Permalänk

Ny site - vad tycks?

*raderad*

Permalänk
Medlem

fin men kan bli finare, lite för utspritt just nu, jag får en känsla av att det är rörigt. Men den var trevlig och fin i stort.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk

Minska radavståndet i menyn.
[EDIT] Hittade precis en bugg. Man kan rösta en gång från den svenska sidan och en gång från den engelska. Inte för att någon någonsin skulle göra något sådant, men...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swoops
fin men kan bli finare, lite för utspritt just nu, jag får en känsla av att det är rörigt. Men den var trevlig och fin i stort.

Tack. Jag skall ordna till menyn lite senare. En annan kommenterade att omröstningen inte skulle vara så lik menyn, det stämmer nog. Ett uppdatering kommer imorgon fm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Minska radavståndet i menyn.
[EDIT] Hittade precis en bugg. Man kan rösta en gång från den svenska sidan och en gång från den engelska. Inte för att någon någonsin skulle göra något sådant, men...

Mmm, jag skall kolla på menyn senare, den är inte supersnygg. Ang. omröstningen; ja... jag vet inte hur man skall komma runt det. En cookie hjälper inte, då de ligger under olika domän. (Tror jag inte i alla fall, rätta mig om jag har fel) En session, som det är nu, gäller heller inte cross sites. Antagligen, så kommer inte så många göra det du testade, så det får nog vara så.

Tack för kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Istället för att se "du har redan röstat" nere till vänster så skulle jag vilja se resultatet, och slippa öppna en ny sida för att se det.

Annars tycker jag att det ser bra ut. Kanske en svag grå färg som bakgrundsfärg till rubrikerna, "senaste nytt" och de alltså. Annars har jag inte mycket att anmärka på. Möjligtvis att det inte står någonstans på sidan vart man hamnat.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Skulle, som en annan talare, vilja se lite mindre radavstånd. Annars tycker jag den såg duglig ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Istället för att se "du har redan röstat" nere till vänster så skulle jag vilja se resultatet, och slippa öppna en ny sida för att se det.

Detta kommer under helgen, håller just nu på med forumet. Kanske kommer att ta en pause i forumskapandet för att rätta till det andra som har tagits upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Annars tycker jag att det ser bra ut. Kanske en svag grå färg som bakgrundsfärg till rubrikerna, "senaste nytt" och de alltså.

Har funderat på det, skall kolla på om det går. Den fråa färgen som är runt innehållet är så ljus som det kan bli (#DDDDDD). Om då man sätter en likadan bg på rubrikerna, så kommer de att gå in i varandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Möjligtvis att det inte står någonstans på sidan vart man hamnat.

Du menar vad det är fär site? Det står på förstasidan;

Citat:

Detta är hemsidan som är till för att presentera mig och mina kunskaper. Även hjälp och information kommer att finnas tillgängligt, dock begränsad för dem som inte är medlemmar eller kunder.

Det är klart, det är nog en del som missar det i alla fall... Tack för dina kommentarer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Skulle, som en annan talare, vilja se lite mindre radavstånd. Annars tycker jag den såg duglig ut.

Jag kommer att kolla på det snart, uppdateringen blir lite försenad pga ett examensarbete som jag håller på med nu.

Permalänk
Medlem

"Vad tycker du om den här hemsidan" eller "Vad tycker du om denna hemsida" ska det vara. Annars var den fin, men jag gillar inte alla kolon.

Sen har du en banner för XHTML 1.1 när din sida är XHTML 1.0 Transitional. Själva koden går också att göra bättre. Sen är det lite kul att bilden där det står "Tableless" ligger i just en tabell. Bilderna saknar också Alt-taggar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fdpelli
Du menar vad det är fär site? Det står på förstasidan;

Ja, det står vad den är till för. Men det står inte vad den heter. Jag kan lika gärna ha hamnat på www.gunnarnilsson.com istället. Visst, man kan lätt kolla i adressfältet, men jag tycker ändå att det borde stå någonstans. Fast det kanske bara är jag?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Gröööööönt! Grönt är tyvärr inte alltid skönt, inte utan komplementfärger i vilket fall... Så släng in lite gult/rött/brunt eller någon annan avstickande färg så får du nog lite mer feeling på sidan. Annars funkar väl layoutkonceptet. På västrfronten intet nytt, men så verkar det ju vara i dagens internet....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
"Vad tycker du om den här hemsidan" eller "Vad tycker du om denna hemsida" ska det vara. Annars var den fin, men jag gillar inte alla kolon.

Sen har du en banner för XHTML 1.1 när din sida är XHTML 1.0 Transitional. Själva koden går också att göra bättre. Sen är det lite kul att bilden där det står "Tableless" ligger i just en tabell. Bilderna saknar också Alt-taggar.

Oops. Vilken miss. Jag skall byta ut bilden, jag tog fel. Jag har en där det står 1.1 och en med 1.0. Ang. tableless; den syftar på layouten. Det är så många som bygger upp sina hemsidor med tabeller, då de enbart skall vara till för att visa data/information. Med den menar jag att jag inte gör det, det vill säga bygger layouten med CSS istället. Kanske borde framgå i texten...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran

Ja, det står vad den är till för. Men det står inte vad den heter. Jag kan lika gärna ha hamnat på www.gunnarnilsson.com istället. Visst, man kan lätt kolla i adressfältet, men jag tycker ändå att det borde stå någonstans. Fast det kanske bara är jag?

Oki, du menar så. Det är klart att det borde göra. Jag skall ändra det senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Gröööööönt! Grönt är tyvärr inte alltid skönt, inte utan komplementfärger i vilket fall... Så släng in lite gult/rött/brunt eller någon annan avstickande färg så får du nog lite mer feeling på sidan. Annars funkar väl layoutkonceptet. På västrfronten intet nytt, men så verkar det ju vara i dagens internet....

Tyvärr så kan man inte välja färger som passar alla. Hade jag valt blått, hade ngn sagt: "Varför blått, jag tycker att det skulle vara snyggare med rött.". Att fylla på med fler färger är ett bra föslag. Rubrikerna var blåa förut, jag kanske skall testa med att ändra tillbaka.

Tack så mkt för era kommentarer.

/ F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fdpelli
Oops. Vilken miss. Jag skall byta ut bilden, jag tog fel. Jag har en där det står 1.1 och en med 1.0. Ang. tableless; den syftar på layouten. Det är så många som bygger upp sina hemsidor med tabeller, då de enbart skall vara till för att visa data/information. Med den menar jag att jag inte gör det, det vill säga bygger layouten med CSS istället. Kanske borde framgå i texten...

Är väl insatt i det, så det behöver du inte förklara Jag tyckte bara att det var lustigt att den var i en tabell när den påstår "Tableless", även om jag förstod vad du menade. "Tableless design" vore bättre isåfall, men det får knappast plats.

Det är bra att du börjat sätta dig in i standarden, men du har fortfarande många saker som jag inte förstår riktigt. Jag menar,

<p class="h1">Senaste nytt</p>

Elementet p är till för paragrafer. Varför döpa en klass till h1 när du kan använda h1 och styla den? :S

Sidan i allmänhet lider av för många klasser. Se "Classitis and Divitis" på http://developer.apple.com/internet/webcontent/bestwebdev.htm...

Sen går tomma alt-taggar emot syftet med taggarna. Tomma alt-taggar är aldrig bra. Det verkar som om du kan en del om webbstandarder men inte riktigt vet varför man ska göra på ett visst sätt förutom att den ska validera och att andra gör det.

Du är inne på rätt spår iaf. Lycka till med sidan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Det är bra att du börjat sätta dig in i standarden, men du har fortfarande många saker som jag inte förstår riktigt. Jag menar,

<p class="h1">Senaste nytt</p>

Elementet p är till för paragrafer. Varför döpa en klass till h1 när du kan använda h1 och styla den? :S

Sidan i allmänhet lider av för många klasser. Se "Classitis and Divitis" på http://developer.apple.com/internet/webcontent/bestwebdev.htm...

Sen går tomma alt-taggar emot syftet med taggarna. Tomma alt-taggar är aldrig bra. Det verkar som om du kan en del om webbstandarder men inte riktigt vet varför man ska göra på ett visst sätt förutom att den ska validera och att andra gör det.

Du är inne på rätt spår iaf. Lycka till med sidan

Nu när du säger det, så kan jag inte komma på varför jag inte använt hX-taggarna (h1. h2 etc). Skall göra om detta, det är som du säger meningen att hålla p-taggen till brödtexten och hX-taggarna till rubrikerna.

Det är en poäng du har i att det finns (för) många klasser, en förklaring är att det är så många olika formateringar. Jag kommer, när jag får tid, att gå igenom detta också.

De alt-taggar som är tomma nu, skall "fyllas", det är bara att jag konsentrerat mig på att få till layouten och strukturen först.

Tack igen för dina kommentarer.

__Ändringar

* As requested, minskat luften i menyn.
* Pollen ombyggd
* Teckensnitt och färg ändrat på en del ställen
* Filarkivet är ombyggd, nu finns även info om filerna
* Mindre fixar

Titta gärna på sidan igen och ge nya kommentarer!

Permalänk
Medlem

Tycker sidan är helt godkänd.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Tycker sidan är helt godkänd.

Ok, tack. Men har du inga förbättringsförslag?

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att du har blandat rundade hörn med raka. Den gråa lådan bakom allting känns ovanligt tråkig, kanske för att den har så stora avstånd mellan sin kant och de vita lådarna. Man kanske kan liva upp den med rundade hörn eller något helt annat.

Det må vara en sida under uppbyggnad men folk som har javascript avstängt (eller försöker använda mittenknappen för att öppna i ny tabb!) kommer aldrig fatta varför forum-länken inte fungerar. Stackars satar, jag föreslår att du gör en vanlig ursäktssida som man kommer till eller helt enkelt att länken är överstruken tills vidare.

Jag tyckte även att det kändes jobbigt att Nyheter- och Filer-sidorna var så korta jämfört med menyn. Jag antar att det har att göra med att man automatiskt läser sidan diagonalt ner mot höger och anländer till det gråa tomrummet.

Annars var det mycket fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fdpelli
Ok, tack. Men har du inga förbättringsförslag?

Nä, hittade faktiskt inte så mycket som man kan förbättra. Självklart kan man ju ha olika åsikter om layouten och så men det handlar ju främst om tycke och smak.
Sidan uppfyller sina mål, stilren, lättanvänd och tydlig i sin utformning.

En av delsidorna validerade inte, om du prompt vill ha något att förbättra kan du validera http://test.fredrikpelli.net/aboutthesite.php så blir det fint

edit: nu hittade jag något När man skriver ut sidan i opera så ser det inte så snyggt ut. Detta kan du fixa till om du vill.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

bra innehåll dugliga färger, :D... men byt gärna font till verandan och liten text. Skriv inte "Meny" alla vet att det är en meny så ta tex "språkval" eller ngt annat som fyller ut..

Visa signatur

amd64 3000+ @ 2000mhz,socket 939 MSI K8T NEO2, Radeon x800xt PE Powercolor 256 vivo Idle 35c~, 2x 512 DDR kingston 400mhz (Dualchannel), maxtor 80GB 7200rpm, Nec duallayer DVD-RW CPU- idle: 35 ~ cpu full: 51 ~ . 3dmark 05: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=653428 NY: 61103dmarks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fdpelli

Tyvärr så kan man inte välja färger som passar alla. Hade jag valt blått, hade ngn sagt: "Varför blått, jag tycker att det skulle vara snyggare med rött.". Att fylla på med fler färger är ett bra föslag. Rubrikerna var blåa förut, jag kanske skall testa med att ändra tillbaka.

Tack så mkt för era kommentarer.

/ F

Tja det var inte grönt i sig som jag kritiserade, jag har inget emot grönt, det blev bara lite mycket grönt, även om du har ljusa gröna nyanser så behövs en komplementfärg... blått vet jag inte om det är det bästa valet däremot... prova lite mörkrött eller nånting åt det hållet. Grönt är en av de svårare färgerna att hitta bra komplement till, men lyckas man så brukar det bli rätt najs... men som sagt: rött. Även bengult/äggfärg funkar, får lite olivstuk på det då...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Jag gillar inte att du har blandat rundade hörn med raka. Den gråa lådan bakom allting känns ovanligt tråkig, kanske för att den har så stora avstånd mellan sin kant och de vita lådarna. Man kanske kan liva upp den med rundade hörn eller något helt annat.

Det må vara en sida under uppbyggnad men folk som har javascript avstängt (eller försöker använda mittenknappen för att öppna i ny tabb!) kommer aldrig fatta varför forum-länken inte fungerar. Stackars satar, jag föreslår att du gör en vanlig ursäktssida som man kommer till eller helt enkelt att länken är överstruken tills vidare.

Jag tyckte även att det kändes jobbigt att Nyheter- och Filer-sidorna var så korta jämfört med menyn. Jag antar att det har att göra med att man automatiskt läser sidan diagonalt ner mot höger och anländer till det gråa tomrummet.

Annars var det mycket fint.

Nu vet jag inte hur många som har JS avaktiverat, men de som har det kan nog står ut med att det inte händer ngt. Jag menar siten ligger inte på sin korrekta plats och är under konstruktion. När det kommer till det stadiet att den är "online på riktigt" så kommer det att vara åtgärdat.

Fil och nyhetsarkivet kommer säkerligen att bli längre senare när det kommer till mer innehåll. Men det är klart, jag kan se över om man kan lägga till lite relevant information.

Tack för kommentarerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel

Nä, hittade faktiskt inte så mycket som man kan förbättra. Självklart kan man ju ha olika åsikter om layouten och så men det handlar ju främst om tycke och smak.
Sidan uppfyller sina mål, stilren, lättanvänd och tydlig i sin utformning.

En av delsidorna validerade inte, om du prompt vill ha något att förbättra kan du validera http://test.fredrikpelli.net/aboutthesite.php så blir det fint

edit: nu hittade jag något När man skriver ut sidan i opera så ser det inte så snyggt ut. Detta kan du fixa till om du vill.

Ang. valideringen - typiskt... jag kan försvara mig med att den (hemsidan) inte är 100 % färdig än. Den kommer att valider sedan.

Utskriften ser inte bra ut som den är nu alls, det beror på att den läser från en annan CSS-mall när den skall skriva ut, detta är oberoende av webbläsare, alltså inte bara Opera. Detta skall givetsvis vara fixat till slutversionen.

Tack för berömmet och dina kommentarer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewel
bra innehåll dugliga färger, :D... men byt gärna font till verandan och liten text. Skriv inte "Meny" alla vet att det är en meny så ta tex "språkval" eller ngt annat som fyller ut..

Tackar. Ang. meny-rubriken - jag har funderat på det. Men tills jag vet vad jag skall skriva, så får det bli meny...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon

Tja det var inte grönt i sig som jag kritiserade, jag har inget emot grönt, det blev bara lite mycket grönt, även om du har ljusa gröna nyanser så behövs en komplementfärg... blått vet jag inte om det är det bästa valet däremot... prova lite mörkrött eller nånting åt det hållet. Grönt är en av de svårare färgerna att hitta bra komplement till, men lyckas man så brukar det bli rätt najs... men som sagt: rött. Även bengult/äggfärg funkar, får lite olivstuk på det då...

Ok, det är iof bra att tänka på. Bra kommentar, tack.

Permalänk
Medlem

Din sida ser helt OK ut I firefox Nice job.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk

Tänk lite på att särskilja rubriknivåerna. T ex så ser "Mina kunskaper" exakt likadan ut som "Programutveckling" även om de är på olika rubriknivåer. Att "Mina kunskaper" är inrutad hjälper inte enligt min mening.

Sidan är kanske lite tråkig när du inte har en enda bild, bara en massa text.

Vilken funktion har omröstningarna? Eftersom det är en personlig sida så antar jag att du inte kommer få sådär jättemycket besökare och då är det svårt att få tag på några tendenser i dina undersökningar.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Tycker det ser fint ut, skulle nog velat se en lite större logo.

Permalänk
Medlem

Kuriosa:

Funkar bra i Lynx
Trasig men läsbar i IE 4.01
Trasig men läsbar i IE 5.01
Trasig men läsbar i IE 5.5
Heldöd i Netscape 4

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser bra ut. Något känns fel och som det tidigare påpekats tror jag att det beror på radavståndet.

En annan grej är att i menyn har du lagt de minst viktiga sakerna överst.
Vill du presentera dig själv eller ha ett halvdött forum i centrum?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en annan font i menyn, ser lite stelt ut med den fonten du har.

Sen var jag in på .com sidan där engelskan inte är klockren... tex:

Citat:

Hello and welcome to fredrikpelli.com, this is a page created for present me and my skills.

Citat:

I like to make applications in VB.NET, both stand

Låter inte bra...

Men du kanske inte är klar med översättningen än vad vet jag = )

Visa signatur

Asumption is the mother of all f*ckups!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Tänk lite på att särskilja rubriknivåerna. T ex så ser "Mina kunskaper" exakt likadan ut som "Programutveckling" även om de är på olika rubriknivåer. Att "Mina kunskaper" är inrutad hjälper inte enligt min mening.

Sidan är kanske lite tråkig när du inte har en enda bild, bara en massa text.

Vilken funktion har omröstningarna? Eftersom det är en personlig sida så antar jag att du inte kommer få sådär jättemycket besökare och då är det svårt att få tag på några tendenser i dina undersökningar.

Ang. bilderna: Jag skall ha mer bilder sedan, som på sidan "filer" och "nyheter". Jag vet att den är lite tråkigt nu ja, men det är endå fokus på användarvänlighet och funktionalitet.

Ang. omröstningarna: En kul grej som inte är till för att ge svar på ngt i större utsträckning... onödig - javisst, men en grej som är där som ger besökarna en möjlighet att få vara med på ett hörn, även om de inte är inloggade. Kommer kanske att ta bort den sedan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Tycker det ser fint ut, skulle nog velat se en lite större logo.

När den var större fick jag en massa kommentarer om att den var för stor och då var den inte mkt större än vad den är nu... alltid en balansakt. Jag vill bara inte att den varken trycker ned innehållet för mkt och heller inte att den försvinner, vilket det iof nästan gör nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Kuriosa:

Funkar bra i Lynx
Trasig men läsbar i IE 4.01
Trasig men läsbar i IE 5.01
Trasig men läsbar i IE 5.5
Heldöd i Netscape 4

Sitter du med tre datorer för att kunna testa i alla webbläsare, eller har du ett verktyg som fixar det åt dig? När jag tänker efter så finns det kanske en add-on till FF som gör detta... Jag skall kolla på detta, även om IE 4.X och Netscape inte är ngn prioritet. IE 5.X däremot...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4abx
Jag tycker att det ser bra ut. Något känns fel och som det tidigare påpekats tror jag att det beror på radavståndet.

En annan grej är att i menyn har du lagt de minst viktiga sakerna överst.
Vill du presentera dig själv eller ha ett halvdött forum i centrum?

Bra poäng med placeringen av grejjorna i menyn, jag har faktiskt inte tänkt så långt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacDog
Skulle gärna se en annan font i menyn, ser lite stelt ut med den fonten du har.

Sen var jag in på .com sidan där engelskan inte är klockren... tex:

...

Låter inte bra...

Men du kanske inte är klar med översättningen än vad vet jag = )

Hehe, ja. Engelskan kanske inte är i världsklass. Det skall nog vara "to present me" alt. "for presenting me". Jag är inte helt klar, men det är en hel del brister som inte borde vara där nu heller, det erkänner jag...

Tack för era kommentarer, det är både bra och kul för mig att få veta vad ni tycker.

Permalänk
Medlem

Du kan ha flera IE installerade på samma burk: http://www.skyzyx.com/downloads/

Jag brukar själv kolla mina sajter i IE6, IE5.5, IE5.1, senaste Firefox och Opera 8(?), på en och samma burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fdpelli
Sitter du med tre datorer för att kunna testa i alla webbläsare, eller har du ett verktyg som fixar det åt dig? När jag tänker efter så finns det kanske en add-on till FF som gör detta... Jag skall kolla på detta, även om IE 4.X och Netscape inte är ngn prioritet. IE 5.X däremot...

Malesca postade en länk. Där finns IE som separerade körbara filer

Det du kan göra är att gömma stilmallen från IE4 och NS4 även om de inte är någon prioritet. Då är informationen iaf tillgänglig om man kör NS4 (vilket nog är ganska ovanligt).

Permalänk
Medlem

Jag har IE 5.0.... Inga problem alls...

Visa signatur