Permalänk
Medlem

Vill ha en som dvd/mp3 dator i vardagsrummet... bara kolla på TV ut lösningar, men finns ju massa över USB och så...

Gah!

Helt tyst ska den vara med!

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk

Ingen som verkar veta om den klarar att koda av HDTV? Den säger iofs 1920x1080 som output på DVI-kontakten men...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Lite klen prestanda, men OJ vad jag vill ha den Underbar!!!

Inget fel på prestandan, du tänker bara i invänjda mönster att "ju mer MHz desto bättre", se och lär: *borttagen länk*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wippo
Är ju ändå en G4a och inte G5a som det står i nyheten här på SWEC. Men den är klart snygg iaf, hoppas den är tyst också.

Måste ju vara mycket billigare att köpa från usa.

499 dollar X 6.88 SEK = 3433,12

Iofs så blir det väl lite frakt och moms i USA så det kanske inte lönar sig.

Jag försöker desperat få tag i en polare i Boston

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bm
Jag säger bara: "Vill ha!"

Men frågan är om det verkligen är smartast att sätta powerknappen på baksidan, visst den är så liten att den får plats på skrivbordet men om man ändå vill gömma undan den lite?

Skaffa ett tgb med "power" knapp på! Finns på tangentborden till gamla iMac (dålig bild, startknappen sitter undersladdhärvan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
AAAARGH! Whyyyy kan det inte finnas sådana fina PC:s!? Skulle mer än gärna köpa en Mac om det inte var för att det finns så få spel till dem.

Finns det inga spel? Det är det bara ett elakt PC-troll som sagt till dig. Spel finns, men de kommer i de flesta fall något senare än Windows-versionerna. Företag som Blizzard är bra på att släppa spelen samtidigt, WoW är "hybrid" t.ex..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Har den öht någon fläkt den där? Om inte så dör jag av lycka...

Fläktlös tydligen, annars sitter det en liten fläkt som i iBook. G4'an är sval, så om det finns en fläkt är den nog inte igång särskilt ofta. Alu-skalet leder ju bort värme med

Pr0n!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Jag tar hellre en PC i ett vanligt chassi. Man vill ju ha lite fläktar och jox att pyssla om och ha lite rymd för nya enheter. Bara jag som känner så?

Vad är det som säger att man inte kan ha både och? Ang, nya enheter så går det utmärkt att expandera externa mha USB2 och FireWire.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
Jag vet (?) mycket väl att kompromisserna i form av lägre prestanda, färre program, högre priser, etc. etc.

www.macupdate.com inga program?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Vilken hdd är det som sitter? ere en 2.5a?

Ingår OS när man köper?

3,5" verkar det som
OS X och iLife ingår

[i]Redigerat av Castor: Länk som bryter mot §7 i våra regler raderad. http://forum.sweclockers.com/regler.php#7[/i]

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Borde vara perfekt som HTPC, är själv osäker på om jag behöver en till dator dock, skulle kunna ha den som en mediastation som man gömmer undan i hemmabioracket.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimmoA
Mr. Översätta-MHz-direkt-från-Intel-Celeron...

Mr. Vemdå? Jag har haft Mac själv, och tycker prestandan är lite klen - dock inte i förhållande till priset. Självklart så vet jag att G4an är snabbare per cykel än Celeron

Visa signatur
Permalänk

Ni som säger att det är 3.5" HD: Varför skulle Apple ha missat möjligheten att spara så mycket plats, värme och effektförbrukning i en så miniatyriserad dator genom att använda en 3,5-tummare? Begränsningen till max 80 GB tyder ju också på en 2,5:a.

Sedan har inte Apple sagt något om att den är fläktlös. De pratar om "whisper quiet" vilket jag tolkar som en (tyst) fläkt. De skulle inte missat att tala om att den saknade fläkt. Dessutom så sitter ventilationshålen på sidan (den är stapelbar ) vilket torde kräva en fläkt till skillnad från Cuben där värmen fick stiga rakt upp ur burken.

Sotis är man ju hursomhelst och lite svider det att ha köpt en begagnad Cube för ett par månader sedan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

F*n vad liten alltså o_O

Citat:

Sedan har inte Apple sagt något om att den är fläktlös. De pratar om "whisper quiet" vilket jag tolkar som en (tyst) fläkt. De skulle inte missat att tala om att den saknade fläkt. Dessutom så sitter ventilationshålen på sidan (den är stapelbar ) vilket torde kräva en fläkt till skillnad från Cuben där värmen fick stiga rakt upp ur burken.

