Permalänk
Medlem

Extremt krånlande MSI Nforce4

Jag har ett väldigt märkligt problem med mitt nya MSI K8N Neo4 Platinum med Nforce4.

För det fösta så smårebootar den 6-7ggr i början.. man hör bara DVDbrännaren klicka till och fläktarna gå upp o ner svagt. Har kollat spänningarna med mutlimeter från börjar med och dom e som dom ska vara.. den repeterar steget mellan "Early chipset initializion" och "Memory detection test"

Sen nu efter jag satt in den nya SATA disken så har den klyddar som fan.. ibland stannar den på "CPU Init".. sen byta ja grafiikort (PCI kort) och då börja det funka igen.. fast den har boot problem som fan, floppyn funkar inte alls..

hjälp mig.. vad kan det vara? mobot, minnet, prollen?

Permalänk
Medlem

förlåt att jag lånar tråden, men är det bara jag som inte fick någon mosfet kylning?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
förlåt att jag lånar tråden, men är det bara jag som inte fick någon mosfet kylning?

skulle där vara det då?

Permalänk
Medlem

"Active mos2" Men det är väl en defintionsfråga som med allt annat.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

vad har du för setup då? för mig har dut funkat jättebra efter jag updaterat drivrutinerna.

Permalänk

Jag har också problem med mitt kort.

Lite allmänt lustigt beteende. Programfel och korrupta filer i windows. Ej stabil i prime95 och memtest86 skriker efter ett tag.

min setup.
MSI K8N Neo4 Platinum Nforce4 u
amd64 3000+ Winchester
Kingston PC3200 Hyperx (2-2-2-5) som körs på auto, 2.7 v även testat 2.75 v
Sapphire 800xl
Hiper type r 480W
maxtor diamondmax 10 NCQ

Allt är oklockat, auto/orginal i bios. som är version 1.1
Spänningarna är stabila. Inga värmeproblem med prollen.
Har testat flytta runt minnena lite. Ingen skillnad i memtest86.

Nån som har nå tips? Ska jag byta minnen?

Visa signatur

Go fuck yourself San Diego.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ron_burgundy
Jag har också problem med mitt kort.

Lite allmänt lustigt beteende. Programfel och korrupta filer i windows. Ej stabil i prime95 och memtest86 skriker efter ett tag.

min setup.
MSI K8N Neo4 Platinum Nforce4 u
amd64 3000+ Winchester
Kingston PC3200 Hyperx (2-2-2-5) som körs på auto, 2.7 v även testat 2.75 v
Sapphire 800xl
Hiper type r 480W
maxtor diamondmax 10 NCQ

Allt är oklockat, auto/orginal i bios. som är version 1.1
Spänningarna är stabila. Inga värmeproblem med prollen.
Har testat flytta runt minnena lite. Ingen skillnad i memtest86.

Nån som har nå tips? Ska jag byta minnen?

ja om memtest säger ifrån så ger det ju iaf en indikation att allt kanske inte står rätt till med minnena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gura6
vad har du för setup då? för mig har dut funkat jättebra efter jag updaterat drivrutinerna.

AMD Winchester 3000+
MSI K8N Neo4 Platinum
Corsair TWINX3200C2 1024MB (2x512 alltså)
Maxtor Diamonmax 10 SATA NCQ 300GB
NEC DVDRW 4x IDE
Fortron 400W ATX2.0 SATA edition
Geforce2 MX PCI (bara temponärt tills ja köpt nytt)

Jag har flashat bios till senaste och allt..

Det som krånglar att den smårebootar en 6-7ggr i början.. samt att den börjar lagga helt plötsligt inne i windows med.. så man får starta om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ron_burgundy
Jag har också problem med mitt kort.

Lite allmänt lustigt beteende. Programfel och korrupta filer i windows. Ej stabil i prime95 och memtest86 skriker efter ett tag.

...

Nån som har nå tips? Ska jag byta minnen?

Det luktar minnena så de skriker om det... antingen felconfat eller trasiga.

Permalänk

Jag glömde skriva att jag hade 2*512 kingston hyperx kit..

Testade att köra stickorna var för sig i memtest86, (vilket man kanske skulle ha gjort från början) och ena stickan verkar vara defekt..

Känns rutttet, måste skicka in båda när jag ska reklamera.

Datorn är då stabilare nu när jag kör med den som inte gav fel i memtest... ska testa lite prime95...

Visa signatur

Go fuck yourself San Diego.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
förlåt att jag lånar tråden, men är det bara jag som inte fick någon mosfet kylning?

Menar du till Platinum Ultra eller till Platinum SLI? För ultra kortet får du inga kylflänsar på mosfets, För SLI får du kylflänsar och för Diamond får du heatpipes, kylflänsar + fläkt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ultra.

Ok. Men det står på baksidan av kartongen att det skall vara "active mos2".
Samt en liten bild på den böjda kylflänsen.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jo jag såg också den böjda kylningen på lådan men fick heller inte det på mitt kort (neo4 platinum). Hade dock inte förväntat mig att få det då jag inte sett några kort, verkan recensionskort eller privata, ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Ultra.

Ok. Men det står på baksidan av kartongen att det skall vara "active mos2".
Samt en liten bild på den böjda kylflänsen.

Tror MSI har problem med deras kartoner. Läste på XS att vissa hade fått diamond kort i Platinum lådor och tvärt om. De får skärpa sig tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik
Jo jag såg också den böjda kylningen på lådan men fick heller inte det på mitt kort (neo4 platinum). Hade dock inte förväntat mig att få det då jag inte sett några kort, verkan recensionskort eller privata, ha det.

Hålla håll er till topic ffs...

Har du också samma problem som mej med små mini-reboots i början?

Permalänk
Gäst

ladda ned nytt bios o kolla att allt annat i datorn funkar som det ska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addeee
ladda ned nytt bios o kolla att allt annat i datorn funkar som det ska

har senaste och har plockat ut allt extra, och även provat köra med en minnes modul bara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Hålla håll er till topic ffs...

Har du också samma problem som mej med små mini-reboots i början?

Ja jag har haft några stycken, kanske 2-3 ggr under de senaste dagarna. Det verkar ha slutat sedan jag satt lite slappare timings på minnena 2,5-3-3-8 istället för 2,0-2-2-5 i 200MHz. Ska ta och kolla mer på det senare, håller fortfarande på att installerar programen man behöver samt alla drivrutiner och dylikt vilket också kan ha bidragit till det.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd det här.

Jag som hade tänkt mig att köpa ett MSI NEO4 kort.... många har problem?

Svårt att välja moderkort, verkar finnas fördelar och nackdelar med hela bunten. Men ombootningar och annat vill man ju inte vara med om.

Permalänk
Medlem

Testade minnena i memtest86 med timings 2,0-2-2-5 utan några fel. Datorn har heller inte startat om sig nå mer så jag antar att det berodde på alla drivrutiner och dylikt jag höll på att installera. Den går i alla fall som en klocka nu.

Permalänk
Medlem

kan ju säga att de enda problem jag haft med min dator är att ibland när XP laddatklart och man ska se välkomstkärmen har jag fått blåskärm med felmeddelandet "Machine_Check_Exception"

men det kanske inte är mobots fel.

jag fick ingen mosfets kylning på mitt Platinum iaf, tycker det är lute dålig stil när det står klart å tydligt på lådan att det ska va med :/

jävligt nöjd förutom nordbryggefläkten som överrustar allt i lådan.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42231...

Jag med! Fick det första gången idag. Och det återkommer med (läs väldigt) jämna mellanrum.

edit2: http://oca.microsoft.com/en/response.aspx?SGD=b0f45436-68ea-4...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Högintressant tråd det här också...

Är det bekräftat att "MSI NEO4 Platinum" ger fel av typen "Machine_Check_Exception"?

Var ju ett av det moderkort jag funderade på....

Permalänk
Medlem

Jag har formaterat om nu och datorn har fungerat utan blåskärmar i ett par dagar/vecka.

Jag vet inte vad felet var, men det känns som om det är något fel någonstans i drivrutinerna till plankan eller grafikkortet. Det händer jag får skumma fellmedelanden när jag skall lira/lirar spel.

Prime funkar utan problem iaf.

Sen kör jag ju med sp2 också. Det kan kanske förklara en del.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Använder du nForce4 nätverksporten tillsammans med dess brandväggen?
Den kombinationen har tydligen krånglat för rätt många. Jag fick endel bsod tack vare den. Löste det genom att avinstallera brandväggen, stänga av porten och byta till Marvel-porten istället och köra en mjukvarubrandvägg. Det problemet är nog något som kommer att lösas med nya nForce-drivrutioner från nVidia.

Några problem jag har nu är:

1) Datorn vägrar posta med en högre fsb än 220MHz. Har provat med sänkt multipel, divider på minnena, höjd volt till både CPU och minnen men ändå så vägrar den posta när jag sätter fsb'n i bios. Ända sättet att få den att starta efter det är att nollställa cmos. Jag har fått upp den till 230MHz några enstaka gånger.
Det verkar däremot inte vara några större problem att höja fsb'n i Windows. Har inte testat så mycket ännu men jag tänkte ge mig på det med Clockgen när jag har lite tid över.

Detta problem verkar inte vara helt ovanligt. Det diskuteras i trådar hos xtremesystems.org, anandtech.com, nordichardware.se, msi.com, rhcf.com och ännu en hos msi.com.

Edit: Såg också en tråd här i forumet där det verkar vara samma problem.

2) Så har den plötsligt fått för sig att den inte vill stänga av sig utan hänger sig efter utloggningen ur Windows, alternativt så stänger den ner sig men startar genast om sig. Enda lösningen jag kommit på än så länge är att trycka reset och sedan stänga av den under post'ning.

3) Inte så viktigt men av någon anledning så har upplösningen under start av datorn, dvs när den postar, i bios och under Windowsstart (loggan), blivit lustig, bilden har blivit ihoptryckt. Det vill säga att bredden på bilden är korrekt men den tänker inte hela skärmen på höjden, den bottnar men den slutar 2/3-delar upp på skärmen och lämnar en svart fält ovanför. Har provat att nollstölla cmos, ta ut och sätta i grafikkortet, bytta drivrutiner etc utan att det löst sig.

Någon som haft ovanstående problem med Neo4 och kanske har något tips på hur man kan lösa dem?

Permalänk
Medlem

Offtopic:
sry, för att ja inte kan hjälpa dig men...

Har iaf beställt ett MSI K8N-Platinum SLI (tror inte d var neo4), a64 3500+ (wc), samt GF 6800GT och 250gb SATA disk. Något ja bör tänka på?
Förutom att hoppas att allt funkar från början?
Minnen som ja tänkte ha i är Corsair TWINX3200ll 2x512mb.

Permalänk
Medlem

fredrik - Nej. Jag använder inte brandväggen. Har inte heller stött på några av de problem som du nämde. För ta i trä, nu funkar datorn fint. Formateringen gjorde susen.

För att riskera gå ifrån ämnet, men det finns inte så många msi neo4 trådar. Är det någon som vill kasta lite ljus över inställningen "pci clock"?
Ska man köra på 100? Samt auto eller disabled(eller vad det andra alternativet nu heter) i den gömda menyn?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik
3) Inte så viktigt men av någon anledning så har upplösningen under start av datorn, dvs när den postar, i bios och under Windowsstart (loggan), blivit lustig, bilden har blivit ihoptryckt. Det vill säga att bredden på bilden är korrekt men den tänker inte hela skärmen på höjden, den bottnar men den slutar 2/3-delar upp på skärmen och lämnar en svart fält ovanför. Har provat att nollstölla cmos, ta ut och sätta i grafikkortet, bytta drivrutiner etc utan att det löst sig.

Någon som haft ovanstående problem med Neo4 och kanske har något tips på hur man kan lösa dem? [/B]

Jag hade detta problem i början och kunde inte komma på vad det var, nollställde cmos, tog ur och satte i grafikkort m m. Efter många om och men med uteslutningsmetoden kom jag fram till att problemet uppstod när jag startade datorn med VIVO-kabeln (video-out) i. När jag drog ur den och startade datorn så stämde allt.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Mac Pro

Permalänk
Medlem

OWC: Nu när du säger det så undrar jag om det inte inträffade när jag flyttade ned datorn under bordet och stoppade i vivo-kabeln. Ska testa det när jag kommer hem. Det låter som det skulle kunna vara rimligt att det är det som spökar.

Amgående det första problemet med att datorn vägrar posta om jag ställer in HTT över 220MHz i bios så gäller inte det i Windows. Med ClockGen så får jag upp den i 300MHz. Skumt. Bara att hoppas det går att lösa med en biosuppdatering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik
Ja jag har haft några stycken, kanske 2-3 ggr under de senaste dagarna. Det verkar ha slutat sedan jag satt lite slappare timings på minnena 2,5-3-3-8 istället för 2,0-2-2-5 i 200MHz. Ska ta och kolla mer på det senare, håller fortfarande på att installerar programen man behöver samt alla drivrutiner och dylikt vilket också kan ha bidragit till det.

Okej.. nja jag kör 2,5-3-3-6 enligt Crosairs instruktioner.
Att du inte installerat drivruteriner ska väll kvitta?

Jag har bytat processorkylare och lite sånt nu. Nu tvärhänger sej datorn helt oväntat ibland.

jävla lump moderkort & minne & processor..

Permalänk
Medlem

bsod = ? blåskärm

jag har märkt att så fort jag klockar det minsta FSB på prollen så kommer jag inte in i win utan den bara stannar och får blåskärm, jag har misstänkt mina minnen men det kanske inte är dom iaf..

hårdvarubrandväggen hur använnder man den? har inte hittat något program eller nått i manualen