Permalänk
Medlem

Mus modding :D

Okej innan vi börjar ska vi se så att vi har rätt "tools"
1. Liten "platt" skruvmejsel
2. Medium "stjärn" skruvmejsel
3. En mus med optisk sensor
4. En lysdiod
5. Lödkolv
6. Glatt humör

Ja då börjar vi med att plocka fram den lilla "platta" skruvmejseln och ta bort glidzen som täcker skruvarna.
När vi fått bort dom tar vi fram "stjärn" skruvmejseln och skruvar upp den.
Då ska vi se en liten diod i mitten av musen skruva bort "moderkortet" som sitter i musen och löd bort den "fula" röda lysdioden sätt dit den nya "blå" eller vilken färg du vill ha och löd på den.
Skruva ihop musen igen och simsalabim har du en blå mus inte så svårt

Och så min fantastiskt fin tangentbords modd "har inget med musen att göra!!!"

SORRY för den dåliga kvaliten på bilderna men hadde inget bättre för tillfället tog även tillfället i akt och lacka musen lila och svart 2lager klarlack komm oxå dit

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

Vad är det du gjort för något då?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Ta det lunt det kommer skulle bara testa om bilderna funkade skriver medans

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

Funkar den bra vid snabba rörelser i spel o. dyl?
Måste veta ifall det är värt besväret

Permalänk

Det är icke rekommenderat att byta led till den optiska möss. (såvida den nya inte är röd eller ligger nära rött i frekvensomfånget).

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

spelaringen roll när det optiska musen ser med rött så ser den alla färger i svartvitt likadant med den blåa jag märker absolut ingen skillnad bli ny mus i januari "RaZorN" som jag oxå ska byta dioder i

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag laser.

Permalänk
Medlem

En stark Blå LYSdiod kan t.o.m vara bättre än en röd.
Vet en som testat som sa det.

Visa signatur

Northwood 2400@2573 18x143 -X-Kingmax 2x256 @ 2.5-3-3-7 i dual-X- MSI 865PE neo2 -X- 9800pro 378/338 @ 430/370 -X- Zalman ZM80C-HP - Thermalright SLK-947U- 4x90mm (2in,2ut)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manfu
En stark Blå LYSdiod kan t.o.m vara bättre än en röd.
Vet en som testat som sa det.

En start röd lysdiod kan också vara bättre än en stark blå.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
En start röd lysdiod kan också vara bättre än en stark blå.

Men nu var det så att jag stoppade in en starkare diod än vad som fanns i musen redan så därför blev det bättre och ni båda har rätt en stark röd lysdiod kan vara bättre än en blå lysdiod men även den blå kan vara bättre än den röda

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

Hur många mcd lyser lysdioden med?

Permalänk
Medlem

Blå Högintensiv lysdiod 5 mm ljusstyrka 7000 mcd max.
Drivspänning 3.3 Volt max 20 mA max.
Levereras med 470ohms motstånd.

Finns på www.gizmodd.com

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

apskaft, oavsett om det lyser med dioder eller laser kvittar det när det ändå är en milijard millisekunders fördröjning över din trådlösa lilla modefluga... jag hoppas attt detta är sista gången du prisar en trådlös mus innan man kommit på en överföringsteknink som är likvärdig med kabel.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Tacka vet jag laser.

Säg inte att du menar Mx1000? Sämre mus för spel finns nog tyvärr inte (Sålänge man inte kör med hyper-hög sensitivty, samt ej lyfter musen).

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort nån trådlös överföring til jusen om ni trodde det

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
apskaft, oavsett om det lyser med dioder eller laser kvittar det när det ändå är en milijard millisekunders fördröjning över din trådlösa lilla modefluga... jag hoppas attt detta är sista gången du prisar en trådlös mus innan man kommit på en överföringsteknink som är likvärdig med kabel.

VA? Han har bara bytat diod...

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem

läs första ordet i mitt inlägg. det som står före kommat... APSKAFT står det. efter du har läst det kan du börja leta efter vart mer på sidan ordet förekommer. sedan lär du få en ganska bra uppfattning om mitt inlägg

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

har du kopplat medföljande motstånd oxå lr kör du bara me själva dioden?

Permalänk
Medlem

Jag kopplade bara på dioden UTAN motstånd eftersom det redan satt en diod där som drevs på 3.3volt så behövde inte jag nått motdtånd

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

Är ju troligt att man ska behöva vänta 11,57 dagar för att musen ska flytta sig två pixlar...

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
apskaft, oavsett om det lyser med dioder eller laser kvittar det när det ändå är en milijard millisekunders fördröjning över din trådlösa lilla modefluga... jag hoppas attt detta är sista gången du prisar en trådlös mus innan man kommit på en överföringsteknink som är likvärdig med kabel.

Vem har sagt att jag är en pro-gamer? Jag föredrar faktiskt känslan med trådlös än att sitta och rätta till sladden hela tiden och få 0.0001% bättre prestanda.
Tydligen så skall överföringstekniken vara likvärdig med USB enligt manualen.

Permalänk
Medlem

vare sig man är "pro gamer" eller bara photoshopar tycker jag att fördröjning är oacceptabelt, och om du fixar en mjukare sladd till musen eller en bungie så lär inte en vara i vägen heller. så snälla ge inga positiva kommentarer angående prestanda när denna inte är god.

och du borde själv känna att manualen har fel...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Jockos: Har du använt någon nyare trådlös lösning? - Jag tycker inte det är någon "oacceptabel" fördröjning på trådlöst - faktiskt väldigt bekvämt när det gäller tangentbord, om man är i behov av att det flyter på när man spelar kanske man ska ha en mus med tråd vid sidan av. Trådlöst är faktiskt att föredra om man vill bli av med trasslet och slippa modifiera om org. sladden om det nu är som så att den beter sig på det sättet som det påstås. Är faktiskt rätt bekvämt lägga sig i sängen 4 meter ifrån datorn och surfa på tvn en stund.

Men om du nu tycker det är fördröjning och störs utav det när en annan trivs och inte märker av några problem med utrustningen, så betyder ju inte det att du har rätten att trycka ner någon, för att han/hon har ett annat pekdon än du, åh i detta fallet trådlöst, med laser - och är nöjd med det.

Det är inget fel på trådlösa möss - varför finns det annars en bred marknad - med nöjda användare - med dom?

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
vare sig man är "pro gamer" eller bara photoshopar tycker jag att fördröjning är oacceptabelt, och om du fixar en mjukare sladd till musen eller en bungie så lär inte en vara i vägen heller. så snälla ge inga positiva kommentarer angående prestanda när denna inte är god.

och du borde själv känna att manualen har fel...

Har du testat den? Jag känner inte, och tror inte att någon annan som inte är omänsklig kan känna någon fördröjning med denna överföringstekniken. Vadå "denna är inte god" Beror väl på kraven hos den som använder musen, enligt mig så är det den skönaste, bästa och precisa mus jag någonsin använt. men jag förstår även dom som vill ha sladd.

Apskaft

Permalänk
Medlem

Ganska kul med alla som vägrar trådlöst för att det är "fördröjning" :p.
Skulle vilja göra ett blindtest, hur fan det nu skulle gå till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PromeX
Är ju troligt att man ska behöva vänta 11,57 dagar för att musen ska flytta sig två pixlar...

Hur menar du sitter juh med musen hära nu och den funkar perfekt ingen fördröjning eller liknande. Jag har inte gjort musen tråslös om ni tror det har bara bytt lyse under så den lyser blått

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanCe
Hur menar du sitter juh med musen hära nu och den funkar perfekt ingen fördröjning eller liknande. Jag har inte gjort musen tråslös om ni tror det har bara bytt lyse under så den lyser blått

"apskaft, oavsett om det lyser med dioder eller laser kvittar det när det ändå är en milijard millisekunders fördröjning över din trådlösa lilla modefluga... jag hoppas attt detta är sista gången du prisar en trådlös mus innan man kommit på en överföringsteknink som är likvärdig med kabel."

Om du hade läst det inlägget från jockos, så hade du förstått.

En miljard millisekunder = 11,57 dagar...

Edit: Har ju glömt att kommentera din mod, det ser snyggt ut men verkar kanske lite väl starkt men ska väl inte klaga jag har en 11000mcd som hdd led

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockos
vare sig man är "pro gamer" eller bara photoshopar tycker jag att fördröjning är oacceptabelt, och om du fixar en mjukare sladd till musen eller en bungie så lär inte en vara i vägen heller. så snälla ge inga positiva kommentarer angående prestanda när denna inte är god.

och du borde själv känna att manualen har fel...

Har explorer 3.0, mx510 och en mx1000

skillnaden i latencyn mellan mxmössen är så liten så man inte märker det (eller knappt), det enda som är dåligt med 1000 modellen är att den ska rekalibrera lasern varje gång man lyfter vilket ibland kan ta 2-300ms. Detta är självklart inte så bra i spel, men den går fortfarande att spela med. För desktop use(dvs surfa, photoshopa osv) så är mx1000 ganska mycket bättre, tycker jag iaf. mx1000 använder sig av radioteknik som arbetar med en 125uppdateringar / sekund eller högre uppdateringsintervall), standard för usbporten är just 125hz.

Har du ens provat musen ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Har explorer 3.0, mx510 och en mx1000

skillnaden i latencyn mellan mxmössen är så liten så man inte märker det (eller knappt), det enda som är dåligt med 1000 modellen är att den ska rekalibrera lasern varje gång man lyfter vilket ibland kan ta 2-300ms. Detta är självklart inte så bra i spel, men den går fortfarande att spela med. För desktop use(dvs surfa, photoshopa osv) så är mx1000 ganska mycket bättre, tycker jag iaf. mx1000 använder sig av radioteknik som arbetar med en 125uppdateringar / sekund eller högre uppdateringsintervall), standard för usbporten är just 125hz.

Har du ens provat musen ?

Jag tycker alla klagar på att den stänger av sig när man lyfter den osv.. jag har då inte det problemet.

Permalänk
Medlem

Det problemet ska inte existera med laser, upp till 30cm ska du kunna lyfta utan problem mot platt underlag. En streckkodsläsare med laser läser ju från 0-30cm men lyser ju upp en hel vägg från 5 meters avstånd börjar bli lite trött... om den resynkar för att den känner av en höjdskillnad är en annan sak. De MX1000 jag provat från jobbet fungerar alldeles utmärkt och instämmer med apskaft där.

Edit... ja editerat åh sådära.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz