Permalänk

Lovprojekt WSK5

Nu hr jag blivit inspirerad och är redo för min första modd! Jag har följt Thinkers senaste bygge bland annat och kommit fram till att en sådan dator behöver man!

Jag är dock inte lika kreativ som Thinker och Elitmodd men jag försöker i varje fall!

Projektets namn är mest ett skämt WS är webserver och K5 är processorn.

Jag har tänkt bygga ett skal till den ide som jag har tänkt att följa, kanske är fel väg att gå men jag provar i alla fall! Förhoppnings vi så kommer projektet att ros i hamn under vecka 8.

Men nu till lite bilder

Lite hårdvara, ett ATI pci-grafikkort, A-Bit AB PR5 r2, 48 mb EDO-minne och en AMD K5 PR 150 (tror att den har varit boxad)

Nu har jag precis börjat! Slaktat nätdelen (200W pure power) för att se vad som kan förbättras! Här syns också den tysta fläkt som jag har fått ifrån nått gammal Delta nätdel.

Och här ligger allt utspritt över hela mitt golv!

Detta blir steg 2 i min modd karriär. Nämligen att frigöra hålet och sätta i ett snyggare fingerskydd! Hoppas kunna göra det i morron.

Så här har jag tänkt montera nätdelen, dvs. över processorn så att denna blåser ut varmluften! Sen så måste jag också kapa upp hål i sidan på nätdelen så att grafikkort mm får plats. Sakerna i nätdelen kommer att få plats efter lite lödövningar hoppas jag!

Den ”tysta” hårddisken som jag har tänkt att använda. Ska hänga i nätdelen på något sätt när det är färdigt.

Och detta är slutligen Socket A kylaren från Q-Tec som passar som handen i handsken, fisken i havet mm på en Socket 7 sockel.

Men nu har jag en fråga till allt folk här, nämligen vilken OS rekommenderar ni för att köra en simpel webserver? Det är bara 6 gb och jag vill ha lite plats över till mina bilder.
Detta var allt för nu, ska upp tidigt i morgon för avfärd till Biltema. Kanske hittar lite roliga tillbehör där!

Permalänk

Fint, kör på och så vill vi ha fler bilder

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mer iblder blir ok annars kanonbra tänkt!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Jag tror nästan att du kan köra processorn utan fläkten. Om nätagget suger ut nog med luft räcker det lugnt.

Permalänk
Medlem

Nice!

Bwahahah, Quantum Fireball "tyst"... den var bra...

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thinker
Nice!

Bwahahah, Quantum Fireball "tyst"... den var bra...

Riktigt bra tillochmed:p

Men ja tror nu att du borde satsa på att skaffa en lite större hdd till den de e alltid bra att ha vettu

Keep on the good work

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Nu när alla mina stora hjältar har skrivit i tråd så vågar jag ju bygga vidare

Quantum Fireball e inte tyst... Ni har i varje fall förstått mitt skämt

Har tänkt lite på låda och funderar på att sno Thinkers ide rakt av fast i en annan låda!

Den översta kan allt precis få plats i med lite övervåld. Är 3 mm för liten på bredden... Men kostar ju bara 29 kronor så det kan väl vara värt det.
Sen så får jag får väl köpa mig en större hdd när jag får pengar. Men just nu vill jag få lådan färdig!

Till Wiggge lite oft: Jag vet några som du gick med på Ölycke!

Permalänk
Medlem

detta kan nog bli rätt sött, ska nog kolla in här med jämna mellanrum

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången
Nu när alla mina stora hjältar har skrivit i tråd så vågar jag ju bygga vidare

Quantum Fireball e inte tyst... Ni har i varje fall förstått mitt skämt

Har tänkt lite på låda och funderar på att sno Thinkers ide rakt av fast i en annan låda!
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/310995_96_97_...
Den översta kan allt precis få plats i med lite övervåld. Är 3 mm för liten på bredden... Men kostar ju bara 29 kronor så det kan väl vara värt det.
Sen så får jag får väl köpa mig en större hdd när jag får pengar. Men just nu vill jag få lådan färdig!

Till Wiggge lite oft: Jag vet några som du gick med på Ölycke!

Hehe lite mer ot :p.. : E de möller o dom?? Kommer du till Castorhack i matsalen?? Ska tydligen bli fetaste öset där

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Avstängd

Hade du bott bättre till hade du kunnat fått ett AT chassi av mig

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Hehe, jag hade en 4.3 gb Quantum-disk i min förra dator. Den skramlade så att tapeterna lossnade nästan

Lycka till med bygget, ditt val av låda tycker jag verkar bättre än Thinkers. (Känns lite olustigt att ha datorn i något som kan välta så lätt)

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Hade du bott bättre till hade du kunnat fått ett AT chassi av mig

Jag har ett gammalt AT-chassi hemma som är nätt och litet, men inte samma sak som en egenbyggd låda!

Men nu...
Update (modell pytteliten)

Var uppe på Väla Centrum i H-borg idag. Och detta är resultatet:

Ingen verktygslåda, men lite spackel, krom-färg (till nätagget) och lite bra att ha saker som nätverks kort och fingerskydd.

Verktygslådan var för liten, det stod helt fel mått på ClasOhlssons hemsida. Så jag får bygga en helt egen i stället. Blir nog snyggare också!

Nu bär det ut till garaget och klippa lite hål i nätagget och kanske lite spackling. Så posta här imellan så att jag kan lägga upp lite bilder i kväll!

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har dom problem på silentwhispers så deras server e nere--

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Liten Kvällsupdate!

Detta är nog bara onödigt, men här kommer kvällens avrapportering!
Har dock inte hunnit så långt idag pågrund av BBB-krascher osv.(kan ha varit den kraschen som orsakade bortfall av bilder...) Men jag har jobbat lite i alla fall och det blir mer i morron!

Så till bilderna:

Efter grundlig genomgång av verktyg som fanns i närheten så hittades det bara en bågfil, men inget verktyg för finliret.

Dock syns det inget med gallret utanpå. Får se var jag placerar gallret i morron.

Nätdelen kommer att lackeras med Biltemas kromfärg någon gång i helgen, och förhoppnings vis får jag då lite OCZ Modsteam känsla över det hela. Ska även sleeva det om jag hittar kabelstrumpa!
Har också passat på att byta verkstad till en som har lite plåtbocknings verkyg mm, så detta hoppas jag blir ett snyggt bygge!

Permalänk
Hedersmedlem

Jobba på bara Ta det lungt med högspänningen bara.. dels kittlar det väldigt mycket i fingrarna om man petar på fel ställe och sen luktar inte bränd elektronik nåt vidare gott heller.

Angående Quantum Fireball SE så är de knäpptysta om man jämför med en seagate medalist från ungefär samma tidsålder. Värre skrikande hårddiskar har jag aldrig träffat på. Jag hade en 1gb disk i servern som bootdisk och den hördes genom hela huset om dörren till garderoben inte var stängd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

sen den där biltema kromfärgen är ruskigt dålig, tar lång tid på sig att torka och kladdar av sig osv.. bara så du vet

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Hehe, jag hade en 4.3 gb Quantum-disk i min förra dator. Den skramlade så att tapeterna lossnade nästan

Lycka till med bygget, ditt val av låda tycker jag verkar bättre än Thinkers. (Känns lite olustigt att ha datorn i något som kan välta så lätt)

Va ju därför jag tyckte han borde haft den liggandes

Permalänk

Håller med oobum. Biltemas kromfärg är inte så himla bra. Testade lite olika material med den förra året och varken plast eller metall blev något vidare. Trä däremot blev ganska ok, men inte mer. Kladdar mycket dessutom. Inget att satsa på om man räds fingeravtryck!

Visa signatur

Gurknöt med extra mycket dressing, tack så himla mycket!

