LTH, www.etf.tlth.lth.se Så att alla som känner för att själv löda ihop en fläktkontroller kan göra det där Priset kommer väl att ligga någonstans runt 150-200 :- .... Vi får se

/Martin

Permalänk

Låter mycket spännande! Uppdatera gärna denna tråd när du har kommit en bit.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Eller så kan man ju göra det väldigt enkelt för sig och köpa en familjeförpackning sådana här:

Permalänk
Medlem

Men man vill ju kunna styra sina fläktar utan att vara tvungen att öppna lådan

Permalänk
Medlem

Den verkar rätt kompetent och har plan front, fast 800:- är ju inte peanuts. http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=651&session=00dde06...

Permalänk
Medlem

Speedfan har en inställning för att ställa in rpm antalet på fläktar.. (finns i filakrivet) Fugerar endast om fläkten än ansluten till 3pinnarna på mobot

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

På mitt abit IC7-g fungerar speedfan bara för CPU och NB anslutningarna.

Permalänk

men va fan va ni ska ge dåliga svar 0= Använder denna till mitt antec 1080 chassi. Funksar skit bra! Snygg som fan också! 0=

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1265&session=70b2de...

Visa signatur

Frallan
Intel C2D E6850, 4GB OCZ DDR2, BFG 8800ULTRA OC2, 1.5TB WD HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flatfrallan
men va fan va ni ska ge dåliga svar 0= Använder denna till mitt antec 1080 chassi. Funksar skit bra! Snygg som fan också! 0=

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1265&session=70b2de...

"Snygg som fan" går ju att diskutera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
"Snygg som fan" går ju att diskutera

haha smaken e som golvet...ee...eller hur var det nu?

Visa signatur

Frallan
Intel C2D E6850, 4GB OCZ DDR2, BFG 8800ULTRA OC2, 1.5TB WD HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
"Snygg som fan" går ju att diskutera

Jobba nu med dig Johan!!

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |