Permalänk

fullt på C:?

tjena!

jag har nyss köpt ny hårddsik och installerat windows XP home på den och jag partitionerade 4gb bara åt windows och tänkte att det borde räcka.

nu säger windows att det finns för lite utrymme på C: och när jag kollar står det att det används ca 3.7gb ibland och 3.3 ibland det varierar hela tiden, och när jag markerar allt på C: och kollar så står det att det är 1.7gb totalt.

Vem använder mina resterande gb?!

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Medlem

Din växlingfil kanske?

Kolla om det ligger en fil som heter pagefile.sys på C:\

/Roger

Permalänk
Medlem

Alla temp filer också.

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"

Permalänk
Medlem

4 GB är iaf för lite. Minst 10 GB bör det vara.
Jag tycker det är bättre att ha windows och alla installerade program på samma partition.

Permalänk
Medlem

Flytta pagefilen till en annan disk eller gör partitionen större med partition magic eller med ACRONIS Partition Expert 2003, sistnämnda riktigt smidigt. Alt. är att stänga av system restore som tar 12% av partitions storleken.
Att stänga av systemrestore är inget att rekomendera dock.
En 4Gb storlek är förlite även ifall du väljer installera alla program på annan partition.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

jag har 20GB på min windowsdisk inkl. program och lite spel det räcker gott och väl 4GB är alldeles för lite

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Själv kör jag 5GB, 2.3GB ledigt för c:, installerar win+program på den enheten men låter alla spel och pagefil hamna på egna partitioner.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

jag kör ingen Pagefil

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

tack för alla bra svar :]

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ungefär 4 GB tror jag (inte vid datorn nu) för windows server 2003 och det räcker. Tempfiler ligger där men växlingsfil på annan disk. Alla program installerar jag på annan partition.

Vilket Nortonprogram var det som skapade någon papperskorg som de inte tar bort saker ur? System utilities?

Kolla även om du har hibernation/väntläge aktiverat i kontrollpanelen->energialternativ. Fliken väntläge (hibernation).
Den filen tar upp lika mycket utrymme som internminnet, så sitter du på 1 GB så tar det ju en del.
Se till att du visar dolda filer och systemfiler när du markerar filer och mapparna för att "manuellt" se storleken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Sen kan du ju ta bort en Massa onödiga filer som ligger i c:/windows
Finns flera guider som beskriver detta (om den är över 1gb, annars kan du skita i det)

Permalänk
Inaktiv

Om din papperskorg är full - töm den
Om du har surfat mycket - Gå in i internetinställningar på ie och töm cache där.

Mvh Linus

Permalänk

Har läst att om man har NTFS så ska man minns 20% ledigt för att det inte ska bli segt. Bara ett tips.