Permalänk
Medlem

Respons på första hemsidan.

Vill gärna ha lite respons på min första hemsida.
Den gjorde jag igår natt på cirka 3-4 timmar.
Jag vet att jag glömt <title> och jag vet att jag stavat fel på verison.
Så det behöver ni inte anmärka på!
Men konstruktiv kritik modtages.
Och skriv gärna en rad i gästboken!

http://kristofer.axen.se

MVH, Kristofer Axén

Permalänk
Medlem

Varför är en nästan helt tom sida närmare 1 meg?

Kapa ner bilden till 20 kB och lägg in den på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

John Bauer; Alvesta ?

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Inaktiv

Gör porträttbilden mindre, det tog, typ 20 sek att ladda sidan.

porträttbilden är nästan 1mb stor, minska den till 20-25kb

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för påpekningen om bilden, ska ändra det till i morgon!

isch; Örebro

Permalänk
Medlem

som sagt, alla bilder ska du skala ner, inte i html taggen, utan i photoshop eller liknande, så bilderna blir mindre. att göra bilder mindre i html tagg = sug för domtar bara massa plats och extra tid att ladda

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Avstängd

947.33 kB för en liten bild på dej?? tror du behöver förminska den lite.
annnars var den fin och framförallt användarvänlig för att vara din första sida:D
keep up the good work:P

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Medlem

http://kristofer.axen.se/logo1.jpg

Lite stor bild som sagt. Även mikrofonen kan du förminska.

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk

Sen kan man ju ha ett lite roligare typsnitt..!
Ser ganska tråkigt och amatörmässigt ut med ett "standard"-typsnitt,
som det ser ut som...

Om du bara jobbar lite på den kan den nog bli bra..!

Visa signatur

---------------------
»Andreas Sjöberg«
(3.0 GHz 1024MB RAM 230GB)

Permalänk
Medlem

Jo nu vet jag att jag måste förminska bilden! Har fått lite kommentarer om det! Vad tycker ni annars om hemsidan i helhet?

Permalänk
Medlem

snygg och stilren sida, funktionell och bra. dock tycker jag att bilden på dig tar lite fokus ifrån resten av sidan, jag märker hur mina ögon dras mot bilden och din min. Jag tycker den stör, ta bort eller ta ett nytt kort.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aendy
snygg och stilren sida, funktionell och bra. dock tycker jag att bilden på dig tar lite fokus ifrån resten av sidan, jag märker hur mina ögon dras mot bilden och din min. Jag tycker den stör, ta bort eller ta ett nytt kort.

Okej, ska fundera ut en lösning? Kanske lite opacitet på bilden i stället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Heter du Axén i efternamn och har ingen mail?
Skriv din nuvarande mail i gästboken så tar jag kontakt
med dig.

Kan bli svårt

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Kan bli svårt

Fattade du inte seriöst vad som menades? Isåfall måste jag nog omformulera meningen!

Permalänk

http://kristofer.axen.se/logo1.jpg
Gör den mindre i ett program istället för att fuska och minska den i koden....

Mysigt med alla synliga ip:nr också.....:)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Titeln: "Namnlöst dokument1" låter ganska hett

Permalänk

försök göra hela sidan + innehåll till max 40k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
försök göra hela sidan + innehåll till max 40k

Snarare till max 14kb, bilderna bör, efter att ha komprimerats, inte vara större än 10kb tillsammans

När innehållet ökar kommer ju storleken på det hela självklart att öka, men att hålla själva designens bilder och kod nere under 10kb på en sådan sida bör inte vara alltför svårt

För övrigt är sidan stilren, men som sagt är "loggan" allt för iögonfallande, gör det antingen grå eller åtminstone sänk Saturationen (stavning?).

Permalänk
Medlem

orkar inte kolla om någon tagit upp detta :
gör gärna så att de två bordrarna, vid bilden ochdet, går ihop... skulle se mycket bättre ut.
EDIT: och som alltid: validera! http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fkristofer.axen...

Permalänk
Hedersmedlem

Gästboken drar upp inläggen åt fel håll, de nyaste kommer längst ner och vice versa. Ändra!

Hur kunde bilden bli så jävla stor egentligen?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89
Snarare till max 14kb, bilderna bör, efter att ha komprimerats, inte vara större än 10kb tillsammans

När innehållet ökar kommer ju storleken på det hela självklart att öka, men att hålla själva designens bilder och kod nere under 10kb på en sådan sida bör inte vara alltför svårt

För övrigt är sidan stilren, men som sagt är "loggan" allt för iögonfallande, gör det antingen grå eller åtminstone sänk Saturationen (stavning?).

det är inte realistiskt på en sida, om man räknar in stilmallar, vilket jag gjorde.. det är vanligt att bara stilmallen är över 10k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrula
Fattade du inte seriöst vad som menades? Isåfall måste jag nog omformulera meningen!

Tyckte bara att det lät lite roligt. Om man inte har en mailadress blir det svårt att skriva den i gästboken. Förövrigt bra första sida. Dock: Komprimera den!

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Du borde använda MySQL för gästboken och nyheterna, det gör det mycket enklare att ändra och anpassa layout osv... Nu ser det ut som att du lagrar kommentarerna och inläggen i en textfil med fopen(filnamn, "a"), korrekt?
Satsa på att banta sidan lite, min sida är fullfjädrad och ligger på 4,87kb.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar.

Ingen: Vad är MySQL?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrula
Tack för alla bra svar.

Ingen: Vad är MySQL?

En databas. Anropas lämpligen med php.
http://www.mysql.com/
http://www.w3schools.com/sql/default.asp
www.google.com

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För att ge kritik på själva sidan så var den ganska tom och trist. Lite färg skulle liva upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
det är inte realistiskt på en sida, om man räknar in stilmallar, vilket jag gjorde.. det är vanligt att bara stilmallen är över 10k

Jo, kom att tänka på det, klart dem hör till designen

Permalänk
Medlem

Ehm... ett generalfel har begåtts ur ett användarperspektiv... Varför händer inget när man hovrar över länkarna? Visst, man behöver inte använda defaultfärgerna, men något ska hända, annars måste användaren (som är van vid en förändring) börja tänka, och det vill du inte som designer... De ska bara "go with the flow". Bort med mikbilden! Den är alldeles för vanlig. Undvik det som känns som att det borde vara där, tänk ut vad som skulle kunna vara där istället.

Ge dokumentet en titel <title>min sida</title>, just nu verkar den faktiskt gjord i Frontpage och tja... frontpage är inte så jättebra faktiskt. Och nu kan vem som helst försöka hävda att det nya frontpage faktiskt är bra men, nej, det är det inte... aldrig varit, kommer aldrig vara. Och att microsoft har implementerat en html-byggarfunktion i word är faktiskt helt sjukt illa. De bidrar på så sätt till den allmänna spam som förekommer över hela webben. Men det är OT.

Jag hoppas inte du har tagit inspiration från Magnus Betnérs hemsida, den är också illa

Undvik understrykning av text som inte är länkar (om mig).

Vänd på gästboken, senaste inlägg ska visas överst.

Förstår inte vad räknemaskinen gör på about. Förstår inte vad about gör där överhuvudtaget, du har ju en rubrik "om mig"? Vad är skillnaden? Är about om hemsidan i sig själv? Då för du skriva "om hemsidan" istället.

Alla bilder är omskalade med html-kod tydligen, vilket inte är så bra. Men det har nämnts förut.

En hel del användarorienterade fel mao. Sen tycker jag den saknar färg, men det kommer kanske senare.

Annars är det väl helt ok. Man kan ju inte få med allt på sin första sida.

Permalänk
Medlem

darkmoon:

Tack för ditt svar.
Sidan är faktiskt gjort i Dreamweaver och jag har inte tagit inspiration från magnusbetner.com.
Inspiration fick jag från www.royalarms.nu. Tänkte ha nästan likadant men det blev lite för svårt att göra. Men jag ska tänka på det du skrev + ni andra. Det är lite strul med ftp'n för tillfället så jag kan inte uppdatera ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrula
darkmoon:

Tack för ditt svar.
Sidan är faktiskt gjort i Dreamweaver och jag har inte tagit inspiration från magnusbetner.com.
Inspiration fick jag från www.royalarms.nu. Tänkte ha nästan likadant men det blev lite för svårt att göra. Men jag ska tänka på det du skrev + ni andra. Det är lite strul med ftp'n för tillfället så jag kan inte uppdatera ännu.

Alright, Dreamweaver är ju lite bättre, även om jag ändå alltid förordar Notepad

Det där med Magnus sida var mest med tanke på att du hade länkat till den så trodde jag att du kanske fått lite inspiration därifrån eftersom du i stand-up-facket verkar få inspiration därifrån...

Det är lustigt hur webben har utvecklat sig, numera är folk så rädda för att göra en sida plottrig så de använder knappt färg längre. Det roliga är att det faktiskt inte är någon skillnad på att måla en tavla och att göra en hemsida, rent konstmässigt. Så lite mer färg skadar nog som sagt inte.