Permalänk

Trasigt grafikkort?

Mitt gamla Geforce Ti4200 (heter det tror jag) har slutat fungera.
Jag köpte ny dator för ett halvår sen och då fick morsan ärva min gamla. I den satt ett Ti4200 som är ca 2 år lr nåt sånt.

För några månader sen började bliden flimmra lite ute i kanten på skärmen. Den syntes bara ute i windows och aldrig när man spelade spel tex.

Sedan för en vecka sen ringde morsan och sa att det var heldött på skärmen. Jag var där nu i helgen och konstaterade efter att först ha provat med en annan skärm att det måste vara graffekortet. Dock var inte bilden helt svart som morsan beskrev den utan det flimmrade rejält så man såg ingenting knapp, man anade att det var BIOS-köret i bakgrunden och i windows såg man nada.

Jag öppnade lådan och konstaterade snabbt att fläkten på grafikkortet inte snurrade. Pillade lite på den och tog bort damm och kollade så att sladden till fläkten satt i och att kortet satt ordentligt i AGP-porten. Fläkten snurrade iaf inte. Satte i ett annat kort som fungerade kanon så det är ju något fel på kortet.

Frågan är bara vad? Att det flimmrar under en längre tid och sedan dör helt verkar för mig beror på att fläkten helt enkelt segat ner sig och tillslut stannat. Sen har väl kortet överhettats och gått sönder eller så blir det bara för varmt utan fläkten (borde väl inte ta så grymt med kraft att boota datorn iofs).

Några teorier? Förslag på vad jag kan prova? Det är ju ett hyfsat kort (nåja för morsan) så om det är något man kan göra för att det ska funka så vore det bra

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Min fläkt gick också sönder. Det var själva bladen gjorda av plast som sprack.
Jag har ett Asus Geforce Ti 4200.
Om du har samma model så får du hemskt gärna skicka den lilla plastbiten till mig om du ändå ska göra dig av med kortet. Du sparar mig 300kr på att köra en helt ny fläkt.

Jag testade att köpa en Vantec Iceberq fläkt. Jag tror jag fick ett måndagsexemplar eftersom det lät extremt mycket. Det gick inte att ha datorn i samma lägenhet som datorn!

Så jag bytade fläkten på stället jag hade köpt den och fick ett nytt kort, och det var då jag märkte att Vantec enbart jobbar på måndagar. Den lät ännu värre.

Det är inte lätt att hitta en liten plastbit. Jag testade att limma lite med det blev inte alls bra.

Eftersom jag är ute efter ditt "lik" är jag kanske inte rätt person att lyssna på. Men det låter som ditt kort har tagit skada av överhettning.

När jag fått fel på mina grafikkort har jag fått en blåskärm eller en svart skärm. Däremot har datorn fortsatt att köra på. Om detta hände din mor medan hon inte var framför datorn så kan den ha stått och varit överhettad en väldigt lång tid?

Jag är inte säker, men vad händer om man rycker ut ett grafikkort medan man kör Windows? Jag tror inte datorn rebootar. Den blir nog bara svart, piper till lite och sedan får du ett felmeddelande som du inte kan se.

Permalänk

Om jag inte får ordning på det så kan du gärna få min plastbit, den finns att hämta i Norrköping.
Kanske att jag kan skicka den om du är snäll

Ska mecka lite och se om man inte kan byta fläktjäveln bara.

Permalänk
Medlem

Är det ett Asus Geforce? Jag tror fläktarna ser olika ut på olika märken.

Jag hoppas du får igång den. Mitt Geforce Ti 4200 var nog det bästa köp jag har gjort sedan jag köpte ett Voodoo2 med 16Mb. (Den fick min gamla 166:a att leva väldigt väldigt länge).

Min sambo fick 4200-kortet när jag uppgraderade till 9800 Pro. Jag känner inte speciellt stor skillnad faktiskt. Möjligtvis att det gamla Geforce4 kortet inte klarar av DirectX9 spelen lika bra, men Ti4200 är ett kort som håller än idag. (mer än väl).

Nu kör hon med mitt gamla Voodoo3 2000 kort som jag har i reserv.