Permalänk

Bensinpump vid vattenkylning

Funderar på att ta en bensinpump till min helt hemma komponerade vattenkylning. Många säger säkert att det inte funkar, men då kommer jag få det att funka!

Vill bara se synpunkter på denna idé.

Permalänk

Eftersom en bensinpump är gjord för att gå kontinuerligt så kan man ju inte gnälla på den punkten. Däremot tror jag knappast det kommer bli något vidare flöde. In- och utlopp till pumpen är ju skitsmå! Har du sett bensinslangarna i en bil? En bensinpump pumpar mer än vad motorn drar, och överflödet leds tillbaks till tanken. Men det är inte mycket extra, kanske dubbelt. Om vi då räknar på 2 liter/mil landsvägskörning, så blir det ca 0,5L/min. Inget jag skulle vilja ha i min dator... Sen surrar den med en hög frekvens också
Det är inga fakta jag komemr med, utan spekulationer och egna slutsatser efter vad jag hört Men så himla fel kan det väl inte vara...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Inaktiv

ääähhh.... ta en bensinpump till en fet amerikanare... dom brukar sluka rätt okey med soppa... men troligtvis inte tillräckligt endå....

Permalänk
Medlem

bensinpumpar pumpar soppa upp mot 3 bar, knappast rekommenderat i ett datorsystem.. de låter också som en mindre dammsugare..

Permalänk

Även om en pump kan pumpa upp till 100bar så har det ingen som helst inverkan eftersom det inte finns något som håller mot så att sådana tryck kan uppstå i ett vattenkylningssystem.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Akvariepumpar är ju gjorda för att gå dygnet runt med ett högt flöde vilket inte en bensinpump är...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Eftersom en bensinpump är gjord för att gå kontinuerligt så kan man ju inte gnälla på den punkten. Däremot tror jag knappast det kommer bli något vidare flöde. In- och utlopp till pumpen är ju skitsmå! Har du sett bensinslangarna i en bil? En bensinpump pumpar mer än vad motorn drar, och överflödet leds tillbaks till tanken. Men det är inte mycket extra, kanske dubbelt. Om vi då räknar på 2 liter/mil landsvägskörning, så blir det ca 0,5L/min. Inget jag skulle vilja ha i min dator... Sen surrar den med en hög frekvens också
Det är inga fakta jag komemr med, utan spekulationer och egna slutsatser efter vad jag hört Men så himla fel kan det väl inte vara...

Finns ju högflödes bensinpumpar som klarar 6-8L/min (sitter en i vår volvo bytte pump förra vintern för ja trodde den va trasig, så jag har en över i garaget, kan mäta upp den nån dag.)
Men dom låter, låter en jävla massa. och jag vete fan om dom är så pigga på att pumpa vatten.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det med en gammal äcklig bensinstinkande soppapump när man kan få en driftsäker Eheim för en femhundring??

Ibland bedrar snålheten visheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Varför krångla till det med en gammal äcklig bensinstinkande soppapump när man kan få en driftsäker Eheim för en femhundring??

Ibland bedrar snålheten visheten.

Det är bara det att jag har sagt att jag (borde ) kan(kunna) bygga vattenkylning från endast en bil :D. Fräser gpublock av bästa bit man kan hitta, bensinpump, kylare, kylarfläkt och soppa tanken. Vi gick dock med på att jag fick ta och köpa slangar och kopplingar då det råder brist på bra slangar på en 240 och kopplingar kan jag kanske göra efter lite bearbetning av huven, men det tar lite väl långt tid...