Permalänk
Medlem

Som OS kan jag rekommendera Debian eller Slackware med Apache installerat. Tar riktigt lite utrymme om man bara vill (är inte särskilt komplicerat heller)

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s1k
Som OS kan jag rekommendera Debian eller Slackware med Apache installerat. Tar riktigt lite utrymme om man bara vill (är inte särskilt komplicerat heller)

Tackar! Har laddat hem Debian nu och kommer att prova det när burken väl är färdig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluestreak
Håller med oobum. Biltemas kromfärg är inte så himla bra. Testade lite olika material med den förra året och varken plast eller metall blev något vidare. Trä däremot blev ganska ok, men inte mer. Kladdar mycket dessutom. Inget att satsa på om man räds fingeravtryck!

Bra att det funkar på trä, det är ju det som lådan byggs av!

Men nu! Update time!

Efter mycket tanke bollningar med min polare med verkstan så kom vi fram till denna layout! En hel del ändringar gentemot orginal iden, men fortfarande minimalistiskt! Plattan i botten fick dimensionerna 34cm * 27 om jag inte minns helt fel (har det inte i huvudet).
Sen så vek vi av från min plåt ide till att bygga i plywood istället! Det var mycket lättare och så kunde vi börja bygga med detsamma!

Jag i full fräs med sticksågen! Man måste jobba medans hjärnan e varm, eller vad det nu heter!

Sen blev det inte mer jobb bilder förräns jag var färdig med moderkortsplåten. (eller nästan, lite hål som ska borras och några distanser måste i, men annars e den klar. (förutom lacken...)

Så här blir det med alla delar i! Har tänkt ut att 2 fläktar borde räcka för att kyla lådan om de går på 5V vardera. Ska även motstånds belasta cpu-fläkten, tyvärr klarar inte cpu:n av att vara helt passiv.

Och så här blir det utan hårdvara!

Och ur en annan vinkel!

Så här ska hårddisken sitta. Det vill säga på en hylla som e fastskruvad i nätagg, gallret bakom och i grafikkortet!
Stabilt som bara den!

En rätt så luftig baksida! Kan fylla hela med 80 fläktar och då kanske den kommer att lyfta!

Nu blir det inte fler bilder förräns på måndag!

Permalänk

Fräckt bygge, tror de kommer bli fett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StålLången
/..
Nu blir det inte fler bilder förräns på måndag!

Det är måndag!

Visa signatur

O.C., OTH, Lost, Prison Break, PMR, PMRUK, Supernatural, Surface, Invasion, Joey. Känns som om jag glömt något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGramse
Det är måndag!

Tyvärr inga bilder idag, har inte haft tid att bygga Så det får bl en update imorron efter bokrean, får se bara så att nån har postat först så att jag kan posta!

Permalänk
Medlem

Ja då postar ja.. .Update nu tack

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk

Update

Har jobbat nästan hela dan, men det tar ju ofantlig tid! Har hunnit med att göra I/O plåten, med alla hål, ska bara fixa för nätagg och strömbrytare.

Och klaga inte mer än nödvändigt på mina hål, detta är trots allt första modden, bygget och jag är inte så jätte van vid alla tryckluftsverktyg...

Men nu lite bilder!

Alla kontakter som finns i bak förutom PS/2, men hålet är i alla fall utborrat!

Nu så är nästan allt monterat, får försöka fixa klart lådan så att jag kan ha den igång innan jag börjar skolan på tisdag!

Over and out! Och glöm inte att posta komentarer. annars så vet jag ju inte om ni vill se mer av bygget!

EDIT: 4 minuter för sen...

Permalänk
Medlem

Inte världens snyggaste hål på baksidan kanske :/

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

meeeer av ditt bygge^^

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

Spela roll om hålen på BAKSIDAN inte är så snygga. vill se mer. verkar bli coolt.

Permalänk
Medlem

Var tar du vägen långben? :po

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Var tar du vägen långben? :po

Jag kommer till påsklovet. Har haft mycket att göra ett tag nu, men nästa vecka är jag ledig och ska jobba med chassit!