Internet bryts om jag använder trådlös tfn.

Permalänk

Internet bryts om jag använder trådlös tfn.

Hej!
Jag hade en trådlös Siemens telefon hemma och allt funkade bra tills en dag då anslutningen började brytas så fort man svarade i den trådlösa telefonen. Bytte telefon (också Siemens) och nu funkade inte internet överhuvudtaget så fort telefonen kopplades till jacket.

Ringde Telia (har Telia 8000) och han frågade direkt om jag hade en Siemens telefon och förklarade att det är problem med den frekvens Siemens använder i sina trådlösa telefoner, den är tydligen i samma frekvens som ADSL och då går signalerna till telefonen iställe för ADSL-modemet.

Jag bytte telefonen igen (vet inte vad det är för märke; stod bara "made for SIBA") och nu är det som förut, internet bryts när jag öppnar telefonen, men kommer direkt tillbaka så fort jag lägger på. Vad kan vara felet? Misstänker att denna "made for SIBA"-telefonen är en Siemens, eftersom de har i princip samma laddare. Ledsen att det blev långdraget.

/TranceMaster

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt att den trådlösa telefonen och adsl-signalerna skulle störa ut varann. Däremot gör ca 99% av alla trådlösa telefoner att jacken blir parallellkopplade. Testa sätta den trådlösa på andra eller senare jack. För att kolla att det är rätt kopplat så kolla in på http://web.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html

Funkar det fortfarande inte efter att du satt trådlösa telefonen på andra eller senare jacket så ring tillbaka. Tror de inte på dig så testa med en "vanlig" telefon på det jacket och se om problemen återstår.

Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tnakka
Jag tvivlar starkt att den trådlösa telefonen och adsl-signalerna skulle störa ut varann. Däremot gör ca 99% av alla trådlösa telefoner att jacken blir parallellkopplade. Testa sätta den trådlösa på andra eller senare jack. För att kolla att det är rätt kopplat så kolla in på http://web.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html

Funkar det fortfarande inte efter att du satt trådlösa telefonen på andra eller senare jacket så ring tillbaka. Tror de inte på dig så testa med en "vanlig" telefon på det jacket och se om problemen återstår.

Lycka till!

JÄTTE tack för länken, det löste sig. Jacken var felkopplade.

/TranceMaster

Permalänk
Medlem

Trådlösa telefoner KAN störa ut adsl.. speciellt om du har en längre telefonsladd + trådlösa i samma jack.

Man de kan störa ut ändå också..

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem själv, vi bytte splitt sen funka det

Visa signatur

Degar la mest !

Permalänk
Medlem

Jag har 2 frågor i samma anda.

Har kollat alla mina jack och dom är seriellt-kopplade, plus att jag vet vilket som är förstajacket (där mitt 56k modem sitter).

1: Mitt problem är att stoppar jag i en plugg med plastpigg bryter det linan för alla efterföljande jack, även då telefonen/modemet inte används! Utan plastpigg fungerar det givetvis, men då kommer problem 2.

2: Köpt ny telefon. När den är ikopplad (efter modemet) förlorar jag 10-15% bandbredd. Blir ej så med min gamla telefon.

Blir helt tokig på det här.
Med vänlig hälsning.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

snodde buLLit tråden tro? hursomhelst så gäller mitt svar ovan på buLLits båda frågor också.

buLLit: har du kollat jacken, jag misstänker på att det är parallellkopplat och att det är glapp i ovandelen på jacket. am i right?

Permalänk
Medlem

Det var inte meningen att sno tråden, ville bara utöka den lite. Använder också trådlösa telefoner, en Doro och en Siemens.
Mitt ADSL anländer om 2-3 veckor, och då vill jag bara plugga in och köra, utan strul!
I stället för att starta en ny tråd med liknande frågor, tänkte jag nyttja expertisen i denna tråd!

"Tnakka":
Jag tillbringade större delen av dagen igår krypandes vid telejacken.
Alla är nu seriekopplade och jag kan inte hitta några glapp.
Har testat med två olika vägguttag i huvudjacket men alltid med samma resultat, att vissa proppar med plastpiggen kvar (bland andra "PRI MOD 6/4", som nämns här) bryter linan för efterföljande jack.
Vilket innebär att mitt kommande ADSL-modem kommer bryta min lina.

