64 bitar: AMD mot Intel

Permalänk
Melding Plague

64 bitar: AMD mot Intel

<font style="font-size: 10pt"><b>64 bitar: AMD mot Intel</b></font> <small class="small">onsdag 23 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Enligt de senaste ryktena förväntas Microsoft släppa Windows XP 64 i nästa månad. Antalet 64-bitars drivrutiner ökar för varje dag från hårdvarutillverkarna och de flesta barnsjukdomar som många drivrutiner led av i slutet på förra året är borta.
<br />
<br /><a href="http://techreport.com/reviews/2005q1/64-bits/index.x?pg=1" target="_blank" >Tech-Report</a> har skrivit en artikel om hur 64-bitar kan förändra begreppen prestanda och vad man kan använda det till. De har också en hel del tester med Athlon64 och Pentium 4 600-serien processorer för att testa vilken som är bäst när det gäller 64 bitar. En mycket läsvärd artikel för er som har en 64-bitarsprocessor och vill veta om det är värt att uppgradera till Windows XP 64 när det nu släpps.
<br />
<br />"<I>These early benchmarks indicate that the x86-64 ISA holds significant promise for better performance when applications are ported to it. The benefits aren't uniform or universal, but they can be fairly compelling. For technical and scientific computing, the combination of additional registers, a cleaner programming model, and a larger memory address space adds up to a slam dunk. 64 bits is the way to go. The same is likely true for servers.</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://techreport.com/reviews/2005q1/64-bits/index.x?pg=1" target="_blank" >Tech-Report</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar mer lovande än vad jag har hoppats på faktiskt, bara man inte får för höga förhoppningar helt plötsligt och blir besviken sen...

Permalänk
Medlem

själv får man precis 1 minut på min 2500+ (oclockad)

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

antar att windows 64 har fullt stöd för 32 bitars applikationer....?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Intel måste ju skärpa sig om de vill att man ska köpa deras cpu, snart är det väl bara noob som använders deras cpu.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Satt och fundera lite, jag har aldrig hört talas om någon 128bitar processor...borde det inte vara dags snart för någon sådan?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Satt och fundera lite, jag har aldrig hört talas om någon 128bitar processor...borde det inte vara dags snart för någon sådan?

PlayStation 1 eller Dreamcast har en sådan tror jag

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Playstation 1 har bara en 32bits medans det Dreamcast och PS2 har är 128bits... om jag nu inte minns helt fel^^

Visa signatur

Logitech Z-680 5.1 surround system, Panasonic PTAE-100 Lcd projektor, Microsoft Xbox --> Executer 2 chip, PSTWO --> TOXIC chip, Nintendo Gamecube
-----------------------------------------------
AMD64 3000+ Winchester s939 @ 2250Mhz || Abit KT800PRO || 1024Mb DDR pc3200 Corsair @ Dualchannel || PowerColor 9800se@pro || 80GB HDD 7200rpm

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför Techreport använder Sisoft Sandra?
Det är ju bara optimerat för intel.

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
själv får man precis 1 minut på min 2500+ (oclockad)

du tror inte du skrev i fel tråd nu? ^_^...

ett 64-bit OS blir trevlo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ
Fattar inte varför Techreport använder Sisoft Sandra?
Det är ju bara optimerat för intel.

....:rolleyes:

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Lite intressant att Intel inte tjänar lika mycket som AMD på 64bits. Ännu ett problem för Intel.
Verkar som microsoft hade rätt när dom sa att AMDs lösning var bättre gjord än Intels.

Permalänk
Medlem

Även att Intel får SÄMRE resultat i 64/64 än 32/64 och 32/32 i http://techreport.com/reviews/2005q1/64-bits/povray-bench.gif och i http://techreport.com/reviews/2005q1/64-bits/povray-chess.gif

Skulle vara kul om MRTT kunde kommentera, han säger dåliga drivare, dåligt operativsystem och dåligt program. MEN om dessa tre faktorer är lika på bägge systemen så är slutsatsen att AMD har en bättre processor än Intel.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ
Fattar inte varför Techreport använder Sisoft Sandra?
Det är ju bara optimerat för intel.

Om du menar SSE2 har ju Athlon64 stöd för det också. Till och med SSE3 i och med Venice-kärnan.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

I vanlig ordning har man bara hört oj vad bra av amdpositiva människor men ingen intelägare har opponerat sig än,så jag blir väl den förste då:))

Skämt åsido tycker faktiskt inte heller att prescott är nåt att hurra över,men det finns faktiskt alternativ och dom heter inte bara amd:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreeker
Playstation 1 har bara en 32bits medans det Dreamcast och PS2 har är 128bits... om jag nu inte minns helt fel^^

Dock är bitantalet i konsoller väldigt mycket mer en marknadsföringsgrej än det är i PCs. PS2an stödjer tex enbart 32bitars flytalsoperationer, huvudprocessorn är 64bitars osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Intel måste ju skärpa sig om de vill att man ska köpa deras cpu, snart är det väl bara noob som använders deras cpu.

(här kommer den andre..)
Finns det bara spelnördar på sweclockers?
ja, amd vinner om man kollar på spel men om man kollar på helheten så är det ovagjort eller tom till intels fördel.
Tro det eller ej men det finns annat än spel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Satt och fundera lite, jag har aldrig hört talas om någon 128bitar processor...borde det inte vara dags snart för någon sådan?

fatta hur länge vi använde 32 bitars innan det blev snack om 64 bitar..men jag förstår vad du menar..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
fatta hur länge vi använde 32 bitars innan det blev snack om 64 bitar..men jag förstår vad du menar..

appropå det, när användes 16-bitars processorer?
tyckte att jag läst någonstans att det var skillnaden mellan pentium och pentium pro men det känns som om det inte stämmer, någon som vet?

Permalänk
Medlem

486orna var väll de första med 32bitars processorer (även om det stod på min gamla 386a att den var 32bitars)...
Men det dröjde välldigt lång tid innan vi fick ett 32bitars OS på den tiden...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Även att Intel får SÄMRE resultat i 64/64 än 32/64 och 32/32 i http://techreport.com/reviews/2005q1/64-bits/povray-bench.gif och i http://techreport.com/reviews/2005q1/64-bits/povray-chess.gif

Skulle vara kul om MRTT kunde kommentera, han säger dåliga drivare, dåligt operativsystem och dåligt program. MEN om dessa tre faktorer är lika på bägge systemen så är slutsatsen att AMD har en bättre processor än Intel.

SVAR:
Benchmarks med beta OS+drivare mm säger inte speciellt mycket.
Man kan få i princip vilket resultat som helst.

Exempel:
"The obtained results are very curious. While Pentium 4 processor with EM64T support benefits from the shift to 64-bit mode in almost every benchmark, the competitor from AMD is very often getting fewer points in 64-bit OS compared with its results in 32-bit operating system."
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_9.htm...

EDIT:
Fler exempel på när AMD förlorar på Win64 medans Intel vinner.
Alias|Wavefront's Maya 6.0
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=p4660&page=7

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
486orna var väll de första med 32bitars processorer (även om det stod på min gamla 386a att den var 32bitars)...
Men det dröjde välldigt lång tid innan vi fick ett 32bitars OS på den tiden...

386:an är 32bit och kan köra 32bit utan problem och windows 3.11 stöde 32bit processorer dock drog det väll itne mö nytta av det då det var 16bit men men. En anledning till att en del distar är i386 optimerade då dom ska fugnera från en 386:a å uppåt så som slackware.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
486orna var väll de första med 32bitars processorer (även om det stod på min gamla 386a att den var 32bitars)...
Men det dröjde välldigt lång tid innan vi fick ett 32bitars OS på den tiden...

386:an [i]VAR[/i] 32-bitars. Det var den första Intel-CPU:n som var 32-bitars. Även 386SX var 32-bits, men den hade bara en 16-bitars extern buss. Dock ska kanske tilläggas att Windows inte började dra nytta av alla funktioner som följde med 386:an fullt ut, även för hemanvändare, förrän Windows XP kom (!).

Till Microsofts försvar kanske kan tilläggas att det inte bara var ett byte från 32 till 16 bitar som följde med när 386:an kom. Saker som minneshantering och minnesskydd (bra saker, de tillåter ett program att krascha utan att dra med hela OS:et) ställde till det rejält med bakåtkompabiliteten. Windows 9x var i princip bara MS-DOS med fluff ovanpå, för att inte alla gamla DOS-program skulle sluta funka...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
appropå det, när användes 16-bitars processorer?
tyckte att jag läst någonstans att det var skillnaden mellan pentium och pentium pro men det känns som om det inte stämmer, någon som vet?

