Permalänk

min data e sepe!

har en relativt ny dator köpte den för 2-3 månader sen har funkat bra sen dess... men för nån vecka sen så började den krångla. jag tror den blir för varm processorn varnar och den börjar pipa som fan!
ibland så stänger den till och med av sig mäkta jobbigt. den funkar bra så länge jag inte har nåt spel på men när jag ska spela nåt så efter en stund så börjar den pipa och det går seeeegt. i bios så står det att min processor är 57 grader varm. vet inte vad jag ska göra måste ha hjälp!

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk

hmm du kan testa o sätta en fläkt som blåser på prollen och se om det hjälper dig lite.

Visa signatur

| Antec Sonata 2 PB | Asus A8N-E D | SD 3700+@2600MHz 35/43 | Gainward 7800GT @440/1230 - 42/55 - Zalman 7000CU | 2*1024Mb PC3200 | Samsung 940B | 3dM 01 28029 | SuperPi 32s | Letar efter bra minnen 2*512 |

Permalänk

jamen den funka ju fint för en vecka sen!

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk
Medlem

haru flyttat på datorn nånting? processorkylaren kan ha rubbats om den itne satt ordentligt... gör så här..

1. Köp Arctic Silver 5 Kylpasta.
2. Ta av processorfläkten, rengör med kemiskt ren aceton för att få bort gammal kylpasta.
3. Kleta på ett lövtunnt lager AS 5 eller lägg en klick i mitten och smeta ut med flänsen.
4. Fäst flänsen på, se till att den inte går att vicka på.
5. Sätt igång datorn och hoppas att du blir nöjd.
6. Hjälper inte detta, köp en ny CPU kylare... Rekommenderat en av Zalmans CNPS kylare. Helst en 7700 alcu/CU

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Du kanske inte har tänkt på det men:
Varför inte sälja datorn och köpa en svenska ordbok?

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

du kanske inte har tänkt på det men:
varför inte ge fan i att gnälla hur folk stavar?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1480&session=801eeb...

Den är ju rätt kul annars, väger nästan ett kilo.

Permalänk
Medlem

Pink screen vad dillar du om? Han har ju stavat vartenda ord rätt?

Permalänk

tror han syftar på min rubrik.... som inte är helt rätt

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk
Medlem

Kul kommentar Pink men inte vidare snäll eller hjälpsam. Det är väl lite lamt och klaga på folks stavning (Om du inte är en manisk svenska lärare eller nåt).

57 grader låter inte så farligt inte idealt men inte direkt så datorn ska ta skada heller(körde min i 70 grader ett tag)..

Kolla i biosen vad du har för varnings temperatur.. tror man kan ställa in den mellan 50-70 grader.. Höj till 60-70 om den står på 50. (jag har min på 70)

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
du kanske inte har tänkt på det men:
varför inte ge fan i att gnälla hur folk stavar?

Därför data är nåt helt annat, och menade han sjukdommen CP (Cerebral Pares) så har det absolut ingenting med datorer att göra. Omoget och onödigt att använda sådana termer för någonting som inte fungerar.

Ontopic:
Sätta in mer fläktar så den inte blir lika varm?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv bättre topic nästa gång.

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |