Permalänk
Medlem

Skulle köpa ytterligare en bunt Traxdata 8x DVD+R på Clas Ohlson i Gbg idag. Har bränt 5-6 packar med dessa och de har fungerat klockrent i min Pioneer 106 och har varit hyffsat billiga (för att finnas i lokala butiker). De var dock fetslut och istället har man ersatt dem med plus- och minusskivor som helt enkelt bara är märkta med "8X Clas Ohlson". Tacksåjävlamycket. Köpte såklart inga eftersom det kan vara precis vad tusan som helst.

Mycket irriterande, där försvann det tänkbara alternativet.

Åh, Nec-skivorna var också slut.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Har letat som en galning efter hjälp.

Det är så att min DVD-brännare (NEC 3520) klarar bränna CD-R skivor i 48x. Jag har CD-R skivor som klarar upp till 52x.

När jag öppnar upp Nero och ska bränna en skiva så visar "scroll listan" att det max går att bränna i 32x.
Om nu brännaren klarar 48x och skivan 52x, varför står då inte 48x med på listan?

Är det en plug-in eller en inställning som behövs göra i Nero?

ps, Nero v6.6.0.0 Reloaded

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka
Har letat som en galning efter hjälp.

Det är så att min DVD-brännare (NEC 3520) klarar bränna CD-R skivor i 48x. Jag har CD-R skivor som klarar upp till 52x.

När jag öppnar upp Nero och ska bränna en skiva så visar "scroll listan" att det max går att bränna i 32x.
Om nu brännaren klarar 48x och skivan 52x, varför står då inte 48x med på listan?

Är det en plug-in eller en inställning som behövs göra i Nero?

ps, Nero v6.6.0.0 Reloaded

Tyvärr som jag har förstått det så är det inte många cd-r media som är godkända för att brännas i 48X i Nec:s officiella firmware men kolla på Nec:s svenska hemsida vilka media som är godkännt för 48X

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem som tidigare är nämnt i tråden, med att min 3500 fryser lite då och då, och bara somnar, mitt i läsning (bla mitt i cdspeed-tester). Mycket irriterande. Lösning efterlyses. eProformance 8x-skivorna rekomenderas, jag lyckades bränna såna i 12x utan errors på läsning efteråt.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en ND-3500AG från webhallen.com och firmwaren jag fick med var 2.07?!?! Kan jag flasha denna direkt till 2.18? (som jag förstått är den senaste/bästa officiella)

Permalänk
Medlem

Konstigt att den var med FW 2.07 då jag själv köpt min 3500AG på Webhallen strax innan jul och då var det 2.16 på den men du kanske fick en rekonditionerad enhet och på NEC:S sida http://www.de.nec.de/softwareoverview2.php/id/557 står det ang senaste FW 2.18 följande citat:

ND-3500A(G) Firmwareupdate 2.18 (425.18 Kb)
New Firmwareupdate for ND-3500A(G) with Windows installer. You can only update from FW-Version 2.16, more information can be found in bypacked Readme.txt file

Sen läste jag något om att det inte skiljer sig något åt mellan t.ex 2.06 och 2.16, 2.07 och 2.17 osv men vet själv inte om det är så så ta kontakt med Webhallen för support så du är på den säkra sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Sen läste jag något om att det inte skiljer sig något åt mellan t.ex 2.06 och 2.16, 2.07 och 2.17 osv men vet själv inte om det är så så ta kontakt med Webhallen för support så du är på den säkra sidan

Okej... Vart läste du det någonstans? Är det någon annan som vet hur det där ligger till?

Permalänk
Permalänk
Medlem

är det bara jag som har haft problem med Platinum DVD+r 8x ?

5-6 första funka.. sen blev det power calibration error

Permalänk
Permalänk
Medlem

har prövat bräna i 2.4x, dock med samma resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mifffo
är det bara jag som har haft problem med Platinum DVD+r 8x ?

5-6 första funka.. sen blev det power calibration error

har brännt ett tiotal skivor av just Platinum 8x nu, och alla har fungerat klockrent. Alla (förrutom den första) brändes dessutom i 12x i alcohol 120%.
Detta var visserligen med en 3520, men jag tror inte det är några större skillnader.

Testat o byta program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mifffo
har prövat bräna i 2.4x, dock med samma resultat.

kan ju vara fel på dina skivor dvs att du har fått ur en dålig batch men det kan du ju inte kontrollera föränn du provar att bränna på en annan brännare fast iofs om du köper en skiva utav samma märke och den funkar på din brännare så vet du isf.

Permalänk
Medlem

Någon som har testat att bränna clasohlsons dvd+r 8x skivor.
Dom är ju ganska billiga.
Vet bågon vart man kan få tag i datasmart skivor i Linköping.
Klurar på´om man skulle beställa ett 100 pack datasmart med DVD-fodral från wesellcd.com för ynka 495:- BILLIGT men funker dessa skivor bra till denna brännaren??
Man vill ju gärna testa ett par skivor innan man beställer en packe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zupe
Någon som har testat att bränna clasohlsons dvd+r 8x skivor.
Dom är ju ganska billiga.
Vet bågon vart man kan få tag i datasmart skivor i Linköping.
Klurar på´om man skulle beställa ett 100 pack datasmart med DVD-fodral från wesellcd.com för ynka 495:- BILLIGT men funker dessa skivor bra till denna brännaren??
Man vill ju gärna testa ett par skivor innan man beställer en packe.

