Transparant nätverksbrygga med trafikprioritering

Permalänk
Medlem

Transparant nätverksbrygga med trafikprioritering

Jag är i behov av att kunna prioritera trafik på BBB-linan på alla 5 IPn på samma gång för att förhindra att någon äter upp ALL bandbredd i ena riktningen vilket ger paketförluster och problem med dålig ping för spelande personer.

Såhär skall det kopplas:

BBB 10/10 LAN | Brygga som är helt osynlig för BBB, släpper igenom alla paket \ men prioriterar trafiken och | reserverar en viss del av | Denna del behöver jag hjälp med bandbredden till ACK-packet | och SSH. / | _Switch_ | | | | | | | | | Maskin som NATar internet och | | | | portar till ett "internt nät" | | | | med massor med användare | | | | | | | Server 1 | | | | | Klient 1 | | | Klient 2 | Klient 3

Någon som har ett förslag hur detta (bryggan med trafikprioritering) skall lösas så smidigt som möjligt? Då den skall vara helt transparant måste jag har 3 nätverkskort va jag har förstått. Ett mot BBB, ett mot switchen och ett för att kunna konfigurera servern via nätverket. Lösningen skall klara av många sessioner på samma gång (bit torrents bland annat) och helst vara BSD-baserad.

Jag skall fixa en burk med dubbla 3Com-kort och en hyffsat kraftfull CPU för att maskinen inte skall vara flaskhals.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

10 Mbps behöver du knappast någon kraftfull cpu ... om du inte kallar pentium 100 för kraftfull

Permalänk

Du behöver väl sex olika nätverkskort?
Edit: Jag såg inte Switchen, fel av mig.
Ett till Internet
Ett till Klient 3
Ett till Klient 2
Ett till Klient 1
Ett till Server 1
Ett till Maskin som NAT.

Eller är jag ute och seglar?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "