SweSecure - Javascript förklaring.

Permalänk

SweSecure - Javascript förklaring.

Hejsan,

håller just nu på en säkerhets-hemsida och leker "wannabe-hackare" just
nu för att knäcka lite olika säkerhetslösningar inom kryptering och websäkerhet, vilket min lärare tyckte jag skulle göra när jag var klar med det jag skulle. Så nu har det blivit lite av en tävling för att knäcka honom istället

Nu är det dock så att jag kommit till ett problem där jag måste skapa en "egen" brutforce algoritm (Vet inte om det bryter mot reglerna då? Men det ska hursomhelst vara användas på den här sidan så jag hoppas inte det).

Men för att skriva den så behövs det ju först och främst att man förstår koden som är:

<script language="Javascript"> function validatePassword(){ var password; password = document.login.password.value; blnVal = (encrypt(password)=='36001'); if (!blnVal) alert('Lösenordet är felaktigt, försök igen!'); return blnVal; } function encrypt(pass) { var password=1; //Startvärde for(i=0; i<pass.length; i++) { password += pass.charCodeAt(i)*(i+5)*4; } return password; } </script>

Som ni ser ska den få värdet: 36001
Till slut så jag tänkte mest på om någon kunde förklara för mig exakt vad som menas med:
password += pass.charCodeAt(i)*(i+5)*4;
Då jag känner mig lite vilse

Den börjar på 1 eller hur?
Och sedan plussar den ihop värdena med varandra?
Sedan förstår jag inte vad som händer sedan.
Det enda som jag med flera kanske förstår är att det borde gå att få fram fler än ett lösenord med denna metod eller?

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Den startar med password = 1.

Den går sedan igenom varje tecken(position) i lösenordet (for-loopen), och för varje tecken ökar den password med: Unicode-värdet för tecknet * (teckenpositionen + 5) * 4.

Sedan har man det krypterade lösenordet i password.

password += bla

är alltså samma sak som

password = password + bla

Permalänk

Okej tack.
Hur får jag reda på unicode värdena?
Eftersom mina programmeringskunskaper är för denna typ av kod så blir det till att räkna ut dett med hjälp av knoppen

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tss... jag kommer inte ens förbi första banan :/

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe