Permalänk

Vad är det här för sorts konding???

Antar att det är 0.68uF 10% 100V men vilken sort är det???

Visa signatur

Orlan 60Kw

Permalänk

Jag kan tänka mig att det lodräta sträcket man ser till vänster på den undre kan vara ett minustecken ifal det är en elektrolyt.

Efter lite googlande tror jag mer på att det är någe sorts resistor. Du får nog hoppas på att någon som varit i kontakt med en sådan tidigare ser tråden. Men ett motstånd skulle jag sätta 5:- på.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Om jag helt hardcore försöker läsa betäckningen får jag det till: 0,68µ (",68"), av metalliserad polykarbonat ("MKC"). Eventuellt kan M stå för en tolerans på 20%. 100 volt tror jag vi kan anta.

Min första tanke var någon form av tantalelektrolyt, men det höga spänningståligheten (100 volt) talar emot.

Det skulle kunna vara en polyesterkonding eller en gigantisk keramisk dito.

Du kan verifiera/utesluta att det är någon form av elektrolyt genom att motståndsmäta den åt båda hållen. Är det en elektrolyt (speciellt tanal) kommer den normalt leda rätt mycket i "backriktningen".

Det är lättare att avgöra vad dessa är om vi får lite mer bakgrundsfakta. Var kommer de ifrån? Har du någon uppfattning om ålder? Hur stora är de? Fotografera längs en linjal eller tändsticka.

Men, som sagt, det är förmodligen en metalliserad polykarbonatkondensator. Eventuellt (eftersom det står "M KC", inte "MKC") så kan man gissa att "M" är tolerans (20%) och KC är rullad polykarbonat. Problemet är förstås att "rullade" kondensatorer oftar är cylindriska, inte lådformade.

Edit: Ja, det kan faktiskt vara ett motstånd också. 0,68Ω +/- 10%.
Fotografiet kanske ej heller gör färgen rätt. Är den klargul eller mer vitaktig? Om det är ett motstånd är givetvis ohmmätning en given metod för svar. Men "MKC" tyder på kondensator, och jag hittar inget som kan vittna om effekttålighet om det skulle vara ett motstånd. Men helt olikt ett effektmotstånd är det faktiskt inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Tack för svaren!
Här kommer lite mer info om dem:
Har ohm mätt och det vart oändligt åt båda hållen.
Verkar vara plasthölje iallafall. och den är knallgul.
Den är 23x11x7mm
Har ingen aning om ålder

/Niclas

Visa signatur

Orlan 60Kw

Permalänk
Medlem

det ser ut som ett effekt motstånd.
nu bara "hittar" jag på men 0.68ohm är ett standardvärde så det skulle kunna va typ 60-042-12 på elfa men detta är inget jag är säker på

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Medlem

Men om resistansen är oändlig är det ingen resistor

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Medlem

Nej precis. Ett motstånd är det altså inte. Jag har likadana kondensatorer liggande. Hade det varit ett motstånd hade det troligtvis stått R68 och något effekttal. Dock är det väldigt ovanligt att man skriver ut högsta tillåtna spänning på en resistor

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclas_l2
Tack för svaren!
Här kommer lite mer info om dem:
Har ohm mätt och det vart oändligt åt båda hållen.
Verkar vara plasthölje iallafall. och den är knallgul.
Den är 23x11x7mm
Har ingen aning om ålder

/Niclas

om du inte ska använda dom så kan du ju alltid pilla isär en

Permalänk
Medlem

den skulle kunna ha en oändlig resistans om det var en trasig resistor

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,