Permalänk
Medlem

AKUT hjälp med d-link & dhcp

Tjena.

Satte nyss ihop min nya burk o var jävligt nöjd tills dess att ja försökte komma ut på nätet.

Så här ligger det till.

Kör en d-link 504g adsl-modem/router. Gammla datorn körde jag ett precis likadant nätverkskort på som nu (d-llink DFE 530tx).

nu till det problemet. Andra burken kommer jag ut på nätet med. (samma kort där oxå).

på nya datorn får jag ingen kontakt med dhcp servern.
har testat både med det intergerarde nätverkskortet, d-link kortet och ett annat okänt kort. samma problem hela tiden.

MEN, om jag sätter in d-link kortet från andra datorn i nya burken funkar det utmärkt.

har svårt att tro att det kan vara fel på 3 helt nyköpta nätverkskort.

Så va fan e felet. Behöver lite expert hjälp...

Permalänk

Det är inget fel på dina nätverkskort, utan det är något kompitabilitetsostabilitet Om det nu stavas så.
Alltså att din dlink router. har problem med andra än d-link kort.

Permalänk
Medlem

1. Hur många ip adresser delar routern ut?

2. Har du låst några ip adresser till MAC adresser?

Permalänk

2:an kan jag leva med, men ip utdelning (dhcp) ska ju inte spela roll om han testar flera olika nätverkskort ittaget.
Han testar alltså en i taget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polkagrisen
Det är inget fel på dina nätverkskort, utan det är något kompitabilitetsostabilitet Om det nu stavas så.
Alltså att din dlink router. har problem med andra än d-link kort.

Han har ju testat både D-link-kort och ej D-link, och får samma problem ändå.

Som nämnt tidigare; kolla om du har några IP-adresser som är låsta till mac-adresser.
Om inte så testa reseta routern till Defaul Settings.

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polkagrisen
2:an kan jag leva med, men ip utdelning (dhcp) ska ju inte spela roll om han testar flera olika nätverkskort ittaget.
Han testar alltså en i taget.

Jo, men han kanske bara delar ut 2 ip adresser och om båda är låsta på MAC adressen så får ju det nya kortet ingen adress. Men delar han ut fler så är det inte det som är problemet.