Visst, men den skillnaden är så liten så den är inte märkbar för den vanliga användaren. Säg att du kan få 34Fps i snitt istället för typ 29 så märker man ganska stor skillnad. Om det tar tjugo sekunder längre tid att packa upp en stor rar-fil så spelar det mindre roll. Samma sak om det tar lite längre tid att rendera/kompilera någonting. Det är ivf min åsikt. Eller har du ett bra exempel på någonting mer vanligt som kräver mycket processorkraft där intel har en fördel så får du gärna säga det, för jag kommer inte på något. Alltså: spelar man inte så kan man köpa vilken man vill, för man lär knappast få några prestandaproblem...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Jag skulle då aldrig Våga köra en 64 bitars Procesor på En windows Beta..
Inte när beta uppgraderas till icke beta heller..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
SVAR:
Benchmarks med beta OS+drivare mm säger inte speciellt mycket.
Man kan få i princip vilket resultat som helst.

Exempel:
"The obtained results are very curious. While Pentium 4 processor with EM64T support benefits from the shift to 64-bit mode in almost every benchmark, the competitor from AMD is very often getting fewer points in 64-bit OS compared with its results in 32-bit operating system."
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_9.htm...

EDIT:
Fler exempel på när AMD förlorar på Win64 medans Intel vinner.
Alias|Wavefront's Maya 6.0
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=p4660&page=7

Verkar som om AMD mest förlorar prestanda i Sisoft, statiska benchmarks, medan intel förlorar i http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_10.ht...

Angående länken till gamepc, kolla resultaten igen. Du har just sagt att AMD tappar medan Intel vinner, så tolkar i varje fall inte jag det testet.:D Verkar som om du inte läser på rätt test/tillverkare.

Sen angående betadrivare och betaos, lika förutsättningar för bägge företagen? Det kan inte bero på drivarna till grafikkorten, inte på operativsystemet, vad beror det på då?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
antar att windows 64 har fullt stöd för 32 bitars applikationer....?

Det ska vara bakåtkompatibelt ja

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Visst, men den skillnaden är så liten så den är inte märkbar för den vanliga användaren. Säg att du kan få 34Fps i snitt istället för typ 29 så märker man ganska stor skillnad. Om det tar tjugo sekunder längre tid att packa upp en stor rar-fil så spelar det mindre roll. Samma sak om det tar lite längre tid att rendera/kompilera någonting. Det är ivf min åsikt. Eller har du ett bra exempel på någonting mer vanligt som kräver mycket processorkraft där intel har en fördel så får du gärna säga det, för jag kommer inte på något. Alltså: spelar man inte så kan man köpa vilken man vill, för man lär knappast få några prestandaproblem...

Håller med, FPS är nått som märks hela tiden och man har nytta av i framtida spel. Medans att det tar 10 sekunder längre tid att rendera en film som ändå tar en timma tycker jag inte spelar någon roll, så:

Dom som spelar: AMD
Alla andra köper den som är mest prisvärd för tillfället vilket just nu är: AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det ska vara bakåtkompatibelt ja

till 32 men inte 16

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
SVAR:
Benchmarks med beta OS+drivare mm säger inte speciellt mycket.
Man kan få i princip vilket resultat som helst.

Exempel:
"The obtained results are very curious. While Pentium 4 processor with EM64T support benefits from the shift to 64-bit mode in almost every benchmark, the competitor from AMD is very often getting fewer points in 64-bit OS compared with its results in 32-bit operating system."
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_9.htm...

EDIT:
Fler exempel på när AMD förlorar på Win64 medans Intel vinner.
Alias|Wavefront's Maya 6.0
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=p4660&page=7

Våga skriva ut hela citatet, den som inte går in och läser på sidan kan ju faktiskt tro att du har rätt...

Fortsättning:
"However, I would like to assure you right away that this result is not indicating any overall performance drop of Athlon 64 based systems in 64-bit work mode. The problem actually lies with the SiSoft Sandra 2005 SP1 benchmark, which is better optimized for Intel EM64T architecture. Our analysis shows that SiSoftware uses an Intel compiler to form the execution code for its benchmarks. Moreover, 32-bit and 64-bit benchmark versions use different algorithms based on unequa instructions sets. Therefore, you shouldn’t base your verdict on the results of only this particular benchmark."

Att de använder en Intel kompilator som optimerar för Intels processorer kan ju inte spela någon som helst roll...