TFT dvi - flimmer, brus och störningar?

Permalänk
Medlem

TFT dvi - flimmer, brus och störningar?

Börjar bli riktigt ledsen nu...

Förutom att jag sumpade att lämna in hemtentan idag, visar det sig att min vackra Hercules Prophetview 920pro DVI har börjat krångla. Den får bara inte göra det, eftersom det inte går att få en ny - i så fall ett annat märke :(.

Störningarna yttrar sig genom:

1. ett vertikalt streck som flimrar på högersidan samtidigt som
2. det går "flimmervindar" eller störningar växelvis åt höger,
vänster, upp, ner samt diagonalt. Kan liknas vid en TV med
halvtaskig mottagning.
3. Detta visar sig i princip bara mot svart och mörkgrå bakgrund.
4. Vissa fägnyanser byts ut mot andra konstiga "vibrerande"
färger. Exempelvis när man kollar på film, så känns det som
någon har lagt till någon form av digitala effekter(!).
5. Störningarna finns där även när datorn är avstängd (inte fel på
grafikkortet mao). Givetvis kör jag den via DVI så det har
ingenting med VGA-anslutning att göra.

Som ni förstår är jag inte så sugen på att byta bort min ögonsten mot något annat, så alla tänkbara idéer är välkomna!

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Ungefär samma sak hände på min gamla skärm, flimmer uppe i högra hörnet, syntes mest mot mörk bakgrund. En vecka innan felet kom började skärmen "pipa" högfrekvent.

Fick en sprillans ny skärm på garantin (med bättre kontrast, nyare panel) två dagar senare, så jag klagar inte

Lite trist med Hercules däremot, deras skärmar var rätt trevliga, snygg design och bra bild.

Till intresseklubben: Varken den gamla eller den nya skärmen hade en enda kass pixel, visserligen inte så betydelsefullt om skärmen pajar på annat sätt men men...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag antar, med motstånd, att skärmen är körd.... Kollade upp kvittot nu iaf - har garanti i en månad till från affären (JME). Hercules egna garanti gäller ju längre, men orka skicka runt skärmen i hela Europa. Det får bli att traska ner till JME i veckan (om ingen på forumet kläcker en finfin idé).

Någon som vet om JME brukar låna ut skärmar under felsöknings- och reparationstiden? Måste ha en under tiden, börjar ju med B-uppsatasen nu i veckan.

Känns verkligen sunkigt att lämna ifrån sig Herculesen...

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]