Permalänk

Var kommer maillänken ifrån?

Hej,
Om nån kommer till min hemsida via en länk i en email, var ser min server att han kommer från? Och kan den som gjorde länken bestämma var det ska se ut sida ha kommit ifrån, alltså få min server och tro något annat?

TranceMaster

Permalänk
Hedersmedlem

Troligtvis så blir referer helt enkelt inte satt.
Den som gjorde länken kan inte bestämma det vad jag vet nej, MEN han kan ju dock länka till en egen server som skickar vidare till din, då ser det ju ut som att man kommer från hans sida.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

OK, då förstår jag lite mer.
Men då kan jag se vilken sida han länkade till mig ifrån, inte bara servern, eller?

/TranceMaster

Permalänk
Medlem

Man kan tyvärr fejka referer, finns diverse program för det.

Permalänk
Hedersmedlem

gagg: Jepp, bara att modifiera lite headers.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

dessutom kan man välja att inte alls skicka referrers....

Permalänk
Medlem

Relaterad fråga: kan jag få ett PHP-script att läsa in en valfri HTML-sida (och göra nåt kul av det inlästa), men dölja referern (PHP-scriptets webbadress)?

Jag googlade lite och såg nåt om curl, men det verkade väldigt komplicerat. Om någon behärskar det och kan ge exempelkod som tillexempel läser in innehållet på adressen $url till variabeln $contents vore det suveränt.

Permalänk
Hedersmedlem

Malesca:

<?php $url = "http://exscape.org/test/"; $file = fopen($url, "r"); if (!$file) die("fopen failed"); while (!feof($file)) { $contents .= fread($file, 8192); } fclose($file); echo $contents; ?>

Jag kan inte svära på att loopen funkar som den ska men jag tror det. Resten av koden funkar iaf, och den skickar ingen referer (det måste man isåfall göra manuellt så jag ser inte problemet riktigt ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Thomas: Du måste lägga till $contents = ''; innan while-slingan, annars klagar den på att variabeln $contents inte existerar så den kan inte lägga in grejor i den.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tack, fast nåt såntdär har jag ju redan. Jag tänkte nog fel, inser jag nu. Jag plockar koden med fopen, men sen visar jag bilder jag hittat på sidan, och det är jag inte vill avslöja min referer.

Man kanske måste plocka varje bild med fopen och sen visa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Thomas: Du måste lägga till $contents = ''; innan while-slingan, annars klagar den på att variabeln $contents inte existerar så den kan inte lägga in grejor i den.

Bara om man har så man ser varningar, annars fungerar det ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, konstigt... Jag har varningar på men jag såg minsann inget fel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

EDIT: det var inget, jag besvarade min fråga själv

TranceMaster:

Permalänk
Medlem

@$contents .= fread($file, 8192);

funkar ju också

Visa signatur

Yoink...