Sorry "TranceMaster" att jag klampade in i din tråd.
Gott nytt år på er alla!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

jag tror att trnacemaster är nöjd som det är

buLLit: det ska inte spela någon roll vad som är efter första jacket man behöver egentligen bara tänka på tre saker i första jacket:
1. Plastpiggen ska bryta länken/kontakten mellan de (inkommande) under paren och de (övre) utgående paren.
2. Se till att det FINNS en plastpigg som bryter.
3. Se till att det inte finns något telejack före detta jack.

Funkar inte detta ovan så ring till din isp och be efter en ny splirre. Men som sagt, dont fix whats aint broken. Får du en ny splitter och det är fortfarande fel i jacken så kan du skaffa hur många splittrar utan att det hjälper...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som ett taskigt modem/modemkabel som inte hanterar efterföljande lurar på rät sätt. Prova att sätta en telefon i första jacket och modemet i andra och se vad som händer.

Kolla också att det verkligen är fyra trådar i modemkabeln.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

mats42: nej, nej...

Modemet alltid på första jacket.

Det spelar ingen roll hur många trådar det är i "modemkabeln". Sen är det bra att specifiera vilken modemkabel du menar.
1. Den mellan splitter och modem
2. Den mellan mellanpropp och splitter (om de är avskiljda)
3. TP-kabeln
4. El-sladden (fast den tror jag inte att du menar)

jaja, provar ni mats42 förslag måste ledningarna vara seriekopplade och då bryts förbindelsen när du lyfter på luren, eller om ledningarna är parallellkopplade så kommer du få hastighets eller synkproblem (som du beskriver)

mats42: hur menar du egentligen?

Permalänk
Medlem

jag pratade med en flextronics han jobbar med adslinkopplingar han sa att de flesta på jobbet har märkt att trådlösa telefoner kan bryta anslutningen... men på pappret ska det inte vara det men de var säkra på att det var trådlösa telefonens...

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem

mats42:
Det är snarare så att det är pluggen som strular.
Kopplar jag min ena telefon först (vet ej vilken sorts plugg) fungerar allt efterföljande, fick då även medlyssningsegenskaper!
Men använder jag en PRI MOD 6/4, som det skall vara till ADSL-modem bryter det linan.
Info om PRI MOD 6/4 hittade jag här: http://web.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html

Tnakka:
Kan inte testa/byta splitter då jag inte fått mitt ADSL ännu.
Vad jag menade var att mitt nuvarande 56k modem strular. Har tidigare alltid haft 50.6kbit/s, men sedan jag pluggade in nya telefonen (efterföljande jack) får jag max 45.2kbit/s.

Det sitter en plastplugg i mellanproppen och det är förstajacket, med vissa mellanproppar (bla PRI MOD 6/4) bryts linan, med andra fungerar det, men blir då medlyssning på efterföljande jack!

Jag får väl ta mig upp på vinden och se så det är kopplat rätt där telekabeln går in i huset...
Vill bara att allt skall fungera när ADSL-modemet trillar ner i brevlådan!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tnakka
mats42: nej, nej...

Modemet alltid på första jacket.

Det spelar ingen roll hur många trådar det är i "modemkabeln". Sen är det bra att specifiera vilken modemkabel du menar.
1. Den mellan splitter och modem
2. Den mellan mellanpropp och splitter (om de är avskiljda)
3. TP-kabeln
4. El-sladden (fast den tror jag inte att du menar)

jaja, provar ni mats42 förslag måste ledningarna vara seriekopplade och då bryts förbindelsen när du lyfter på luren, eller om ledningarna är parallellkopplade så kommer du få hastighets eller synkproblem (som du beskriver)

mats42: hur menar du egentligen?

Punkt 1. Eftersom diskussionen gäller ett 56K modem och telejack så kan vi utesluta elnätet och splitter, iom detta fallar tp automatiskt

Detta ger att det bara kan gälla kabeln mellan modemet och jacket. En kabel det historiskt har varit en del problem med, Latmanslösningen på detta var att klippa piggen vilket åstakommer en parrallelkoppling av modemet.

När man sätter i en plugg i ett telejack så bryts den automatiska vidarekopplingen i jacket av piggen och både de inkommande (nedre pinnarna i jacket) och de utgående (övre pinnarna) signalerna läggs på pinnarna i pluggen. Har man då bara två trådar mellan plug och modem blir det milt sagt svårt att få till en seriekoppling.

Har man en en sån plugg i ett seriekopplat hus får man just effekten att allt efter dör om man trycker in den i första jacket.

Är det maöjligen ett lacie eller powebit modem? De är välkända för just detta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Punkt 1. Eftersom diskussionen gäller ett 56K modem och telejack så kan vi utesluta elnätet och splitter, iom detta fallar tp automatiskt

mats42: nja... han ville ha en strulfri installation av ADSL som kommer till honom 2-3 veckor...

bullit: Ett enkelt självtest!!!

Utrustning: två analoga (ej bärbara) telefoner med brytpigg, skruvmejsel och massa tålamod.
Förberedelser: slit ut alla telefoner.

1. Sätt in brorsan att prata i den telefon som du tror är i första jacket
2. Testa om du får signal på annat jack.

Resultat: ni pratar tillsammans -> parallelkopplat (över och underparet har kontakt) Fixa!!!
Resultat: du bryter hans samtal -> du har jacket före honom, börja om testet.
Resultat: du får aldrig någon signal -> brorsan sitter på första jacket...

Permalänk
Medlem

Förvisso sant men rätt omöjligt att testa med grejer man ska få men som man ännu inte har.

Just preciss vad jag menade en bra bit längre upp men jag ville använda modemet istället för en telefon

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare, jag vet vilket som är förstajacket!
Kan i vilket fall inte leka med analoga telefoner då jag inte äger någon.

Men mitt problem kvarstår.

mats42:
Jag har ett U.S Robotics modem!

Har letat bland mina kablar och lyckats hitta 3 olika, 2 fyrledare (med olika kabelordning) och 1 tvåledare. Samt ett gäng mellanproppar, där dom 4 som går att öppna har olika kabelordning??
Jag börjar bli förvirrad!

Får väl vänta tills splittern kommer och hoppas på att det fungerar.
Tack för alla tips.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Oki jag kör ett robotics courier själv och det funkar klockrent.

Det verkar precis som det sas tidigare vara ett glapp någonstans eller nått som helt enkelt är trasigt. om du bara sätter in en plastpigg i första jacket. Dör de efterföljande då?

I sånna fall så sitter fellet i pluggen kabeln till modemet eller modemet. Då skulle det vara bra att kunna testa med en telefon som sagt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Håller återigen på och strular med mina telejack, har även varit uppe på vinden och kollat (såg ok ut).
Jag vet dock inte hur det ser ut i dosan som sitter ute på husväggen, där telekabeln går in.

Om man tittar på bilden på jacker här: http://web.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html
Så är blå kabel kopplad på höger in/ut och vit på vänster, spelar det någon roll???
När jag testade att vända (blå=vänster, vit=höger) fungerade det fortfarande att ringa.

Måste grön och lila (returledning) vara inkopplad?

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Den bilden var klockren på hur det ska se ut.

Nix då tele är växelström så ska det inte spela nån roll men det är ju smart att koppla likadant i alla uttag för ordningens skull.

Returen behövs inte.

En enkel snabbkoll är ju att ta loss trådarna från de övre skruvarna i första jacket. Då ska det "dö" i resten av huset.

Gör det det så är det uttaget ok. Sen är det bara kolla att resten av uttagen uppträder likadant.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

mats42:

Tack för dina tip & råd.

Har nu bytt all telekabel i huset samt bytt några jack.
Det är ingen skillnad sedan tidigare, men det är skönt att veta att jobbet är ordentligt gjort (vissa kablar var i stort behov av att bytas).

Tror att problemet ligger någonstans modem->kabel->mellanplugg, löser sig förhoppningsvis när ADSL-modemet kommer!

MVH

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG