LaCie 250GB - WinXP sp2 - laptop - Krash - Varför?

Permalänk

LaCie 250GB - WinXP sp2 - laptop - Krash - Varför?

Hej,

har köpt mig en Lacie p3 250GB extern hårddisk. Köpte även ett PCMCIA usb2.0 (Vikings) kontrollerkort för att kunna koppla in den med usb2.0. Kopplar jag in hårddisken så "fryser" allt och blir tvungen att starta om datorn.

Har läst på forumet att vissa tror att det kan vara något probem service pack 2 till windows xp och usb2.1 och att man kan ladda hem någon patch för detta, vart kan man hitta den isåfall?

Hårddisken fungerar vid inkoppling till usb1.1 enda negativa är att det står att kapaciteten är 233,7GB, vart har de 16,3GB tagit vägen?

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Hedersmedlem

250 000 000 000/1024/1024/1024= ca. 233GB. Så det stämmer. Mer utrymme kan du inte få.

Har du testat andra usb-enheter med kontrollerkortet? Fungerar det om du kopplar in lacien och startar den innan du startar laptopen?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Tack för att du svarade!

Ja, jag har testat andra enheter till pcmcia kontrollerkortet, testade med min mp3spelare, en hårddisk spelare som klarar usb2.0, det blev samma resultat där, datorn låste sig. Testade även med digitalkamera, som bara har stöd för usb1.1 det fungerade problemfritt.

Något problem med kontrollerkortet och stöd för usb2.0 i windows xp..

Men hur löser man det.. det verkar som om drivrutiner för usb2.0 inte får delas ut fritt på nätet? Finns inte att ladda hem på kontrollerkortets tillverkarhemsida http://www.vikingcomponents.com/ de har heller inte svarat på min fråga om det här problemet.

pcmcia porten är av märket O2Micro OZ6933 Cardbus Controller.. på deras hemsida www.o2micro.com står det att porten har 32-bit, bus master/target PCI interface.

pcmcia kortet har ingen märkning på själva kortet mer än USB 2.0 CardBus, på kartongen finns en logo för Vikings computer products.. Det står att kortet stöder 32 bit cardbus host adapter (pcmcia type II )

Verkar svårt att lösa, lite meningslöst att ha en hårddisk med överföringshastighet usb1.1 =(

Hoppas någon kan hjälpa mig lösa det här.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator?

Jag har kollat runt lite, verkar vara något universalkort som är tillverkat av någon tredjepartstillverkare.
Testa om dessa drivrutiner fungerar: http://www.addonics.com/support/download/host_controller/usb2...

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Testade att installera drivrutinerna, efter omstart kom ett meddelande om att en ny maskinvara hade hittats, Standard Enhanced PCI to USB Host Controller. Är i alla fall 98% säker på att jag inte sett den tidigare. Men tyvärr så låste sig datorn även nu. Kikade på vilken drivrutin den nya maskinvaran använde sig av, det var microsofts, tyder det på att de nya drivrutinerna inte installerades/användes?

Ska testa kontrollerkortet i en annan bärbar dator imorgon, med mp3spelaren. Den datorn är ca 1 år gammal medans min nog är ca 3 år gammal. Kollade på moderkortstillverkarens hemsida, verkade som att det kunde vara problem med äldre datorer och nya kontrollerkort. Hittade inget specifikt om att moderkortet i min dator skulle vara icke kompatibelt med usb2.0 (moderkortet är S3 ProSavage integrated graphics, chipset ID: PL133, North Bridge IDs: VT8604)

Tack för att du försöker hjälpa mig, mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem

Krashade mina bägge diskar igår när jag installerade sp2..

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]