Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har bytt processor från athlon 2100 till 2400 men nu visar datorn 1500???

Permalänk
Medlem

Har bytt processor från athlon 2100 till 2400 men nu visar datorn 1500???

Hej

jag hade en athlon xp 2100+ men fläkten la av och processorn sket sig. Jag köpte då en athlon xp 2400+ och installerade den.

Nu när jag högerklickar på My computer för att se vad för operativsystem eller cpu jag har etc så står det att jag har en athlon xp 1500+????

Hur kommer det sig?
Innebär detta att jag ska göra ändringar i biosen?
Vilka ändringar då isåfall?

Snälla hjälp mig här för nu förstår jag inte riktigt.

tack

Eric

Permalänk
Medlem

Re: Har bytt processor från athlon 2100 till 2400 men nu visar datorn 1500???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ericdvd
Hej

jag hade en athlon xp 2100+ men fläkten la av och processorn sket sig. Jag köpte då en athlon xp 2400+ och installerade den.

Nu när jag högerklickar på My computer för att se vad för operativsystem eller cpu jag har etc så står det att jag har en athlon xp 1500+????

Hur kommer det sig?
Innebär detta att jag ska göra ändringar i biosen?
Vilka ändringar då isåfall?

Snälla hjälp mig här för nu förstår jag inte riktigt.

tack

Eric

Kolla i biosen så det är rätt inställt, har för mej att det ska va fsb 133 och multipel 15....

Permalänk
Medlem

fsb har jag på 133.

men vad är multipel?

Permalänk
Geeks
SweClockers

FSB 166Mhz och inget annat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

den är 133*15=1995MHZ(XP2400+)

Permalänk
Medlem

Ok. Tack.

Ni kallar det multipel

jag hittade en cpu frequency multipel i biosen och den står på 10.

Tyvärr är den gråmarkerad och jag kan inte tabba mig fram till den.

Jag har ett asus a7n8x-x moderkort.

Vad ska jag göra?

Permalänk

vad har du för minnen ? har du köpt nya (pc 3200) eller något snabbare så kan du ställa fsb:n på 200 och låta multin vara.
Du tjänar prestanda på det.

Visa signatur

sweclockers.com
Citera för svar. Maila här. Please come again!
Homer: Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try.

Permalänk
Medlem

jag har pc 3200 men det är ju minnen som du säger.

det har väl ingen koppling i hur snabbt cpu:n arbetar?

eller har jag förstått det fel?

Sedan förstår jag inte varför jag inte kan ändra på multipeln i biosen? har du några idéer?

Permalänk
Hedersmedlem

load optimized defaults om du har ett award-bios. Så borde det bli rätt.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

När jag trycker på load defaults så går den från 133 till 100 hz och jag får fortfarande inte tillgång till multipeln.

Jag tänkte då uppgradera min bios och det finns tydligen en uppdatering men då står det att man ska använda en asus dos utility

vad är det?

suck...

Permalänk
Hedersmedlem

Gå in i bios, sedan har du det direkt i huvudmenyn.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

jag ändrade mitt förra inlägg precis...det funkade inte...

jag har ett award bios förresten.

Permalänk
Inaktiv

Men ställ FSB:n på 200 då du har minnen specade för det:) du tjänar på att ha lägre multipel:)

så ställ nu ditt system på FSB200*10=2GHZ vilket en 2400+ rullar i:)

Mvh:Adde

Permalänk
Medlem

okidoki

jag prövar

Så nu har jag provat.

Innan jag provade så stod det såhär:

AMD Athlon (tm) XP 1500+ 1,34 Ghz

Nu har jag ändrar hz i biosen till 200 och då så står det såhär:

AMD Sempron (tm) 2.00 Ghz

Är det ok om det står så? Jag förstår inte. Jag har ju ingen Sempron såvitt jag vet. Är det inte farligt att dra upp det så högt?

jag har bilder på det. Hur lägger jag in bilder här på Swe?

Permalänk
Inaktiv

Det är inte ett dugg farligt...ditt system är byggt för detta om du har 3200minnen.

Härligt du har fått en Sempron dessa är AMD:s nya prollar:) dåså har du ett vasst system med 200FSB!!

D va så lite så.....gamea nu:)

Permalänk
Medlem

Jag bockar och bugar.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
Det är inte ett dugg farligt...ditt system är byggt för detta om du har 3200minnen.

Härligt du har fått en Sempron dessa är AMD:s nya prollar:) dåså har du ett vasst system med 200FSB!!

D va så lite så.....gamea nu:)

Nu undrar jag bara, funkar det här helt 100 då? Öka FSB:n hur som helst för att öka prestandan utan någon större modifiering? Visst processorn rullar i 2ghz som den ska men ja, äh vet inte.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

jaha!

tänkt så lät man kan bli bekymrad igen.

Är det några andra som har några kommentarer?

Permalänk
Medlem

166x10 är default för en sempron 2400+

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp så ericdvd har blivit lurad så kolla kvittot en Sempron 2400+ utan fläkt ligger på ca550kr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jepp så ericdvd har blivit lurad så kolla kvittot en Sempron 2400+ utan fläkt ligger på ca550kr.

Lurad? Han har ju köpt en sempron som ska gå i 1,66 ghz, den är nu överklockad till 2 ghz, på vilket sätt är han lurad.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Lurad? Han har ju köpt en sempron som ska gå i 1,66 ghz, den är nu överklockad till 2 ghz, på vilket sätt är han lurad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ericdvd
Jag köpte då en athlon xp 2400+ och installerade den.

Var står det att han köpt en Sempron? Han påstår att han köpt en Athlon XP 2400+....

Mao. han tror att han köpt en XP 2400+ men fått en Sempron 2400+ är man inte lurad då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

På pengar om inget annat så som sagt kolla kvittot.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok nu fattar jag vad ni menar med lurad, det var jag som trodde att alla palomino, throughbread (stavning), barton, och sempron var Athlon allihopa bara med en ny kärna varje gång osv.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Kanske en BIOS-update hjälper?

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

*delete

Visa signatur

Philips 22" | Antec Threehundred / Antec TRIO 650W | Pioneer DVR-215DBK| Gigabyte GA-EP45-DS3R | Core 2 Duo E8400@3.6 | Kingston 6400 2x2G | Seagate Barracuda 320-400GB | POW 8800GTX |