Jag bränner dem i 8x (om du menar traxdata skivorna) med liggys firmware. Deras dvd-r bränner jag i 12x

Permalänk
Medlem

jag menade classes egna 8x skivor dom är ju ganska billiga. 229:- för 25 st

Vad kostar TDK skivorna finns ju inte på hemsidan ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zupe
jag menade classes egna 8x skivor dom är ju ganska billiga. 229:- för 25 st

Vad kostar TDK skivorna finns ju inte på hemsidan ju.

Brännde en idag i 8x med 2.18 FW utan problem men det är inte nån toppen-dye på den vad jag vet för CMC anses väl inte ligga bland dom bättre?

Permalänk

Någon som vet något om dvd +r 4x printable med AML 001 dye från wesellcd?
Har drygt 100st sådana hemma å det blir aldrig några protester med nått brännarprog. under bränningen men skivorna blir kass ändå!! bränner jag dataskivor så funkar bara en del av datan å filmer startar oftast inte eller så stannar de någonstans i filmen.....
Har försökt hitta någon info om det kan lösa sig med ny firmware men inte hittat något....

Vore ju synd å behöva kasta så många skivor........

Brännaren är NEC 3500 med FW 2.16

EDIT!
Hittade lite info å de verkar ju funka i gamla NEC 1300 i alla fall......
http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=&dvdmedi...

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quattromaniac
Någon som vet något om dvd +r 4x printable med AML 001 dye från wesellcd?
Har drygt 100st sådana hemma å det blir aldrig några protester med nått brännarprog. under bränningen men skivorna blir kass ändå!! bränner jag dataskivor så funkar bara en del av datan å filmer startar oftast inte eller så stannar de någonstans i filmen.....
Har försökt hitta någon info om det kan lösa sig med ny firmware men inte hittat något....

Vore ju synd å behöva kasta så många skivor........

Brännaren är NEC 3500 med FW 2.16

EDIT!
Hittade lite info å de verkar ju funka i gamla NEC 1300 i alla fall......
http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=&dvdmedi...

Flasha till senaste FW så kanske dom skivorna funkar bättre. Annars får du nog bränna dom i 2.4X istället vilket bör göra att skivorna är läsbara sedan utan problem.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 100-pack datamart skivor, och dom fungerar klockrent

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

Vad har dom för mediakod, och kan du visa lite scans?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Flasha till senaste FW så kanske dom skivorna funkar bättre. Annars får du nog bränna dom i 2.4X istället vilket bör göra att skivorna är läsbara sedan utan problem.

Har nu flashat till FW 2.28 men problemet kvarstår ännu även om jag bränner i 2,4x
När jag kör readtest i dvdinfo pro så kommer jag till ca2.9Gb å sedan är det bara error.....

Finns det någon annan FW som kanske tar dessa skivor?

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

En liten off topic fråga, ni som beställt från wesellcd, ungefär hur lång tid tog det för skivorna att komma efter ni beställt?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Vad har dom för mediakod, och kan du visa lite scans?

Vart hittar jag det ?

apanove: Jag har, beställde på måndag morgon och hämtade ut dom på onsdagen

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
Vart hittar jag det ?

ladda ner DVDinfo Pro

Permalänk
Medlem

Eller om du har nero så öppnar du nero infotool och kollar på "disc" (givetvis förutsatt att du har rätt skiva i)
Sen kan du köra CD-speed och kvalitetstest

Permalänk

Sälv beställde jag
100stk. WhiteTop DVD-R
WhiteTop DVD-R 4,7GB 1-4xspeed
275kr ( 410 med frakt)
Kom efter ca 4dagar.

Kunde bränna dem i 2x, med FW 2.18
Och min dvd-recorder ( philips) till tvn kunde läsa skivan direkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
En liten off topic fråga, ni som beställt från wesellcd, ungefär hur lång tid tog det för skivorna att komma efter ni beställt?

Jag beställde 50 st Verbatim DVD+r printable på spindel den 21 dec. Dagen efter fick jag ett mail där dem frågade om det gjorde något om dem skickade 50 st i jewelcase, då spindlarna var slut. OK för mig. 23 dec fick jag mail om att dem skickat paketet. Den 28 dec fanns paketet på utlämmningsstället.

Så med andra ord, det tog en vecka från order till leverans, men då var det ju även 3 helgdagar.

Visa signatur

bjomark77.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är 2.07 samma firmware som 2.17, 0an står för att det är en oem-enhet. 1 står för retail. Sen finns det ett gäng andra, tror 2.27 är för TDK's maskiner (är 3500 innanför plasten) 2.f7 är för Mad dog har jag för mig (även där 3500 under) osv osv.

CMC är inte den bästa Dyen, nej. Prodisc, mcc (verbatim), ty är dom ni ska hålla ögonen öppna efter. Prodisc är väl inte lika erkänt bra som mcc och ty, men jag har själv bränt ett gäng prodisc f01 i 12x med fina scans efteråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Som tidigare nämnt så är 2.07 samma firmware som 2.17, 0an står för att det är en oem-enhet. 1 står för retail. Sen finns det ett gäng andra, tror 2.27 är för TDK's maskiner (är 3500 innanför plasten) 2.f7 är för Mad dog har jag för mig (även där 3500 under) osv osv.

CMC är inte den bästa Dyen, nej. Prodisc, mcc (verbatim), ty är dom ni ska hålla ögonen öppna efter. Prodisc är väl inte lika erkänt bra som mcc och ty, men jag har själv bränt ett gäng prodisc f01 i 12x med fina scans efteråt.

Ursäkta har du sett min dachre?

Visa signatur

Hur länge kollar man på en kosovoalban med ett öga?
- Tills magasinet är tömt