Det sitter säkert en fläkt av samma dimension som i iBook.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart nästa impulsköp

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Helt klart nästa impulsköp

Haha, jafan, jag är rädd för det...

Permalänk
Medlem

Kommer fan bli en varannan månad för min del.. Kluster någon?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
AAAARGH! Whyyyy kan det inte finnas sådana fina PC:s!? Skulle mer än gärna köpa en Mac om det inte var för att det finns så få spel till dem.

http://www.hoojum.com/html/product.htm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy
En härlig liten maskin för filmer och mp3 att ha bredvid sin denon 3805:a!!!

och säg nu inte att det inte finns schyssta htpc program till mac (& fjärr som fungerar)

Timbuktu (netopia) funkar perfekt. Finns både för mac och win. VLC finns och Apple remote desktop finns.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
En vanlig 3.5" IDE-disk och vanliga DDR-minnen..
OS ska ingå, rätt meningslöst annars

Det är 2,5" IDE-disk. Kanske skulle läsa på lite?

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarrick
G4an piskar nog samtliga VIA c3 mini-itx iallafall..

Beror på vad man ska göra... Ska datorn agera server med SSL/SSH och krypterade enheter så vinner t.o.m. VIA Epia över de snabbaste Athlon- och Intel-baserade datorerna...

Permalänk
Medlem

Någon undrade över ljud-ut. Vill du ha mer än stereo, köp en liten M-Audio Sonica Theater dosa eller M-Audio Transit så har du 7.1 ljud ut.

Visa signatur

---------------------------------------------
AMD XP2800+, 768 MB DDR, Radeon 9800XT, Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac_macuser
Timbuktu (netopia) funkar perfekt. Finns både för mac och win. VLC finns och Apple remote desktop finns.

Den har ju inbyggt Bluetooth, lägg till Salling clicker och styr både iTunes och VLC från mobilen...

http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/Clicker/index....

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk

Vad har jag missat. Apple släpper en ny dator och här är inga benchmarks som visar hur den krossar alla PC:s i photoshop?

Jag är besviken.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk

Den har samma prestanda som min ibook.

Gör inget att startknappen sitter på baksidan då de brukar gå at starta och stänga av från tangentbordet.

Mycket fin dator btw....är lite småsugen....trots att jag redan har en maskin med samma pretanda

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk

Tycker att Swec borde jobba på att ta in en för recension/test. Det finns nog många här som är intresserade av att köpa en och för Apple presumptiva kunder således.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Vad har jag missat. Apple släpper en ny dator och här är inga benchmarks som visar hur den krossar alla PC:s i photoshop?

Jag är besviken.

Ha ha.. ironi är inte din starka sida va?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Inte alls nice - för dom pengarna kan vilken swecare som hellst rigga upp en A64 3200+ (+överklockning) med 512GB RAM, 200GB disk i RAID0, bättre graffe, DVD-brännare, 10/100/1000 LAN-kort, 6.1-ljud - som spöar den där lilla grisen så den rusar hem gråtandes till pappa Jobs med svansen mellan benen.

Som fortfarande inte klarar av att köra OSX, coolt va? Därför man köper en mac, för OSX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Inte alls nice - för dom pengarna kan vilken swecare som hellst rigga upp en A64 3200+ (+överklockning) med 512GB RAM, 200GB disk i RAID0, bättre graffe, DVD-brännare, 10/100/1000 LAN-kort, 6.1-ljud - som spöar den där lilla grisen så den rusar hem gråtandes till pappa Jobs med svansen mellan benen.

Fullkomligt ointressant. "Power is nothing without control" och så länge man inte kan köra OS X på en AMD så finns det ingen kontroll. Nej, jag vill inte använda Linux.

Edit: du får INTE en A64 med måtten 16x16x5 cm, BT och WiFi för under $628.00 ~4300:-

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Hur funkar det med strömmen till Mac om man ska importera ?
Är det en likadan strömsladd som det är till PC??
Borde ju bara vara att koppla in en med svenskt uttag i såna fall ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Den är helt fläktlös.

Negative.

Citat:

http://www.apple.com/se/macmini/design.html
Best of all, Mac mini features a teensy little fan, too, so there’s no reason to hide it under your desk like an old PC to save your ears.

Med andra ord väntar jag på mätresultat innan jag köper som 24/7-burk.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Hur funkar det med strömmen till Mac om man ska importera ?
Är det en likadan strömsladd som det är till PC??
Borde ju bara vara att koppla in en med svenskt uttag i såna fall ?

mini använder en extern dosa, jag tror inte denna är "worldwide" som t.ex. PowerBook/iPod laddarna... Räkna med att få använda en converter.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom forumet lite snabbt, och sett ett par saker som jag reagerade på.
först och främst, nej den är inte fläktlös, (jag har kontakter på apple som jag hört mig för om detta nu)
Det sitter en liten fläkt i den, men den ska tydligen vara iprincip knäpptyst iallafall.

Det andra är detta gnäll på prestanda;
1.25Ghz G4 motsvarar mellan 2-3 ghz på pentium3/4,athlon.
Det går inte ge ett exakt värde för G4 är betydligt bättre på vissa saker en x86:orna är idag, samtidigt den inte är mycket bättre på andra saker, överlag kan man säga att den är ca 1.5-2 gånger snabbare per Mhz.
Den stora vinsten är dock när vektor enheten används, altivec då är prestandan isämsta fall 200% och i bästa upp till 400%.
Som jag sa överlag är den ca 1.5-2 ggr snabbare per Mhz än motsvarande x86; detta för att vektor enheten inte användshela tiden och kan inte användas hela tiden allt är inte möjligt att accelerera i parallel.
Det som där emot är det, Media överlag MP3,Video,OpenGL osv går riktigt bra.

En stor nackdel som jag ser det med denna dator dock är att video kortet inte är superstarkt, så det är definitivt inte en speldator iallafall inte till dom modernare spelen, Quake1/2/3,Unreal2004 bör dock gå bra på den; men räkna inte med att Halo eller dyl går bra.
Den andra är det här med minnet, ja 256MB är förlite för MacOS X om man inte nöjer sig med att antingen vänta eller köra ett program åtgången.
512MB gör en enorm skillnad; mer än det är dock inte nödvändigt om man jobbar med program som kräver enormt mycket minne, photoshop eller 3d modellering osv.
Fördelen är att prissättning tillåter att man köper en ny dator av samma modell när denna hårdvaran har börjat bli rejält till åren.
Bör även nämnas att macar har långlivslängd.
Jag har fortfarande kvar min G4/400 som jag köpte 1999 (alltså 5 år sedan) och på den går MacOS X hyffsat bra ändå.

Tillslut tror jag det här kan bli en av apples mest framgångsrika datorer,
Den passar många allt ifrån hemanvändare, till utvecklare av tex hemsidor som vill prova hemsidan i macmiljö; till forskningsprojekt där man är ibehov av ett kluster av datorer, och tro mig altivec gör denna dator helt oslagbar på i ett kluster, varje dator kan producera ca 5-6GFlops, alltså ca 1GFlop/1000 sek, det är enormt prisvärt om man ska bygga ett kluster.

--- Edit
Glömde att man måste naturligvis inte köra MacOS X på den, men om man har en mac i den här hårdvaruklassen, så är MacOS X väldigt trevligt.
Linux har annars lägre hårdvaru restriktioner och går med andra ord riktigt fint redan från början med 256MB minne osv.
Men som sagt OS X är trevligare, och program utbudet är definitivt bättre.

Permalänk
Medlem

kan man köra något annat operativ system än os x ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
kan man köra något annat operativ system än os x ?

OpenBSD, NetBSD och GNU/Linux brukar det inte vara några problem med.

Permalänk
Medlem

är inte linux x86 , ???
vilket operativ ger bäst prestanda o mindre minne krävande ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
kan man köra något annat operativ system än os x ?

Linux funkar till deras processorer så varför inte denna ??

men nu vill man nog inte vräka ut osX innan man lekt runt lite...

själv finner jag den mycket intressant, liten stapelbar sak som gärna kan hamna i ett kluster

men då behöver man inte vissa saker som optisk drive mm - så jag håller mig till ITX tills jag sett flera tester och hört ljudvolymen - för den kommer troligen öka när processorn får jobba 100% hela tiden

tråkiga är att mitt pågående bygge till mitt epia-ITXkort ser liknande ut

får väl göra något annat...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...