Permalänk
Medlem

HJÄLP! Bränd prosessor?

Satt och clockade igår... det är en prescott 3,2 som jag klocka upp till 3,7 och höjde v core till 1,53, inget annat rört, körde prime 95 i två timmar och sedan piper datorn och den stängs av, nu får jag inte igång den!

de grejer som är i datorn är
Abit AA8 duramax mobo
corsair 1024 ram
p4 prescott 3,2

kylningen är 1000l/h pump
3x120 fläktar på en radiator
watercool 775 kylblock

När jag sedan försöker starta datorn piper den och
felmeddelande visas nämligen:
atx power suply ready!
och de-assert cpu v-core

vad kan va fel för jag antar att den inte skulle kunna bli bränd av att ligga på 47 grader fulload

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

gör så att du resetar bioset så kommer det säkert att funka sedan

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

hur gör man det utan att datorn går att sätta på?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk

Dra ur batteriet som sitter på moderkortet och låt det vara ute ett litet tag. (Med strömsladden urdragen). Annars brukar det finnas en jumper på kortet som du även kan använda för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
hur gör man det utan att datorn går att sätta på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av codeprophet
Dra ur batteriet som sitter på moderkortet och låt det vara ute ett litet tag. (Med strömsladden urdragen). Annars brukar det finnas en jumper på kortet som du även kan använda för det.

Nå, hur gick det?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

inget bra, jag ändrade jumpern, plocka ur batteriet, drog ur strömsladden till psu och atx, lät det stå utan ström 5 min prövade sätta på datorn men jag får samma meddelande:

atx powers upply ready och
de-assert cpu v-core!

vad ska jag göra? kan jag ha bränt mobot? cpu?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

kommer du in i bios isf ställ ner v-core annars om du ska flascha bios byt plats på jumpern starta sen kommer det upp en text att bios bla bla bla stäng av datorn flytta tillbaka jumpern starta igen

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

nope, samma meddelande! den startat inte upp med jumpern i "urladdningsläge" , dock så visas inget meddelande!

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

isf ta ur proceesorn och sätt tillbaka den

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

du ska ju iofs inte starta med jumpern i "urladdningsläge", bara flyttaden dit sen vänta en tid och flytta tillbaka den. Manual?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Avstängd

Re: HJÄLP! Bränd prosessor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Satt och clockade igår... det är en prescott 3,2 som jag klocka upp till 3,7 och höjde v core till 1,53, inget annat rört, körde prime 95 i två timmar och sedan piper datorn och den stängs av, nu får jag inte igång den!

de grejer som är i datorn är
Abit AA8 duramax mobo
corsair 1024 ram
p4 prescott 3,2

kylningen är 1000l/h pump
3x120 fläktar på en radiator
watercool 775 kylblock

När jag sedan försöker starta datorn piper den och
felmeddelande visas nämligen:
atx power suply ready!
och de-assert cpu v-core

vad kan va fel för jag antar att den inte skulle kunna bli bränd av att ligga på 47 grader fulload

Eftersom ingen skrivt det till dig så gör jag det.

Din processor går inte att bränna utan den throttlar/stänger av datorn vid för hög temperatur.

Throttling=Dynamisk nedklockning och spänningsreglering.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

ok, jag ringde abit och de sa att koden:
atx power supply ready betyder, släg nätdelen och sätt i en ny... jag gjorde det och nu funkar den=) satte i en aspire as 550watt nu... nu har jag höjt clockfrekvensen från 3,2 till 4,4 med en v-core på 1,53

allt gott slutet gott

mvh ett glatt lik

Visa signatur

Lillhjärta - 60 warrior @ ravencrest [Twilight]

Permalänk
Medlem

varför i h-vete har man då en fel kod som heter atx power supply ready!

det borde väll heta typ failure typ

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem

jo, ganska skumt men det löste sig iaf... ps om man direktöversätter felkoden så blir det ju att nätdelen är helt färdig hehe

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation