Permalänk
Medlem

ut och inblåsning

hejsan!

har 2 st fläktar en LED på sidan av datorn (se galleri) och en bakom datorn. skulle bara vilja veta om båda fläktarna måste blåsa utåt? eller gör det stor skillnad om en blåser ut och en blåser in?

tack för svar.

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem

Nätagget har ju åxå en fläkt som blåser ut. Men du kan ju testa att låta fläkten som sitter längst ner suga in, å den som sitter högst upp blåsa ut. Sen lägger du i en mätprob till en vanlig digitaltermometer, eller om du redan har en i datorn. Då kan du mäta före och eefter och se om d blir nån skillnad.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

jag har redan en vanlig termometer fast tejpad på HDD racket men alltså LED fläkten är snyggare om den blåser in för då lyser den starkare om jag vänder på den då blåser den ju in med då lyser den in mot datorn istället för utåt. vet inte om jag orkar kolla om jag ser nån skillnad för jag är lat tänkte bara om nån visste om det var bättre eller sämre för annars kanske luften bara far från fläkt till fläkt istället för att cirkulera runt hela chassit.

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Alltså det är ju denna endlösa diskussionen.

Själv kör jag 2x120,2x92,2x80mm INBLÅS och låter agget/springor putta ut resten.
Funkar kalasbra.
Ideen är enkel, fylla chassit med så mkt färsk luft som möjligt, ut kommer den, det är inget att oroa sig för.

Fördelen i stort är väl att det är minder viktigt med "var " man pliockar ut luften, utan att nu får man en sänkt temp i hela chassit och det brukar ge mer.
Spex enligt nedan.

Permalänk
Medlem

okej så det finns alltså ingen som vet, men då är saken klart då ska jag låta LED fläkten blåsa ut. tackar då gubbar

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zRk-
Alltså det är ju denna endlösa diskussionen.

Själv kör jag 2x120,2x92,2x80mm INBLÅS och låter agget/springor putta ut resten.
Funkar kalasbra.
Ideen är enkel, fylla chassit med så mkt färsk luft som möjligt, ut kommer den, det är inget att oroa sig för.

Fördelen i stort är väl att det är minder viktigt med "var " man pliockar ut luften, utan att nu får man en sänkt temp i hela chassit och det brukar ge mer.
Spex enligt nedan.

Samma princip fungerar väl om alla fläktar skulle blåsa ut luft. Kommer ju garanterat in luft då. Blir knappast vakum där inne om alla dina fläktar skulle suga ur luft.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! det hjälpte!

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD