Permalänk
Medlem

6800 GT --> 6800 Ultra

Jag är verkligen inte så kunnig gällande överklockning, vi kan börja med det som utgångspunkt.

Jag fick ett tips på ett annat ställe i forumet att om jag var intresserad av att köpa ett 6800 Ultra så kunde jag istället köpa ett 6800 GT och klocka upp det. Det jag nu undrar är lite mer praktiskt hur jag skulle göra det. Och eventuella faror som detta innebär.

Tack för svar.

EDIT: en till fråga - är GT en nerklockad Ultra? eller är det olika kvalité på korten?

Permalänk
Medlem

Om du ska göra detta bör du köpa ett kort som är kännt för ultra hastigheter, t ex Leadtek korten, och gainwards golden sample kort...

Vet inte hur det är med leadtek, men med gainward får du med ett program som heter expertool, här kan du bl a klocka kortet, det är så enkelt så att man höjer ett par parametrar stegvis för att till slut komma till vad kortet klarar. Ofta gör man så att man höjer 5 mhz på minnena, 5 mhz på kärnan.. sedan kör man något program som belastar kortet lite, t ex 3d mark05, ser allting ut som det ska? Ja då fortsätter man klocka, tillslut kommer du få vita små fläckar och liknande, då klockar du ner kortet 5 mhz och ser om allt ser okej ut, gör det det? Ja, då är kortet klockat till max =).

Ultra hastogheter är 400/1100 tror jag....Ofta kommer man ännu högre...

Gt är inte ett nerklockat ultra, det är två olika GPU:er... Ultra korten har väl antagligen lite bättre kylning, och såklart så klarar dom högre klockfrekvenser...

Jag har ett gt och kör än så länge på orginalfrekvenser, klarar alla spel helt utmärkt, klockar sen när det behövs....

Hoppas detta inte blev för luddigt uitan att du förstår =), jag är lite trött så här på morgonen =). Om något är fel får någon gärna rätta mig.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

ultra korten har snabbare minnen .. typ ultra: 1.6ns minnen och GT 2.0 ns minnen kanske inte heter ns men ändå

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Är det inte samma gpu bara det att Ultrans bios är inställd att mata högre spänning, annars är det väl bara minnena som skiljer i princip.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

De flesta Ultra korten har överklockade 2.0ns minnen, ett fåtal har 1,6ns. Alla riktiga GT kort har så vitt jag vet 2.0ns minnen. Gainward har släppt ett GT kort med 1.6ns minnen nu också, 6800GT GS GLH. Vad det gäller gpun så är det den samma, dock har Ultra korten högre volt. Ultrorna har dessutom två molex kontakter medans GT har en (finns säkert undantag i bägge fallen)... (Det är möjligt att fler U kort har fått 1.6ns minnen nu, var brist i början.....)

Vad det gäller klockning så är de flesta GT kort kapabla till Ultra frekvenser men det är som man har tur till, Leadtek, BFG och Gainward tillhör väl dom som klockar bra (finns säkert fler), sen så går det utmärkt att modda biosen på GT korten så GPUn får samma volt som på Ultra korten (MKT enkelt)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

ultrakorten är inte och leka med..jävlar asså..

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem

Leadtek 6800 GT / Ultra

Tja så vitt ja vet så är Leadteks GT och ultrakort identiska. Samma komponener samma kyla!! Kolla på tomshardware.se där testar dom Leadteks 6800 kort.

Visa signatur

[MSI K8N Neo2 Platinum] [2x512MB TWINMOS] [AMD A64 3200+ Winchster @4100+] [Leadtek 6800LE 420/870 1,3V 3Dmark 03 12507] [200GB + 160GB SATA]

Permalänk
Medlem

P3774n

Den här personen måste skryta om sitt kort..han ska nämligen köpa det snart..JÄVLA UNGE! haha

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem

Har ett MSI6800GT som jag har överklockat till ultra-hastigheter (400/1100). Jag gjorde det genom att använda den inbyggda överklockningsfunktionen i nvidia:s drivrutiner som man aktiverar genom att ändra i registret. Det finns en fil på guru3d.com som gör detta åt dig. Tror att det är denna fil: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jende
P3774n

Den här personen måste skryta om sitt kort..han ska nämligen köpa det snart..JÄVLA UNGE! haha

kid (barnunge)
ville jag skryta hade jag valt något annat att berätta.....

Till alla er andra, tack så mycket för hjälpen - det gav mycket

PS. jag får lönetillägg på typ 30,000 (före skatt) för nov + dec DS. (anklagas jag för att skryta så kan jag ju göra det också)