Permalänk
Medlem

Val av kylare till p4 3.0

Vilken fläkt ska jag välja till en p4 3.0GHz? Tänkte köpa en ny då min processor lätt kommer upp i 85 grader när jag kör spel:( +att den låter så väldans mycket...

(kom gärna med förslag på en kylare till 6800LE, hör inte hit men men;)

Permalänk

zalman 7700 cu om du har plats i chassit, annars en zalman 7000b cu
dom är bra+tysta.
http://www.zalmanusa.com/usa/usa_index.asp

grafikkortet kan du köpa en zalman till med, dom gör så bra kylare, vf700 heter den nya, ska jag köpa iaf, och jag har en 7000b cu på min p4 3.0 ghz, funkar jättebra i mitt lilla chassi.

Permalänk
Medlem

tack för tipset:)Det blir en zalman vf700-cu till grafikkortet men sen vet jag inte om jag ska välja Cu eller AlCu till processorn...vilken är bäst? AlCu är ju lite billigare.

Permalänk

7000b cu den är helt i copar
satte dit min i går

Visa signatur

ja jag är dyslektiker
--------------------------
GL HF

Permalänk
Medlem

låter den mycket mindre än intels kylare? är det värt priset? (har lite begränsad ekonomi):P

Permalänk
Medlem

Den är betydligt tystare, men kyler inte så väldigt mycket bättre.

Sen kan inte din temp stämma.
85 grader kan inte processorn vara.

Permalänk
Medlem

Det är iaf vad abits EQ visar...nu ligger den på 60 grader när jag sitter och surfar, finnns det någon annan kylare som är billigare och (ungefär) lika bra som zalmans? Viktigast för mig är ljudet.

Permalänk

zalmans kylare är verkligen värda pengarna, men om man vill spara så mycket pengar som möjligt så köper man juh 7000b alcu och vf700 alcu.
zalman 7000b är tyst i mina öron och jag är jävligt gnällig när det gller ljud.

Permalänk
Medlem

CU varianten är inte speciellt mycket bättre än ALCU, men den väger dubbelt så mycket...

Skiljer ett par grader mellan ALCU och CU bara.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Jag tror att fläkten på mitt moderkort Abit AS8 kommer att vara i vägen, kan jag byta ut den mot någon annan slags kylning?

mitt moderkort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABAS8

Permalänk
Medlem

ni som har 7000B-ALCU kör ni den normal-läge eller tyst-läge för er som har typ min sing???

någon som vet hur mycket en intel-boxen kylning låter??

hur mycket gör den i temp förhållade till intel-kylningen?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mruf
ni som har 7000B-ALCU kör ni den normal-läge eller tyst-läge för er som har typ min sing???

någon som vet hur mycket en intel-boxen kylning låter??

hur mycket gör den i temp förhållade till intel-kylningen?

Zalman 7000B har FanMate2, dvs. en potentiometer så du steglöst kan ställa in fläkthastigheten. Den boxade kylaren låter en del, men det beror ju också på vad du har för övriga komponenter i systemet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Zalman 7000B har FanMate2, dvs. en potentiometer så du steglöst kan ställa in fläkthastigheten. Den boxade kylaren låter en del, men det beror ju också på vad du har för övriga komponenter i systemet.

okej då är det ju lätt o ställa det varavtal man vill ha..

det är typ bara boxed kylaren som låter i mitt system har 2 andra 80mm fläktar men dom går på 5 volt och låter inget knappt sedan nätagget kommer inte ihåg exat va det är men det låter typ 20 dec har jag för mig

Permalänk
Medlem

Tänk även på det övriga luftflödet i chassit. Se till att ha gott om fläktar så att det kommer in ny (kall) luft och blåser ut den varma luften. Välj stora fläktar eftersom de är effektivare när det gäller ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=6308256 för att snabbt bli av med standard-kylaren som lät som en dammsugare.. Funkar helt ok, finns ju mycket värre luftkylning men denna presterar iaf bättre än orginal och är tyst..

Permalänk
Medlem

Jag har fått mina zalman fläktar som jag beställde och sänkte temperaturen på cpu med 20 grader:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
Jag har fått mina zalman fläktar som jag beställde och sänkte temperaturen på cpu med 20 grader:D

20 grader hehe ganska mycket de...
måste ha en sådan fläkt jag också om inte annat för att den låter mindre också

Permalänk
Medlem

thermaltake xp-120 kan rekommenderas.. gärna med en acustifan 120mm

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk

har precis köpt en xp120 med enermax120mm. hoppas den infriar mina förväntningar! alla pratar väl om den. thermalright är det väl ändå?

kör just nu en skum fläns med en skum fläkt som funkar skit. idlar 51-54 och toppar långt över 70... har aldrig vågat köra prime över 75 och där hamnar den efter mindre än en minut. riggen verkar ha kapacitet för långt över 3,0 så hoppas den kyler grymt nu då. körde 250 FSB och det var inga problem på org. ....förutom då att jag inte kan stressa den då värmen sticker i höjden

Permalänk
Medlem

jag köpte mig en zalman 7700-ALCU igår nu. hoppas att den blir bättre en orginal kylaren..
Nu är det bara så att jag vet inte riktigt om den kylflänsen komma ta i nätagget, jag har mät och det ligger väldigt tajt men får väll se när jag får min..

Permalänk
Medlem

Har klockat min 3.0a till 3.3Ghz och den blir bara 55 grader:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mruf
jag köpte mig en zalman 7700-ALCU igår nu. hoppas att den blir bättre en orginal kylaren..
Nu är det bara så att jag vet inte riktigt om den kylflänsen komma ta i nätagget, jag har mät och det ligger väldigt tajt men får väll se när jag får min..

tar den bara i lite så kommer avbitartång och fil att lösa ditt problem (de flänsdelarna som är utanför fläktbladen kan man offra, det är ca 8mm)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
Har klockat min 3.0a till 3.3Ghz och den blir bara 55 grader:D

högre kan den!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ska köpa ny fläkt till min 3,4. Idlar runt 60 och vid stresstest och spel åker tempen upp i över 75. Sen att orginalkylaren låter högre än dammsugaren min är fan inte bra! Snart börjar väll grannarna undrar varför man dammsugar så mycket

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

låter som rätt hög temp ja;)...

jag byter därför att jag tycker att orginalet låter för mycket, köpte denna då http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1569&session=f626bf... fast den kommer på tisdag-onsdag...

Permalänk
Medlem

så pass mycket oj.. min ligger på 30c vid 0% cpu användning och 50 vid full load, men den boxade låster aldeles för mycket. fundrar på en sån där zalman 7000cu eller alcu

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4

Permalänk

en fråga bör jag vänta med system byte till A64 eller intels64p4

eller ska jag vapochilla mitt nuvarande cpu och sedan klocka den bortåt 3.8 om det nu ger nån prestanda ökning vet man ju inte samt byta graffe till ett 800XTPE

eller ska jag bygga ett A64 3400+ så småningom?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|