Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en ibook 12" och tänkte fråga lite.
kan man utöka minnet i efterhand, kostar extra förutom stickan? tänkte ta inbygda iomed den är rätt så dyr här i sverige.
minsta storleken på hdd tycker ni (har en extern på 250GB)?
BT är klar jag skall ha, har ju sony ericsson.

Har en brorsa som är mac freek så han får lära mig osx sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Porta DVDshrink så man kan slänga ut PCn nu då...

Citat:

kan man utöka minnet i efterhand, kostar extra förutom stickan?

Det går utmärkt.
Kostar det extra att utöka minnet på en PC?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper

Det går utmärkt.
Kostar det extra att utöka minnet på en PC?

Tänkte mest på ifall man måste lämna in den eller om man gör det själv?

Tänkte köpa utan extra minne sen utöka med 512 eller 1GB sen när man har pengar över

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
minsta storleken på hdd tycker ni (har en extern på 250GB)?

Programvara och filer tar ju lika stor plats på en bärbar som på en stationär... det är bara du som kan avgöra hur mycket disk du behöver för dina filer.

Själv har jag klarat mig bra på de 30GB jag har i min bärbara, jag lagrar allt skrot på den stationära.

Permalänk
Medlem

Det är gjort för att du ska kunna sätta i mer minne själv.. Ta loss tangentbordet så står det där under hur du ska göra.

Permalänk
Medlem

Jo tror nog en 30GB räcker för lite program, vet ju inte så mycket om mac och stora filer har man i den externa.

Har inte köpt den än, så det går att sätta i mer, det är bra att veta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wentor-
Det är gjort för att du ska kunna sätta i mer minne själv.. Ta loss tangentbordet så står det där under hur du ska göra.

Eller så tittar man hur man gör i manualen. Busenkelt. Borde till och med finnas manual på nätet - googla eller rota runt lite på apple.se!

Permalänk
Medlem

Tittade på en länk i en annan tråd här på swec. och vet hur man gör nu, så det blir nog till att köpa en ibook12" minne standard 80GB BT. skall bara in i en butik imorn och tafsa lite på en

EDIT: tycker ni att man skall köpa apples väska?

Visa signatur
Permalänk

Apple har ingen väska vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Apple har ingen väska vad jag vet.

finns en på deras sida iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Tucano Second skin, passade mina behov perfekt. Jag ville inte springa runt med en väska som skriker "bärbar dator!" och "sno mig!!".

Bättre med en skyddsväska + den gamla ryggsäcken då imho.

http://99mac.se/testlabbet/pics/second-skin/

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
finns en på deras sida iallafall.

Må så vara, men alla produkter är inte apples där.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ske
Jag köpte ett Tucano Second skin, passade mina behov perfekt. Jag ville inte springa runt med en väska som skriker "bärbar dator!" och "sno mig!!".

Bättre med en skyddsväska + den gamla ryggsäcken då imho.

http://99mac.se/testlabbet/pics/second-skin/

Har själv ett sånt, men den lär ju inte skydda mot mer än repor. Letar efter ett hårt fodral till iBook, men verkar inte finnas. Finns till PB dock, men den är ju mindre (Crumpler School Hymn tror jag det heter).

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ske

ryggsäcken

Har ingen ryggsäck... så om ni skulle vilja tippsa om någon snygg ryggsäck eller väska.

Den fickan ser ut att vara bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för min del blir det nog någon av dessa till ibooken:
men med min vanliga tur är det väll nån förbannad sessionid i länknamnet.

Crumpler Crippy Duck - Marinsilver

Tucano Cobra Horizontal Limit for 12" iBook/PowerBook - Sky blue

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306...
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306...

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Den blå ser trevlig ut skall nog ta en sån om jag bestämmer mig för en Ib12" skall till affären och tafsa på en Ib och bestämma mig då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Den blå ser trevlig ut skall nog ta en sån om jag bestämmer mig för en Ib12" skall till affären och tafsa på en Ib och bestämma mig då

ahh såg att du också bor i Helsingborg, var i Helsingborg kan man kolla på apple produkter ?? eller det kanske är privat du kollar

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

En sak som jag funderat på ett tag.

Operativsystemet och sättet att använda övrig Apple-mjukvara är ju starkt musorienterad. Och det är ju inget fel i det, tvärtom. Men om man har en iBook eller Powerbook så har man ju ingen mus att tillgå, bara den där styrplattan. Blir det inte väldigt knöligt och frustrerande med alla dra-släpp-kommandon och övrigt muserande?

Jag är fullt medveten om att man, när man har datorn hemma, givetvis kopplar in en USB-mus för att lösa problemet, men hur känns det när man är på fri fot så att säga? Sitter man i kommandoprompten hela tiden då, eller blir det att svettas framför styrplattan?

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
En sak som jag funderat på ett tag.

Operativsystemet och sättet att använda övrig Apple-mjukvara är ju starkt musorienterad. Och det är ju inget fel i det, tvärtom. Men om man har en iBook eller Powerbook så har man ju ingen mus att tillgå, bara den där styrplattan. Blir det inte väldigt knöligt och frustrerande med alla dra-släpp-kommandon och övrigt muserande?

Jag är fullt medveten om att man, när man har datorn hemma, givetvis kopplar in en USB-mus för att lösa problemet, men hur känns det när man är på fri fot så att säga? Sitter man i kommandoprompten hela tiden då, eller blir det att svettas framför styrplattan?

