Permalänk

Köp av projetor. Vad ska man tänka på?

Hej.

Jag ska nu köpa en projektor.
Är det något speciellt man ska tänka på när man köper en projektor. Jag har funderat lite på denna

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/projectors/...

Någon som är lite kunnigare på projektor området kan väl säga lite för och nackdelar med den.

Mvh Tomas Grafström

Visa signatur

[XP2400+ 2,0ghz] [2x256mb DDR ram] [80gb WD] [EPoX 8K9AI Moderkort] [GeForce 4MX] [NEC 2500 8x]

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt att använda den till? För hemmabio skall du välja nått annat.. tex Panasonics nya AE-700 för nästan samma pengar..

Permalänk
Medlem

Vanligaste rekommendationerna för en hembioprojektor brukar vara Panasonics AE-serie och Sanyos Z-serie.

Läs på projektorforumet på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showforum=24

Permalänk

Jag ska andvända den till hemmabio + Koppla in datorn, men mest för hemmabio. Det är så att jag har hittat den nämnda projektor beg., För och nackdelar med den?

Visa signatur

[XP2400+ 2,0ghz] [2x256mb DDR ram] [80gb WD] [EPoX 8K9AI Moderkort] [GeForce 4MX] [NEC 2500 8x]

Permalänk
Medlem

Som föregånde talare säger jag samma sak och det är Panasonic AE serien du skall titta på, och begagnat är lika med att slänga pengarna i sjön.
Man ej vet hur de behandlat projektorn då lampan är den kännsligaste delen och brukar gå sönder vid fel handhavande av projektorn. + Att oftas är det enorma överpriser på just begangnade projektorer.
Då en ny lampa inte är direkt är gratis att införskaffa.

Surfa in på www.dvdforum.nu så har du resten av dagen att läsa om projektorer osv...

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du åker och kikar på lite projektorer, både TFT och DLP.

Generellt sett ger DLP en bättre bild, så länge man inte märker av bieffekterna (rgb flimmer)
Jag har en Z2 och kan säga att jag är allt annat än nöjd med bilden. Visst, så länge filmen vekligen är 16*9 funkar det bra, men med svarta kanter runt om märks den mycket dåliga svärtan.

Permalänk

Har haft en Infocus x1 som jag sålde iväg efter 3dagar för att jag känade mer är dubbelt så mycket än vad jag köpte den för :D. Var mycket nöjd med den, Jag la inte märke till någon regnbågseffek (rgb flimmer). Så att en DLP skulle vara bra med tanke på bild kvaliten. Någon som kan tips om några fler bra DLP projektorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomasgrafström
Har haft en Infocus x1 som jag sålde iväg efter 3dagar för att jag känade mer är dubbelt så mycket än vad jag köpte den för :D. Var mycket nöjd med den, Jag la inte märke till någon regnbågseffek (rgb flimmer). Så att en DLP skulle vara bra med tanke på bild kvaliten. Någon som kan tips om några fler bra DLP projektorer?

Infocus har ju sin nya 4805, kör på den själv. Grym bild för slanten. Kostar 15'900 hos de flesta, men har sett att komplett.se har den för runt 13 om du inte bryr dig så mycket om garanti på nära håll.

Var på mässa på RC i Umeå i helgen och DLP är bara för grymt :). AE 700:an tyckte jag inte alls var nått att hurra för, nästan så man trodde den var trasig... Sanyo Z3 däremot såg väldigt bra ut för en LCD. Men ska du bara se på DVD t.ex. så är nog DLP svårslaget när det kommer till bildkvalité/krona. Såg du inte rgb flimmer på en X1 så kommer du aldrig att se det på 4805:an då den har 4x färghjul istället för 2x som på X1:an.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Okej, men visst kan man se i 4:3 läge på infocus 4805? Läste att formatet var 16:9. Z3 är nog lite för dyr för min del...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomasgrafström
Okej, men visst kan man se i 4:3 läge på infocus 4805? Läste att formatet var 16:9. Z3 är nog lite för dyr för min del...

4:3 läget funkar fin fint. JAG personligen tycker att Infocusen har helt klart bättre bild än Z3:an när det gäller vanliga DVD filmer, så ser du inga regnbågar så är den inte alls ett dumt val :).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Har en http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/projectors/...

Är väldigt nöjd med den, bra bild, och oerhörd skärpa när man kör via datorn, dock så är komposit och s-video in lite kassa på den, men kollar ändå bara på film/dvd via htpc:n så detta är sällan något problem.
Hyfsat schysst pris också, även om jag blir förbnnad på att den kostade 12900 när jag köpte den för typ 4månader sen :<

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Har en http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/projectors/...
http://i.pricerunner.com/prod/338200825l/Benq_PB6200.jpg

Är väldigt nöjd med den, bra bild, och oerhörd skärpa när man kör via datorn, dock så är komposit och s-video in lite kassa på den, men kollar ändå bara på film/dvd via htpc:n så detta är sällan något problem.
Hyfsat schysst pris också, även om jag blir förbnnad på att den kostade 12900 när jag köpte den för typ 4månader sen :<

Ligger på 1700 lumen också, ska man se film i ett mörklagt rum så är det _långt_ ifrån optimalt för bra svärta. Jag har väl runt 750 lumen på min och det är nästan för mycket när det är helt mörklagt.

6200:an är mer för PC bruk och kanske inte film. Därav den starka lampan & 4:3 läge som native upplösning.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz