Permalänk

Saker under heatspreadern!

I förrgår tog jag bort heatspreadern på en Athlon64-cpu. Precis runt kärnan sitter små "chip", jag undrar vad deras funktion är och hur cpun beter sig om låt säga 4-5stycken av dom är borta.

Vore skitsnällt om någon kunde svara ikväll!

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på det. Kan det vara så att dom ska stabilisera spänning eller något sånt?

Permalänk

Meh, kom igen nu! =/

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem

Ta en bild vetja!

Permalänk
Medlem

Bild!!1!!oneone

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Permalänk

Precis, sakerna runt kärnan. Vad gör dom? Är det som Icetec säger?

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem

Modificated: Har du pajat din cpu när du tog bort heatspreadern eller?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Modificated: Har du pajat din cpu när du tog bort heatspreadern eller?

Spelar det någon roll? Frågan var i vilket syfte dom satt där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Spelar det någon roll? Frågan var i vilket syfte dom satt där.

Ja, det spelar roll, en del vill försöka sig på att plocka av heatspreaden, för att optimera sin kylning, då är det intressant om det är lätt att göra, eller om det är nära nog omöjligt.

Sanolikt är det resistor nät, i syfte att stabilisera spänningar, osv, det skulle innebära att cpu'n kan fungera utan, men att den blir allt från långsamare, till helt instabil.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ja, det spelar roll, en del vill försöka sig på att plocka av heatspreaden, för att optimera sin kylning, då är det intressant om det är lätt att göra, eller om det är nära nog omöjligt.

Sanolikt är det resistor nät, i syfte att stabilisera spänningar, osv, det skulle innebära att cpu'n kan fungera utan, men att den blir allt från långsamare, till helt instabil.

B!

Då kan väl dom ställa den frågan först så att folk inte svarar på frågor ingen ställt. Men ja, det borde ju vara för att stabilisera spänningen som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ja, det spelar roll, en del vill försöka sig på att plocka av heatspreaden, för att optimera sin kylning, då är det intressant om det är lätt att göra, eller om det är nära nog omöjligt.
B!

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=61987

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Modificated: Har du pajat din cpu när du tog bort heatspreadern eller?

Jag hoppas den gick sönder.

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.