Permalänk
Medlem

BTX moderkort.

Såg nyheten på NH angående en bild på ett btx-moderkort. Denna:

Är det bara jag som tycker att sämre designat moderkort får man leta efter? Jag menar kolla på strömförsörjningen, kontakten sitter nedanför expansions-korten så att man kommer att får dra sladdarna över korten. Sen har vi ju placeringarna Sata kontakterna... man kommer ju att få dra sladdarna över hela moderkortet. Antagligen måste de sitta relativt nära sydbryggan för att vara effektiva.

Jag ska dock erkänna att jag är väldigt kritisk imot BTX och detta gör ju saken inte bättre.

Vad är era åsikter?

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag håller med... ser inte så effektivt ut.

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Hedersmedlem

jag säger: våga vägra btx!

Nej, men jag tycker uppläget verkar somidigt också, delvis för att mitt lian li pc75 är atx och jag hade tänkt att använda detta chassi resten av mitt liv...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

på vilken sida av moderkortet sitter nätagget? om det sitter brevid minnes-slotten så är ATX-kontakten helt ok placerad -> man drar upp kablarna över i/o-plattan = inte särskilt ivägen för något

S-ata-placeringen är inte särskilt smidig, IDE och floppy-kontakterna är ännu värre.., men detta moderkort kanske ska sitta i ett desktop-chassi, och då är placeringen bättre än att ha portarna vid bortre kanten

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
på vilken sida av moderkortet sitter nätagget? om det sitter brevid minnes-slotten så är ATX-kontakten helt ok placerad -> man drar upp kablarna över i/o-plattan = inte särskilt ivägen för något

Den hammnar ju ovanför moderkortet.. man drar ju sladden över tex grafikkortet...

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Den hammnar ju ovanför moderkortet.. man drar ju sladden över tex grafikkortet...

vad får dig att tror att moderkortet på fotot inte är upp och ner? (det är ju inte meningen att det ska sitta som ett ATX-mobo)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Moderkortet är på rätt håll vad jag ka nse. FIns desutom flera BTX standarder.

Nätaget kommer ligga under moderkortet så det kommer inte gå nån kabel över grafikkorten eller anndra isntickskort. BTX designmäsigt påminner mer om gammla AT lådor. CPU:n lågt ner och nära fronten och nätaget i booten av lådan. Grafikkorten och instickorten i övrigt hammnar lågt upp. Tanken är att luft ska tas in i fronten över CPU:n sedan gå ut åvanför instickorten för att kyla grafikort mm. Men dumma med detta är att i dagsläget ger instickort minimalt med värme förutom heataste grafikkorten men i förhållande till varmaste processorerna så som nyare P4:or så är det bara korkat. Hade vart bättre kyla insticskort så som graffikort mm först då tempen på luften stiger fåtalet grader medans luften öer CPU:n kan gå up 20-30C utan problem och ska den sedna kyla ett hett grafikort som ett 6800U kommer det snabbt att överhetta.

Jag anser fortfarande att ATX är mer överlägset än BTX.

Bättre kyla diskar och liknande som ger lite värmeenergi ifrån sig först sedan kyla CPU och köra ut luften. Grafikkort mm får oftast tillräckligtm ed kall luft via fläktar i fronten ändå eller via fläktar i sidan av datorn som också hjälper till att ventilera lådan och hålla processor tempraturen nere.

Permalänk
Medlem

Här är några exempel från BTX-specen på hur BTX är tänkt att användas. Moderkortet på bilden är ett micro-BTX, dvs motsvarigheten till dagens micro-ATX.

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet nu kommer uppochner... Kommer det inte samlas rätt mkt damm i fläkten?

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.