Permalänk
Medlem

Fixa burken eller köpa ny?

Hej!

Jag står inför ett dilema.

Flera kondensatorer på moderkortet har pajat på min dator, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska köpa en helt ny märkesdator, om jag ska fixa min nuvarande, eller om jag ska bygga en ny dator själv.

Specs på burken jag har nu:

Ecs elitegroup k7vta moderkort, amd athlon xp 1800+ processor, 512 mb pc3200 ram, 120 gb + 160 gb seagate barracuda IDE-diskar 8 mb cache, ATI radeon 9600 xt 128 mb AGP, FSP 300w nätagg + fult budgetchassi.

Jag övervägde att köpa märkesdator först, eftersom jag anser mig själv inte ha kunskaperna att bygga egen dator helt själv. Det stod mellan Dell dimension 5000 och Dell dimension 8400.

Men enligt Dell's hemsida har ingen av dem agp-portar, vilket gör att jag inte kan använda mitt gamla grafikkort som jag tänkt. Samt att de bara tar S-ATA hårddiskar. Hade tänkt använda mina gamla IDE-diskar. Båda burkarna har ddr2, så mitt ramminnet från gamla burken passar inte eller. Så nu vet jag inte hur jag ska göra.

Det jag är ute efter är ett prisvärt system, som är tyst. Det är det viktigaste. Jag vill också kunna använda mina nuvarande diskar, kanske ramminnet, grafikkortet, osv. Datorn jag har nu funkar ju med de flesta av dagens spel, så det vore tråkigt att byta ner sig. Spelar inte så mycket egentligen, så jag prioriterar att mina hårddiskar passar, datorn ska minst ha plats för 2 st, gärna fler.

Har tittat lite på Asus Vintage S P4 (Barebone) och då ingår ju moderkort... Men den verkar bara ta P4-processorer, så min gamla processor kan jag inte använda. Men då kommer problemet, jag kan inte bygga själv.

Hur som helst, min budget är dragen till 6000 kr.
Vad är det bästa att göra med dom pengarna? Får gärna kosta mindre.. har även varit inne på att enbart byta moderkort. Men som sagt, kan inte bygga själv.

Tacksam för hjälp, mvh Daniel.

Permalänk
Medlem

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Du kan inte misslyckas om du nu inte är extremt klantig.

Visa signatur

Face down in the gutter won't admit defeat though his clothes are soiled and black, he's a big strong man with a childs mind. Don't you take his booze away!

Permalänk
Medlem

Tack för länken. Det lutar nog att bygga eget.

Det jag sparar i så fall är ramminnet , grafikkortet och hårddiskarna.
Det jag köper nytt är moderkort, processor (hade tänkt athlon64 boxed med kylare) och chassi.

Hur är ljudnivån på kylarna som följer med egentligen?

I alla fall, tar emot tips om val av moderkort och processor med glädje. Föresten, vad är skillnaden mellan Athlon64 S754 och S939?

Hade tänkt någonting såhär:

* Chassi (Antec Sonata) 1145 kr
* Moderkort ~1000 kr
* Processor ~1500 kr

Sammanlagt ca 3645 kr.

Då kommer systemet se ut ungefär såhär:

Antec Sonata ink. 380 w nätaggregat
Athlon 64 processor
Passande moderkort
Samsung 512 mb DDR pc3200 ram
Seagate 120 gb + 160 gb 8 mb cache (IDE båda två)
HIS Excalibur 9600 xt 128 mb platinum (AGP)

Ser det ut som ett bra system?

Permalänk
Medlem

ljudnivån på dem som följer med är hög i min mening. Men inte super högt gissar på 28db kanske.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite nu ett tag och sett att Frantic hjälper till oerhört mycket! Ett + till dig från mig Frantic

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

lånar tråden en aning: Boxed och (tray) är väll samma sak, dvs fläkt följer med? Kan man överhuvudtaget köpa en lös 3500+ och tjäna några slantar, som man kunde till socket A processorerna?

Permalänk
Medlem

Är mera inne på att köpa detta nu:

* Asus Vintage S P4 (Barebone)
* Intel Pentium 4 - 3.2GHz/800MHz 1024kb (Prescott) - Socket 478 (Box)

Sammanlagt 2900 kr.

Vad tror ni om det?

Föresten, vad menar dom med detta? [b]"Vintage serien använder standard uATXi moderkort, vilket betyder att du kan uppgradera genom att välja vilken komponent som helst från butikshyllan. Du behöver alltså inte byta ut hela systemet för att kunna dra fördel av bättre prestanda."[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekke
Är mera inne på att köpa detta nu:

* Asus Vintage S P4 (Barebone)
* Intel Pentium 4 - 3.2GHz/800MHz 1024kb (Prescott) - Socket 478 (Box)

Sammanlagt 2900 kr.

Vad tror ni om det?

Det tycker jag att du skall göra, lite trångt i en barebone bara (verkar inte va det i denna dock), men tar du tid på dej så är det nog lungt. barebones låter _oftast_ mkt lite. det gör min Soltek iaf.

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Det jag undrar nu är om det sitter någon kylpasta på en Intel Pentium 4 3.2GHz Prescott boxed när man köper den? Eller måste jag köpa detta löst?