Spela upp DVDskivor i stereon?

Permalänk
Avstängd

Spela upp DVDskivor i stereon?

Går detta på något vis? Jag bryr mig inte om jag förlorar utrymma på det. Ska ha partaj och har bara DVDskivor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är kört, helt olika sorters laser vettu

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pluntzky
Det är kört, helt olika sorters laser vettu

Happ, får väl ta kabeln till steron då.

Visa signatur
Permalänk

Det går ju bra om du har en dvd spelare till stereon, dvds bara koppla in din "vanliga" dvd till stereon så funkar det fin fint.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Koppla in din stationära dvds audio utgångar i förstärkaren..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Jag har då ingen CD-spelare. Jag har en DVD spelare som jag spelar upp all min musik via en optisk kabel. Funkar kanonbra. Ljudet blir kalasbra eftersom signalen konverteras av min yamaha 640 som är något bättre än min DVD-spelare. Samma sak när det gäller ljudspåret på filmer. Dra ut det till hemmabioanläggningen optiskt om ni har en billig DVD-spelare. Ljudet blir så mycket bättre.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag har då ingen CD-spelare. Jag har en DVD spelare som jag spelar upp all min musik via en optisk kabel. Funkar kanonbra. Ljudet blir kalasbra eftersom signalen konverteras av min yamaha 640 som är något bättre än min DVD-spelare. Samma sak när det gäller ljudspåret på filmer. Dra ut det till hemmabioanläggningen optiskt om ni har en billig DVD-spelare. Ljudet blir så mycket bättre.

Kräver ju att förstärkaren inte heller är av "billig typ", och lite vad man spelar upp. Men nästan alltid kör man ju digitalt från DVD till förstärkaren, lite svårt annars att få flerkanaligt om nu inte DVD'n har en inbyggd dekoder.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Kräver ju att förstärkaren inte heller är av "billig typ", och lite vad man spelar upp. Men nästan alltid kör man ju digitalt från DVD till förstärkaren, lite svårt annars att få flerkanaligt om nu inte DVD'n har en inbyggd dekoder.

Självklart. Men oftast så har man ju lagt ut mer pengar på sin Receiver än DVD. Ska du ha en DVD som konverterar ljudet hyfsat bra så får du räkna med en runt 7000 kr minst. En receiver med hyfsad kvalitet hittar du för runt 5000 tusen idag. De finns bättre naturligtvis. Men för den som inte har lust att lägga alla sina pengar på en sak så är det här lite mer dödliga alternativet normalt. Om du förstår vad jag menar?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78

hmm, optisk kabel skall man inte avända för att spela upp något, du kan lika väl använda vanlig RCA kabale för det.

För att dvd:n/cd:n skall kunna skicka det med ljus (optik) så måste dvd:n/cd:n omvandla det till ljus, och sen när förstärkaren skall kunna använda ljuset måste den omvandla den tillbaka till en massa 1or och 0or för att kunna spela upp musiken. Genom 2st omvandlingar av källan så blir det alltid en del ljud försämmringar.

Men därimot om man vill ha så lite förlust på vägen mellan dvd:n/cd:n och förstärkaren skall man anvädan sig av koaxial. inga omvandlingar mellan dvd:n/cd:n till förstärkaren där inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wIKLy
hmm, optisk kabel skall man inte avända för att spela upp något, du kan lika väl använda vanlig RCA kabale för det.

För att dvd:n/cd:n skall kunna skicka det med ljus (optik) så måste dvd:n/cd:n omvandla det till ljus, och sen när förstärkaren skall kunna använda ljuset måste den omvandla den tillbaka till en massa 1or och 0or för att kunna spela upp musiken. Genom 2st omvandlingar av källan så blir det alltid en del ljud försämmringar.

Men därimot om man vill ha så lite förlust på vägen mellan dvd:n/cd:n och förstärkaren skall man anvädan sig av koaxial. inga omvandlingar mellan dvd:n/cd:n till förstärkaren där inte.

Det blir ingen kvalitetsförlust av att omvandla digitala signaler mellan ljus och spänningsnivåer. En digital signal består alltid av ettor och nollor i någon form, oavsett om det är ljus eller spänning. Däremot om man omvandlar det till analog signal och tillbaka igen så får man en försämring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wIKLy

Vad snackar du om??
Kan du ens det här?
Istället för att skicka signalen i ström då det ställer krav på en bra EMI-skyddad kontakt och alla vet hur dyra dessa kablar är (tex en bra trippelskärmad DVI kabel kostar runt 4000 kr) så omvandlas den till ljussignaler. En lång ljussignal för en etta och en kort för en nolla.
Jag förstår inte hur detta kan påverka kvalitén på ljudet då det enda kan omvandlas till 2 olika signaler. En optisk signal är inte känslig för EMI. Men det som kan påverka en optisk kabel är krökar. Man bör inte skicka signalerna längre än 3 meter. Men det finns bättre kablar inom det här området också.

Många säger att det blir bättre med RCA - kablar. Men hur mycket ska man vilja pröjsa för dessa?
Jag är då inte villig att lägga ned 5 tusen för ett par RCA-kablar som verkligen är bra.

Jag har provat RCA-kablar runt tusenkronors klassen men det är ingen skillnad i ljudet. Jag kan då inte höra det.

Jag har bara en dödlig utrustning och inte någon high end utrustning på flera hundra tusen, så för mig lär det inte göra någon större skillnad.

Visa signatur