Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Man blir lite rädd när man läser denna tråden...
Jag som tänkte beställa ett NEO4 mammakort.

Vad tycker ni, ska jag det och isåfall ska jag "installera" det på nått speciellt sätt ?

Förresten exakt vad installerade du istället för det på CD:n

Jag skulle personligen inte rekommendera det. I alla fall inte om du ska köpa en winchester eftersom de verkar vara de processorerna kortet har problem med. Däremot ska samma kort som har problem med winchester fungera utmärkt med FX (länk här). Så om du ska köpa en FX så verkar det inte spela någon roll. Kortet i sig gillar jag det är bara det där specifika problemet med fsb'n som jag tycker förstör allt. Speciellt med tanke på att de säljer det som ett klockvänligt kort som är riktat till entusiaster.
Nu är det ju långt från alla som har problem med hög fsb (>220MHz) men jag skulle inte ta chansen, i alla fall inte om du planerat att klocka.

m0nkiii: Precis som Arit skrev så installerade jag nForce direkt från Nvidias sida.

Permalänk
Medlem

vad är alternativet till NEO4 ? Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 ?
Inte många som har problem med det mammakortet ?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305190&view=detailed

Ska beställa snart...

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
vad är alternativet till NEO4 ? Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 ?
Inte många som har problem med det mammakortet ?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305190&view=detailed

Ska beställa snart...

Köp NEO4 eller K8N Diamond. ASUS har också haft problem. Alla moderkort har problem och att läsa om alla andra som har problem är bara löjligt. MSi gör bra moderkort. K8N Diamond är riktigt bra.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Skulle beställa kortet från Asus först men dom tog slut så det blev MSI för mig i alla fall.

Har kört Prime på både Blend test och FFT`s i över 8,timmar utan några errors där i alla fall. Samt med 3D Mark 05 i upprepade gånger med Super pi, och där fungerar allt perfekt. Men ändå känns datorn konstig och lite ostabil men man får se hur det blir som.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Var hittar man alla sånna "testprogram" ?
Hade varit bra att hårdtesta sitt system när man får hem det !

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

monkii: Jag skulle valt ett DFI Lanparty nF4 Ultra-D, där verkar det finnas många nöjda kunder plus att kortet är riktigt välbyggt. Sen verkar DFI vara ritkigt duktiga på att utveckla och uppdatera sina bios.
Jag skulle egentligen köpt det kortet om jag nu bara inte blivit så otålig.

Lite testprogram: Prime95, Memtest86, 3DMark01/03/05, SuperPI, SiSoft Sandra, Everest.

Edit: Nytt bios (v1.2) till K8N Neo4 Platinum. Har inte hunnit provat det ännu eftersom jag sitter på jobbet men man kan ju alltid hoppas att htt-buggen blivit omhändertagen.

Permalänk
Medlem

Jahapp, har installerat alla komponenter och allt fungerar fint.

Installerade nvidias senaste divrutin till moderkortet och kryssade i att bara 'Windows Brandväggen' skulle vara installerad.
Har inte haft några problem förutom att det ibland har hängt sig när jag ska starta om.
Men det beror nog på att jag vid de tillfällena installerat en hel drös nya program och drivrutiner.

Har inte fått något svar från MSI gällande deras moderkortsdrivrutiner. Skickade för 1 vecka sen.

Aja, allt gick fint förutom ett litet missöde med chassit (Arctic Cooling T2). Det var visst en inbyggd nätdel som inte gick att byta mot min OCZ 520w =/
Men lugn i skogen för jag fick sålt det ganska omgående så nu kör jag i mitt gamla chassi.
Det enda jag inte är nöjd med är fläkten på grafikkortet. Har man någon gång stått 1m från ett propellerplan så är det lätt att tänka sig in i min situation
Den fläkten ska snart bytas iaf.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ "Winchester", MSI K8N Neo4 Platinum Ultra Socket939 PCIe, Gainward GeForce PCX6600GT 128Mb "Golden Sample", Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM , Maxtor DiamondMax 300Gb S-ATA 16 cache 7200rpm NCQ.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Arit

Det enda jag inte är nöjd med är fläkten på grafikkortet. Har man någon gång stått 1m från ett propellerplan så är det lätt att tänka sig in i min situation
Den fläkten ska snart bytas iaf.

Har med intresse följt den här tråden (och lärt mig en hel del).
Är i funderingar kring att köpa just samma kort som du Arit men ogillar också att sitta på Bromma flygfält så fort jag slår på burken. Vore tacksam om du har bra tips på tysta fläktar till chipsetet (för det är väl den fläkten du menar?).

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bertil. o

Har med intresse följt den här tråden (och lärt mig en hel del).
Är i funderingar kring att köpa just samma kort som du Arit men ogillar också att sitta på Bromma flygfält så fort jag slår på burken. Vore tacksam om du har bra tips på tysta fläktar till chipsetet (för det är väl den fläkten du menar?).

Nja bertil. o.

Jag menar VGA-kylningen. Jag tror att chipset på kortet kyler helt okej och är ganska ljudlöst men jag tror jag ändå ska köpa nytt iallafall

Jag har inte sökt något speciellt än men denna VGA-kylaren har jag iallafall spanat in:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1660&session=97ef31... (passar på 6600GT?)

Dock får man akta sig för gtek.se. Har beställt saker därifrån innan och det har fungerat fint med leverans och så.
Men förra tisdagen beställde jag en liten tub Arctic Silver 5 (kylarpasta) som dom skulle skicka med ett brev. Jag förväntade mig leverans på torsdagen på sin höjd fredagen.
När jag ringde in och frågade vad som hänt på fredagen, iom det inte var uppdaterat på deras hemsida, fick jag reda på att dom var underbemannade och att dom inte skickat beställningen än.
Jag avbröt självklart beställningen.
Om ni ska beställa något som ni behöver snabbt så beställ inte från gtek de närmaste veckorna iallafall

edit: Såg nu att det står 'Passar på alla kort förutom Nvidias PCI Express- samt Matrox:s grafikkort.' på länken om VGA-kylningen.
Dom här verkar ha bra chipset kylning: http://www.swiftnets.com/
Men sök lite och se om det finns någon recension eller om det kanske står något i forumet här på swec.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ "Winchester", MSI K8N Neo4 Platinum Ultra Socket939 PCIe, Gainward GeForce PCX6600GT 128Mb "Golden Sample", Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM , Maxtor DiamondMax 300Gb S-ATA 16 cache 7200rpm NCQ.

Permalänk
Medlem

Arit,

Tack för utförligt svar och länkar. Har en del att kolla här, förstår jag. VGA-kylning är något jag först i.o.m. detta kort kommer att behöva studera, mitt nuvarande system är mycket enkelt i alla avseenden.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Är det fel på alla grejerna bara för att "något" krånglar. Till MSi's nForce4 kort så skall man till att börja med ha ett nätagg med -5v rail. Dock så kan det fungera utan. Sen kan du prova att stänga av NCQ, ingen intällning i bios skall stå på "auto". Stäng av allt som heter liknande med "spread spektrum" "cpu disconnect" osv. Provat vanlig felsökning? 95% av alla fall med datorer som krånglar är minnesrelaterat. Du kan t.ex prova ett par andra minnen. Jag skulle tro att det är dina minnen, jag kan kolla lite, men först så vill jag veta exakt vilka minnen du har, t.ex om du vet vad det är för kretsar eller vilken revision det är på dom.

Okej.. Nej jag kan inte stänga av NCQ nånstans.. sen dessutom vill jag ha det på såklart.
Spread spectrum är disabled.. har även testat med det på.

Har testat andra minnen med.. både dual och singel channel lägen..

Jag vet ju inte vad det är för kretsar som sitter under kylflänsarna.. men om revisionen står på utsidan så kan jag kolla såklart. är dock inte hemma just nu.