Man kan använda sig av programet SideTrack vilket medför att man kan få högerknapp och scroll vilket underlättar en del. Och dra släpp är det bara att hålla in knappen eller en lätt toutch och sen dra

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_JJ
Man kan använda sig av programet SideTrack vilket medför att man kan få högerknapp och scroll vilket underlättar en del. Och dra släpp är det bara att hålla in knappen eller en lätt toutch och sen dra

Är det vanligt att iBookanvändare använder sig av detta SideTrack, eller är det ett faktum att de flesta sitter och kämpar med grundkonfigurationens trackpad?

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
En sak som jag funderat på ett tag.

Operativsystemet och sättet att använda övrig Apple-mjukvara är ju starkt musorienterad. Och det är ju inget fel i det, tvärtom. Men om man har en iBook eller Powerbook så har man ju ingen mus att tillgå, bara den där styrplattan. Blir det inte väldigt knöligt och frustrerande med alla dra-släpp-kommandon och övrigt muserande?

Jag är fullt medveten om att man, när man har datorn hemma, givetvis kopplar in en USB-mus för att lösa problemet, men hur känns det när man är på fri fot så att säga? Sitter man i kommandoprompten hela tiden då, eller blir det att svettas framför styrplattan?

Det är en vanesak. Hatade att använda platta på alla bärbara. Men efter två veckors praktik hos en web/3d utvecklare här där jag självklart använde min powerbook så kör jag aldrig mus till laptopen längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Är det vanligt att iBookanvändare använder sig av detta SideTrack, eller är det ett faktum att de flesta sitter och kämpar med grundkonfigurationens trackpad?

Använde iofs inte styrplattan så ofta blir mer att man tar fram bt musen :D:p

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem

Den här frågan är lite off-topic, men eftersom här är en del mac-användare;

Använder sig Mac OSX av ssh och sådant? T.ex., kan man som OSX-användare koppla upp sig mot någon annan dator, och köra något motsvarande X-forwarding från en annan unix-dator?

Som ett exempel kör jag (använder mig av linux) matlab på skolans dator, men får bilden på min egen dator genom x-forwarding.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det går (SSH är där från början, remote X11 klient kräver lite ändring av inställningar).
Dock så är det ju mer pill än vad man klarar med styrplattan, krävs lite tangentbord

edit: kom på att denna länken fanns < http://developer.apple.com/darwin/runningx11.html >, fink och darwinports kan ju vara käckt att nämna i sammanhanget

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alda
Använder sig Mac OSX av ssh och sådant? T.ex., kan man som OSX-användare koppla upp sig mot någon annan dator, och köra något motsvarande X-forwarding från en annan unix-dator?

http://www.apple.com/macosx/features/unix/

Permalänk

Jag kör inte med någon extern mus till min powerbook, men det funkar bra, högerklickar med ctrl+musklick... Man vänjer sig

Permalänk
Medlem

Jo, inga större avstånd när man inte har musen inkopplad.

Permalänk
Medlem

Tjena, ni diskuterade så mycket ibook så jag tänkte att jag ska lägga mig i. Jag är då student som ska börja universitet snart och vill ha en fräsch dator till skolarbete och lite filmkollande :). Är ibook G4 1,2 något att rekommendera?

Isf vars kan man få tag på ram till dem, blir lite förvirrad det står att det är: 256 MB DDR266 SDRAM i den. SKulle gärna vilja ha 256 mb till. Inte bra på ram men något av dessa ram som skulle fungera bra tillsammans i denna dator:

* SO-DIMM DDR-minne, (för bärbara datorer) original, hi-grade, PC333/2700, 200 pins.

* SDRAM-minne, original, hi-grade, PC133, 168 pins.

* DDR SDRAM-minne, original, hi-grade, PC333/2700, 184-pins.

* DDR SDRAM-minne, original, hi-grade, PC400/3200, 184 pins

Anledningen till att jag radar upp just dessa är för att de finns hos clas ohlsons och jag vill köpa ramet lokalt. Jag vill försöka undvika att köpa av mac för att de vill 900 kr för 256 mb ram vilket är rena rånet :). Vet ni om kedjor som elgiganten, onoff etc har vore jag tacksam för svar.

/mvh Niclas

Visa signatur

Ragnarok: PowerBook G4 1,5ghz 12", 1280ram, 60GB, BT

Permalänk
Medlem

Köp INTE från Clas-Ohlson. Du bör köpa märkesminnen istället. Jag rekommenderar detta STARKT. Köp ett minne från tex. Datorbutiken.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ickash
Tjena, ni diskuterade så mycket ibook så jag tänkte att jag ska lägga mig i. Jag är då student som ska börja universitet snart och vill ha en fräsch dator till skolarbete och lite filmkollande :). Är ibook G4 1,2 något att rekommendera?

Isf vars kan man få tag på ram till dem, blir lite förvirrad det står att det är: 256 MB DDR266 SDRAM i den. SKulle gärna vilja ha 256 mb till. Inte bra på ram men något av dessa ram som skulle fungera bra tillsammans i denna dator:

* SO-DIMM DDR-minne, (för bärbara datorer) original, hi-grade, PC333/2700, 200 pins.

* SDRAM-minne, original, hi-grade, PC133, 168 pins.

* DDR SDRAM-minne, original, hi-grade, PC333/2700, 184-pins.

* DDR SDRAM-minne, original, hi-grade, PC400/3200, 184 pins

Anledningen till att jag radar upp just dessa är för att de finns hos clas ohlsons och jag vill köpa ramet lokalt. Jag vill försöka undvika att köpa av mac för att de vill 900 kr för 256 mb ram vilket är rena rånet :). Vet ni om kedjor som elgiganten, onoff etc har vore jag tacksam för svar.

/mvh Niclas

Du ska ha ett SO-DIMM PC2100/PC2700 200pin.