nätverk med bredband med 2st nätverkskort?

Permalänk
Medlem

nätverk med bredband med 2st nätverkskort?

Det är så att en polare som har adsl undrar om jag ville komma o lana, men han är inte så kunnit om vad man behöver och har ingen switch/router.

Ska man inte då kunna ta och stoppa i ett nätverkskort till i hans dator som man kopplar in min dator med genom lite inställningar så båda kan sitta på nätet?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

jo det funkar

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

men hur går det till med inställningarna då??
Man kommer ju då ha två stycken anslutningar till lokalt nätverk och den som man inte redan använder till bredbandet ska ju ställas till till vanligt nätverk.

Det är väl så att datorn som ska kopplas in genom där ska ha gateway med samma IP som värddatorn va??
Var länge sedan man höll på med liknande så behöver hjälp..min polare tänker på när vi skulle lana hos en annan polare och hade en massa strul med ip-inställningar innan det funkade och vill därför gärna att man vet hur allt ska fixas från början..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

han får göra en "bridge" på sitt nätverkskort och dela ut till dig. Det är väldigt enkelt, iaf med Win xp
Om jag minns rätt så ställer bara den andra datorn in sig till få ip automatiskt.

Permalänk
Medlem

så altså är det "erhåll ip automatiskt" på bådas nätverks-inställningar och sen skapar han en brygga på anslutningen så ska de funka?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

det finns en enkel "guide" i xp, på den datorn som delar ut anslutningen tar du "andra datorer ansluter genom denna datorn".... på den som ska ansluta ska du istället använda denna datron ansluter genom en anna ator,,,,

Permalänk
Medlem

off fan
hoppas bara att hans burk(compaq presario eller nåt sånt skit) inte har något skit att garantin ryker om man öppnar i burken :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Jag har satt upp ett nätverk mellan datorn och xboxen. FTP fungerar alldeles utmärkt, men xboxen vägrar ta sig ut på nätet. Likaså har jag problem med smb. När jag ska streama från datorn tar det oförskämt lång tid. XBMC indexerar typ under längre tid än vad speltiden på mediafilen är. Även titta på foton är jobbigt. Ca 30 sekunder efter man tryckt på nästa, dyker nästa bild upp.

Som dash kör jag i grunden EvoX, men XBMC är default och startas därmed vid boot. XBMC ligger i E:\Apps\ samt att jag har kopierat över .xbe-filen och .xml-filen till roten av C:\.

Största problemet är dock att jag inte får boxen att nå internet. Det mer xbox- och dashboardspecifika finner jag nog hjälp för på andra adekvata forum.

Konfiguration:

NIC 1 (till internet, 10/10 Mbits)
-----------------------------
DHCP. Anslutningen är delad.

NIC 2 (till xbox 100 Mbits/halv duplex)
------------------------------------------------
Har testat att låta skiten bli tilldelad IP och nätmask, men resultatet blir ett IP som börjar på 169-någonting med en nätmask på 255.255.0.0. Istället har jag fått tilldela dessa:

IP: 192.168.0.1
Nätmask: 255.255.255.0
Standard-gateway: Just nu blank, men har även testat med 192.168.0.1 enligt tuts och faqs.
DNS: Blank. Har även testat med de DNS:er som syns under status-menyn på NIC 1.

XBOX (till datorns NIC 2 100 Mbits/halv duplex)
-----------------------------------------------------------
Här har jag testat med DHCP, vilket är svårt när mitt NIC 2 krånglar med sin IP-adress. När det dock fungerade en enstaka gång så var det fortfarande bara FTP:n som fungerade. Även efter att jag tilldelat DNS. Nuvarande konfiguration:

IP: 192.168.0.2
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
DNS: Mina DNS-adresser från status-menyn från NIC 1.

Någon nätverkare med tips? På xbox-scene sliter sig en i håret just nu för att vi har testat allt som han bara kan komma på. Så jag tänkte att någon på swec kanske kan hjälpa mig, åtminstone med nätverksbiten ;).

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]