Permalänk
Medlem

Defekt nätagg eller processor?

Försöker hitta skälet till att min dator är lika död som döden;När jag startar datorn så sätter allting igång, förutom att jag inte får bild på skärmen och att alla lysdioder i fronten lyser konstant. Jag har nyligen bytt moderkort och minne. Min fråga är således:

Vad kan det vara fel på?

(Blev osäker på vilket forum som frågan skulle ligga i, så det är bara att flytta på om detta är fel)

Visa signatur

Misopedist | SWECLOCKERS FORUM : 109000 medlemmar - Men räkna inte med att få svar på dina frågor!

Permalänk

formaterat hårdisken o instalerat om?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
formaterat hårdisken o instalerat om?

Om du skulle läst står det att han inte får någon bild, så det är lite svårt att formatera då.
Men problemet kan ju ligga i så mycket.
Det kan ju vara grafikkortet osv om du inte får ngn bild, har du ett annat grafikkort att testa med kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, har testat ett par stycken andra... Ingen skillnad. Har också testat att koppla ur allt utom det som krävs för att köra igång, men lika lite händer

Visa signatur

Misopedist | SWECLOCKERS FORUM : 109000 medlemmar - Men räkna inte med att få svar på dina frågor!

Permalänk
Medlem

hmm, finns ju så mycket som kan leda till infunktion

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CPUn skulle jag tippa på.

Permalänk
Medlem

nån felmonterad distans till moderkortet, ett rätt så vanligt fel har jag märkt.
då brukar man få den effekten som du beskriver.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt ska den vara felmonterad isåfall? Jag var väldigt noggrann när jag monterade moderkortet, men jag kan ju såklart ha missat något

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa sätta minnet i en annan slot

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Har testat det nu, utan resultat... Det känns som att det borde vara processorn; Om det vore nätagget så borde väl inte allting starta upp och lysa och ha sig

Visa signatur

Permalänk

Har du testat att nollställa bios? om inte testa det!

Visa signatur

[Core 2 duo E6600@3.17 GHz] [Asus 8800gts 636/1602/1051] [4gb ram] [37000p 3dmark 03] [15757 3dmark 05] [11316 3dmark 06]

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att testa ett annat agg så gör det!
Annars kan du få köpa ett 550w q-tec av mig =P

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du har restartat bios och det inte funkar sätter jag en tia på att det är CPU:n.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Om du skulle läst står det att han inte får någon bild, så det är lite svårt att formatera då.
Men problemet kan ju ligga i så mycket.
Det kan ju vara grafikkortet osv om du inte får ngn bild, har du ett annat grafikkort att testa med kanske?

Har inget med hårddisken alls att göra.
Även om man inte har någon disk i ska man få bild.

Jag skulle tippa på CPU, om agget har fungerat bra förut.
Prova också att rycka ur allt du inte behöver.
Ha bara kvar moderkort, cpu, grafikkort, nätagg, ram och prova igen. Ibland kan det vara så att instickskort kan förhindra boot av systemet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Om du har bytt moderkort och minna, som du skriver, så kan det ju vara så att moderkortet är defekt. Det verkar som om du har använt processorn tidigare, så den lär det väl inte vara fel på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Om du har möjlighet att testa ett annat agg så gör det!
Annars kan du få köpa ett 550w q-tec av mig =P

Haha lura inte han och köpa ett q-tec
Prova nollställa BIOS genom att ta ur batteriet, annars prova annan CPU.

När du bytte moderkort nyligen kollade du att den CPUn du har passar? :/

Visa signatur

[CPU] P4 2.8 @ 3.1 ghz [Minne] 512ddr [MOBO] P4P800-E Deluxe [G-Kort] Geforce FX 5200 [HDD] HDD 2st 120 gb, 1st 200 gb.

Permalänk
Medlem

Har det nya moderkortet ett inbyggt grafikkort?

Permalänk

tjena jag hade exakt samma prob jag drog ur monitor sladden när datorn var igång 2500kroners modekort åt he.......

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

fidde_modboy: Låter väldigt skummt att mobot skulle ha tagit skada av det, Kanske kan hända med grafikkortet, Dock så har jag gjort så i typ 6år utan någon skada på något..

Och sen fidde_modboy IGEN, Tycker du borde sluta ljuga, Tänker tex på din sing..

jaja, Spela roll.. Inte mitt problem.. Bye bye!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Har haft problem med detta i bland jag med tyvärr ger du oss inte så mycket information om vad det är för typ av processor.
IDE kablarna kan ställa till med problem som detta, prova att ta bort dom helt! Har du klockat processorn? Jag har en AMD athlon 950 mhz som du skulle kunna få låna och testa med om du nu har en sån socket på ditt kort.

Permalänk
Medlem

Har länge haft problem med omstarter, blåskärmar och icke startande dator. Började med att byta nätagg utan resultat, sedan byttes kylningen på cpu:n, därefter minnet och nu moderkortet. Tidigare har jag kunnat använda datorn om jag (efter många omstarter) lyckats komma in i bios och ställa ner cpu:n från 1600 till 1200, och då har det fungerat bättre, dock inte stabil alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

grafikkortet.. skulle jag tro iaf

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Om du har bytt moderkort och minna, som du skriver, så kan det ju vara så att moderkortet är defekt. Det verkar som om du har använt processorn tidigare, så den lär det väl inte vara fel på.

Grejen är att den blir ingen som helst skillnad oavsett om jag använder det gamla eller det nya moderkortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aKuBaBu
Har det nya moderkortet ett inbyggt grafikkort?

Nix.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
grafikkortet.. skulle jag tro iaf

Har testat med annat grafikkort, utan resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då borde det ju vara CPU:n.. låna en annan cpu av nån polare och testa med den.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem då och då. Var femte(slump, kan vara 2 ggr i rad) gång jag startar om datorn så bootar det typ inte hårdisken och skärmen. Allt surar igång så fint så men skärmen visar inget tecken på liv.
Men då restartar jag bara så funkar det.
Jag använder ett PS84X mobo

edit: PS84X av asus

Visa signatur

... om jag får säga det själv!

Permalänk

Mitt första datta-bygge var samma sak med..

Felet var att jag hade satt en skruv för mycket i botten av chassit, som då inte kom upp under ett hål vid mobo, utan gick rakt in i det istället.. resultat = kortis i mobo, ingen bild..

har man kopplat allt rätt och har rätt produkter, och dessutom testat med andra komponenter.. så är risken stor att det är kortis..

//D

Permalänk
Medlem

du har inte glömt P4kontakten? då blir det sådär

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Då är ju det antagligen processorn. Om du har någotn snäll kompis som har en prolle din din sockel så kan du/ni testa med den, annars reklamerar du processorn direkt. Kolla på under sidan så att inga pinnar är av osv. Kolla även så att det sitter rätt i sockeln.

Permalänk

Men har du testat resetta bios? Brukar vara ett vanligt problem med nya moderkort om man glömt det.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

det är cpu kylaren som siter lite löst jag är rätt säcker på det har haft det problemet många gånger

Visa signatur

guns dont kill people i kill people