Permalänk
Medlem

Varm P4 3.0GHz

Har just fått min nya dator och kört den lite, men efter ett tag så ser jag i programmet ABIT EQ (som följer med moderkortet ABIT AS8) att processorn är för varm, hur kan det komma sig när jag har alla originalinställningar?
Är det nå fel på den/hur ska jag fixa detta.

Jag såg att den låg på 85 grader när jag förde över filer från en annan dator till denna.

lite bekymmrad över detta

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylning?

Börja med att uppdatera BIOS, då tempgivaren ofta är MYCKET dåligt kalibrerad.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Kylningen till processorn är den som följde med, i chassit har jag de fläktar som följde med x case dracula chassit.

Kan man kalibrera tempgivaren själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
Kylningen till processorn är den som följde med, i chassit har jag de fläktar som följde med x case dracula chassit.

Kan man kalibrera tempgivaren själv?

Kalibreringen görs av tillverkaren i en ny revision av BIOS, som du uppdaterar. Abit har ett program som följer med moderkortet som heter "FlashMenu". Det uppdaterar BIOS enkelt genom Windows.

Standardkylningen till processorn är bra, vad jag har hört. Nånting är fel i alla fall.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Sätt dit CPU-kylaren ordentligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Fatrix
Sätt dit CPU-kylaren ordentligt

ta loss och sätt fast kylningen ingen!!
jag gjorde det och min temp sjönk ganska mycket...temperaturgivningen är inte alltid att lita på häller... störs du av att inte kunna veta den riktiga tempen(vem gör inte det?). kolla om nya biosuppdateringar...skaffa en fläktkontroller med tempmätare och sätt en i kylflänsen..även om det inte visar temperaturen direkt på kärnan kan det vara bra att har lite mer kontroll på eventuella tempökningar osv...

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

Finns det något externt program (dvs inte moderkortstillverkarens) för at styra hastigheten på fläktarna? Intels eget program säger bara hur fort fläktarna snurrar och ökar inte på dom fast det skulel behövas.

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Kalibreringen görs av tillverkaren i en ny revision av BIOS, som du uppdaterar. Abit har ett program som följer med moderkortet som heter "FlashMenu". Det uppdaterar BIOS enkelt genom Windows.

Standardkylningen till processorn är bra, vad jag har hört. Nånting är fel i alla fall.

Det va det dummaste aj hört att kylarna som följer med prosessorerna e bra DEM SUGER SOM FAN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffffy
Det va det dummaste aj hört att kylarna som följer med prosessorerna e bra DEM SUGER SOM FAN

Dom nya ÄR bra. Läs på.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF