Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Jag har precis köpt en Nec3500A, men när jag startar stomp och ska ställa in hur fort jag ska bränna, så står det bara Min, Max och Mid på rullisten. Hos en polare så står det 2X, 4X och 8X. Hur får jag fram så så jag kan bestämma själv hur fort "max" är?

Ps: Har gjort DVDSpeed tester på 3 olika skivor, resultat finns här: DVD-R-test

Shit vad är det för verbatim skivor du bränner i 16x? hur långt tid tar bränningene 5min?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Har nu också fått en NEC 3500, lite krångel först men nu har jag fått igång den och har flashat ill 2.18.
lite frågor bara.

1. Hur är det med regionsfriheten, min brorsa gagga nått om att man bara kan byta region ett par gångner sen låser den sig? (låter skumt)

2. Hur fungerar Memorex skivorna?

3. Finns det drivers någonstans, har sökt överallt men inte hittat. Det är nämligen så att mitt windows krånglar med drivers och det skulle underlätta om ja kunde installera sådana, funkar utan men som sagt det skulle underlätta.

Visa signatur

Arsenal FC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av van Basten
[B]1. Hur är det med regionsfriheten, min brorsa gagga nått om att man bara kan byta region ett par gångner sen låser den sig? (låter skumt)

[/B]Du har 5 val sen kan du inte byta mer. Men varför ska du ändra region, min levererades regionsfri och jag körde just en R3:a i PowerDVD och den klagade inte. Om du nu använder upp dina byten är det enkelt att fixa, men din bror har rätt.

Citat:

2. Hur fungerar Memorex skivorna?

Vad har dom för mediakod?

Citat:

3. Finns det drivers någonstans, har sökt överallt men inte hittat. Det är nämligen så att mitt windows krånglar med drivers och det skulle underlätta om ja kunde installera sådana, funkar utan men som sagt det skulle underlätta.

Brännaren behöver inga drivrutiner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Du har 5 val sen kan du inte byta mer. Men varför ska du ändra region, min levererades regionsfri och jag körde just en R3:a i PowerDVD och den klagade inte. Om du nu använder upp dina byten är det enkelt att fixa, men din bror har rätt.
Vad har dom för mediakod?Brännaren behöver inga drivrutiner... [/B]

Hrm min verkar ha 1 gång kvar, har aldrig ändrat regionskoden =/.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Shit vad är det för verbatim skivor du bränner i 16x? hur långt tid tar bränningene 5min?

Det är läsning av skivor jag har bränt som är postat.

EDIT: ProdiscF01 dyen på eProformance 8X skivorna funkar bra med 2.18 firmware, har även bränt en skiva i 12X utan problem.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt bränner ni era skivor?

Använder nec-3500ND Verbatim- 8x och skriver i 12x men det tar typ 22 minuter att bränna en full dvd skiva.

Har en polare som bränner i 4x och han får klart en skiva på ca 25-30 minuter

lite konfundersam kan man säga

Permalänk
Medlem

4x ska ta ca 15 min. 12x ska ta ca 6-7 min (beroende på brännare). Något är alltså fel både för dig och din polare. Kolla förslagsvis att DMA är enablat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Hur snabbt bränner ni era skivor?

Använder nec-3500ND Verbatim- 8x och skriver i 12x men det tar typ 22 minuter att bränna en full dvd skiva.

Har en polare som bränner i 4x och han får klart en skiva på ca 25-30 minuter

lite konfundersam kan man säga

WTF 12x i 22min huh??? jag bränner mina 4x skivor i 4x och det tar typ mellan 10-13min beroende på hur mycket skivan innehåller.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Den stod på PIO men ändrade om till DMA men den funkar fortfarande lika sunk

Bränner en vanlig video image på 4.5gb i nero

Samtidigt som jag bränner så kan jag varken spela musik / kolla på video och det laggar rätt grovt när jag surfar

Hur är det för er?

Permalänk
Medlem

Står den kvar på DMA då? Windows har en förmåga att strunta i vad du tycker nämligen och kan själv ändra tillbaka till PIO efter 5-10 minuter om Windows vill det.

Permalänk
Medlem

Är det nån som har haft problem att spela Verbatim DVD-R 8xspeed printable
med id MCC 02RG20 i sin dvd spelare? Har testat att bränna 2x till 12x med samma
resultat. Billiga princo skivor funkade perfekt och dum som man var beställde jag 100
av dem här verbatim. Ska inte verbatim vara ett av dem bättre märkena ??

Jag använder nero 6.6 och har nyaste firmware på spelaren.
Skulle det kunna vara nån ide att testa nån annan brännarprogram och
iså fall vilken?

Och enligt dvdinfopro programmet ska det inte finnas några fel på skivan.finns det andra sätt att ta reda på om den är felaktig?

Permalänk

Kan nån vara vänlig å förklara en sak bara. Om jag använder WinBTypeV2 för att ändra den sk. Bitsettingen. Om min dvd spelare inte tar DVD+ kan jag ändra Bitsettingen till DVD-Rom då ? Ska den kunna ta emot dem då ?

Permalänk

Kör med Datawrite (V2), ska vara märke Datasafe Media. ¤x skivor och fungerar utmärkt att bränna i 4X ( DVD-R)

Har 8X DVD+R Traxdata, går bara att bränna i 4X.
Vet inte om andra lyckats högre

Permalänk
Medlem

Har en Traxdata 8x hemma som jag bara har kollat att den visas som 8x i Nero vilket den också gör men sen hur den funkar när jag ska bränna något på den är en annan sak.

Andreas_ace Om du inte har gjort det lägg in senaste firmware som är 2.18 för att se om Traxdata 8x nu bränns i 8x.

Permalänk

Flashade till 2.18 efter en skiva, men fick fortfarande samma resultat.
Flashade från 2.16 till 2.18

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Hur snabbt bränner ni era skivor?

Använder nec-3500ND Verbatim- 8x och skriver i 12x men det tar typ 22 minuter att bränna en full dvd skiva.

Har en polare som bränner i 4x och han får klart en skiva på ca 25-30 minuter

lite konfundersam kan man säga

Säg åt din polare att bränna med ett program som visar den aktuella hastigheten, exempelvis DVDDecrypter. För det är inga 12x där inte.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem. Flashade min 3500 så den blev regionsfri, men WinDVD6 har gett sig fan på att den inte alls är regionsfri. Nero InfoTool säger att den är det, likaså Media Player Classic där man kan spela upp alla regioner utan problem. WinDVD6 börjar dock yla. Vad ska jag göra?!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Windvd har väl ett eget stasi-skydd, tror jag iaf.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

Tänkte på Bitsetting.
Är den aktiverad automatisk, eller behöver man ngt program för detta?
Vilket?
Kör med Firmware: 3500W218

Permalänk
Medlem

Anderas... du måste nog ha en ickeofficiell firmware. Det är bara aktiverat för DualLayer i NEC:s

Men, undrar litet samma sak, Kör med Liggy & Dee V2Beta3, har ändrat booktype till dvd-rom i flashprogrammet.
1. Finns det ngn inställning i Nero man måste göra eller? Eller hur ser man att det brändes som DVD-rom, e litet tveksam på om det verkligen funkade...
2. Om man tex bränner en +RW-skiva som -rom. Spelare som inte kan läsa +RW, de kan väl fortfarande inte läsa skivan då?
Tack för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Screw

Men, undrar litet samma sak, Kör med Liggy & Dee V2Beta3, har ändrat booktype till dvd-rom i flashprogrammet.
1. Finns det ngn inställning i Nero man måste göra eller? Eller hur ser man att det brändes som DVD-rom, e litet tveksam på om det verkligen funkade...

Ladda ner den senaste versionen av Nero CD-DVD Speed: http://www.cdspeed2000.com/go.php3?link=download.html

Starta progget och välj därefter Extra->Bitsetting

I extra menyn finns det Skivinfo där du får upp en del information om den brända skivan, format, booktype, mediakod (dyen) och så vidare..

Visa signatur

Daily

Permalänk

Undrade bara om detta resultat är godkänt ? Vet faktiskt inte själv vad det menas men ialla fall. använder en Nec3500 med 218_liggy_Ritek_SE firmware. Betyder det att jag kan bränna i 10X som max or what ? Verbatim DVD-r 8X använde jag.

Permalänk
Medlem

Verbatim 8x DVD+R (MCC003) funkar perfekt. Bränner i 8x, tar ~9min
kör officiell 2.18 fw

Permalänk
Medlem

Kan någon länka till någonstans där man kan läsa om CD-DVD speed? Kört programmet, men vet juh inte vad som är acceptabelt.

http://medlem.spray.se/wercs/dvdspeed.jpg

Fick 100% bra i scandisk

Grejen är att jag bränner en del, men min stationära dvd har svårt som fan att läsa, ibland är det hack i hela filmen, ibland små hopp. Funderar på om det kan bero på själva filen, o inte på brännaren. Eller så är ju säkert min stationära iofs skit (känslig)...
Det verkar inte blivit bättre av att jag kör med bitsetting (DVD-rom) nu heller =(

Edit: Kollade en annan skiva jag haft problem med, kurvan ser för jevlig ut, o sista 15% är oläsbart. Använder ändå Verbatim (MCC 02RG20). Min kunskap tar liksom slut här, vad ska man göra för att det INTE ska bli såhär

Edit2: Får man fråga hur man får in den länkade bilden här, som skogsmullen fick, eller e det för OT?

Permalänk
Medlem

Har inte misslyckats med en enda bränning, cd har jag använt alla möjliga olika märken. DVD har jag använt fortis, princo, traxdata, memorex.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Det är knepigt att misslyckas med en bränning men det är lätt att hitta en DVD-spelare som inte gillar dina skivor

Permalänk
Medlem

Någon med NEC som testat de här TDK-skivorna, fungerar de bra? http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=513

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk

Är detta resultat bra?

Verbatim DVD+R 8x certified (Photo Printable)

Visa signatur

bjomark77.

Permalänk
Medlem

Hur flashar man tillbaka till 2.16? Jag köpte nyligen min brännare och brännde typ inget innan jag flashade.. Flashade till 2.18 och har problem att läsa av dvd-skivor i Nero DVD-Speed och DVDinfopro.. Efter datans slut på skivan så genereras en massa fel.. Men det finns ingen data där.. Min NEC verkar inte fatta att datan är slut, utan den fortsätter där det inte finns nån data och så blir det fel.. Skivan blir perfekt brännd (Har testat och köra i en annan DVD-läsare och där går det helt utan fel och den hittar var datan är slut, men inte på min NEC.. :/ )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

NEC 8X 4.7GB funkar perfekt hos mig.

Någon mer som uppmärksammat dessa? Clas ohlsson. 25Pack, runt 250Kr.

plus: Snygga skivor. 8x. Man får med ett snyggt cd-case rom rymmer 26/27 skivor ungefär.

Visa signatur

Acer Travelmate 5520G