Permalänk

starta datorn med tgb.??

En tanke slog meig nu!! finns det ngt sätt att starta datorn utan att trycka på on knppen på datort?? typ trycka alt+enter typ!!

Visa signatur

Amd Ryzen 5 3600 | Sapphire Radeon 5600 xt Pulse| 16gb |Corsair Carbide Spec-05

Permalänk
Medlem

Jag trycker på mellanslag när jag startar datorn..

Om ditt moderkort stödjer det så kan du meka in det i bios .. (det enda sätter jag vet)

Permalänk

Gå in bios där skall det finnas en inställning som gör att du kan starta från tangentborder.

Visa signatur
Permalänk

jadå, lättast är om ditt moderkort stödjer det.. isf är det bara att jumpra det och/eller sätta på det i bios

läs din moderkortsmanual

edit: oj vad fort alla svarade

Visa signatur

anti gruppen mot sär skrivning

Permalänk

min data e röten har ingen manual :'(

Visa signatur

Amd Ryzen 5 3600 | Sapphire Radeon 5600 xt Pulse| 16gb |Corsair Carbide Spec-05

Permalänk
Medlem

kolla vilket moderkort du har sedan går du in på deras hemsida och laddar hem manualen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad ska dena funktion heta i Bios om man har stöd för det?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

brukar kallas wake-up

Permalänk
Medlem

Om man har ett USB-tng.bord , måste både Wake-up from USB och Wake-up from keboard va på då?? Har ett Asus A7S333 moderkort i min burk samt ett logitech internet navigator keborad special edition , d.v.s att det är svat o har ett scrollhjul för volymen , den vanliga modellen har bara två kanppar för att höja/sänka volymen samt att det blått ,, nu kanske ni kan svara på mitt problem ?! , tack för bra svar

Permalänk
Medlem

Har själv ett grenuttag med brytare på golvet som jag stänger av datorn med och när jag slår på går datorn igång igen. Inställning i BIOS för att få den att starta efter strömlöshet, tycker jag funkar bra

Permalänk
Medlem

Roligaste är ju att ha ett lösenord för att starta datorn ;-).När strömmen är på och datorn är avstängd så kan man inte trycka på den igenom knappen eller så , men om man skriver in lösenordet man skrivit i bios så brummar den igång :-). Security

Visa signatur

General Snus !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badgeman
Roligaste är ju att ha ett lösenord för att starta datorn ;-).När strömmen är på och datorn är avstängd så kan man inte trycka på den igenom knappen eller så , men om man skriver in lösenordet man skrivit i bios så brummar den igång :-). Security

"Security" . nää , ryck bios batteriet i 2 min så är saken klar då existerar ditt password inte längre.

Permalänk
Medlem

eller bara cleara cmos

Visa signatur
Permalänk
Medlem

då har man monterat bateriet på baksidan av boderbordet ju

men det verkar intresant fins det nån guid?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Anteck Twelve Hundred | MSI Radeon HD7970 3072MB Lightning | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Vengeance LP | 650W Corsair CMPSU-650TXEU | Samsung 840 Evo 120 Gig

Permalänk
Avstängd

så här kan man göra för att starta datorn:

Det man gör är att man frar en lång kabel från moderkortets power "pinnar" längs tgb kabel och sedan monterar en startkanapp i tgb:t

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem

Ja har forskat lite i det här nu , o har kommit fram till att när man ser i filmer o liknande har dom en Mac lr annat skoj när dom startar datorn med space bar.

Det kan ju okså va så att nått av mina 3 ATX-moderkort årgång 03 ä cp , har ju testat med både PS/2 o USB -tangetbord, men de skulle värka långsökt om alla saker ä cp här hos mig , de finns iof ett aternativ till, man kan välja att sätta datorn i väntläge, men då stänger den ju inte av sig , bara spinner ner hårddiskarna o cpu-fläkten , o de ä ju total avstängning man vill ha .

Permalänk
Medlem

Man kan starta datorn med hjälp av musen oxå. har jag kunnat sen min PIII.

Gå in i bios och leta upp det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja har inte Pentium moderkort, de ä AMD alla tre , o de finns bara tangentbord i bios.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Ja har inte Pentium moderkort, de ä AMD alla tre , o de finns bara tangentbord i bios.

Exakt vad heter den funktionen som man ska använda för deta? Hittar inget i bios, bara wake-up-on-lan. Hoppas det inte är den för då känner ja mig d******.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Nej , det är inte den , det är en funktion som heter Wake up on PS/2 keyborad , sen så kan mans tälla in , iaf i mina bios, ifall man vill att de ska vara spacebar lr nån annan tangent lr disable

Permalänk
Medlem

Okej, Tack så mycket. Får se om jag har den funktionen sen då.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

I mitt bios kan jag ändra under power och där väljer jag bara power on ps/2 keyboard, så startar datorn när jag trycker på space.

Jag har ett Asus K8V SE Deluxe.

Permalänk
Medlem

Aah , okej , det funkar dock inte för mig , men ja har ju iof ett USB-tangentbord , men de borde ju funka med mitt microsoft bord som har både USB o PS/2 .. kanske beror på nätagg okså?! ...

Permalänk

På mitt Albatron moderkort är det bara att ställa in i BIOS hur man vill starta.

POWERKNAPPEN / POWERKNAPPEN+SPACE / SPACE

har jag för mig att man kan välja mellan..

Permalänk
Medlem

har ett A7N8x-x och kan ställa in i bios att datorn ska starta när man dubbel klickar på musen men när jag ska göra det å händer int ett skit...

Permalänk
Medlem

kanske noobigt men, var sitter power on knappen på tangentbordet? har ett a7n8x-e.

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gandi
kanske noobigt men, var sitter power on knappen på tangentbordet?

Undrar samma sak, har ett MSI K8N Neo2 och har ställt in att den ska starta me tgb, men sen då??

Permalänk
Medlem

Backspace är vad jag vet en av standardknapparna (liksom mellanslag, men den var ju nämnd).

Jag vet inte hur relevant detta är på nyare MB, men om jag ska kunna starta från en USB-mus måste jag aktivera "USB Legacy support"....eller snarare sätta den till "keyboard & mouse". Skulle kanske kunna vara så för USB-tangentbord också....eller också är det bara en egenhet hos min buggiga bios

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk

jag har också problem med det där.. jag har tagit min laptop och vänt på skärmen... så allt ligger över tangnetbordet och start knappen... jag tänkte sätta hela skiten i bilen... Jag har en hyffsat ny laptop, men hittar ingen i (det förvånadsvärdt lilla) bios....
Kan man lösa det på nått annat sätt? uppgradera bios eller nått?

Permalänk
Medlem

mm, detta ha jag också kunnat vela, startar datorn med nyckel för tillfället