Permalänk
Medlem

I love Zalman!!

Installerade just min "CNPS7000B-Cu". I början vart jag lite nojjig eftersom fläkten glappade lite. Satte i allt och gissa vad som händer... Inget går igång. Jag testade och testade och kom fram till att jag skulle kolla minnena. Tyvärr var jag tvungen att ta bort fläkten (sitter över) för att kolla minnena och eftersom jag hade läxor och datorn gick igång efter ett litet snabbt byte mellan minnena så orkade jag inte sätta tillbaka den. Datorn idlade på 50C och vid arbete runt 65C.

Idag tröttnade jag på hur boxade fläkten lät och jag hade lite tid över så jag ploppade in min Zalman. Notera min misstro när tempen visade 30-35C vid Idle och knappa 40C vid fullt arbete!

Hade någon berättat vilken sjuk skillnad det är med denna fläkt hade jag köpt den för länge sedan. Jag kan bara uttrycka min beundran till denna fläkt som dessutom har sänkt min GPU temp med 5-10 beroende på arbete.

Kan knappt vänta med att installera min Zalman VF700-cu på grafikkortet. Rekomenderar stark denna fläkt till alla

Permalänk
Medlem

Har nästan allt ur zalmans sortiment :D, kan bara säga att de är supertysta rekommenderas varmt.

CNPS7000al-Cu
Zalman VF700al-cu
Zalman fläktkontroller
zalman 5*80mm fläktar

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Min fungerar jävligt bra den med, idle så är processorn bara 27 grader och då kör jag den på väldigt lågt varvtal (1500 RPM). Visserligen med en 1.8Ghz winchester på 1.36v så det är inte mycket att kyla men ändå.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Curly , jag har tänkt köpa samma delar som du har cpu,minne,moderkort och undrar hur mycket du lyckats överklocka den ?

Permalänk
Medlem

Zalmans diskkylare, GFX passiv kylare,NB passiv kylare och CPU kylare har jag i min ägo. Samtliga är guld. Funkar hur bra som helst och är lätta att montera.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Re: I love Zalman!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Installerade just min "CNPS7000B-Cu". I början vart jag lite nojjig eftersom fläkten glappade lite. Satte i allt och gissa vad som händer... Inget går igång. Jag testade och testade och kom fram till att jag skulle kolla minnena. Tyvärr var jag tvungen att ta bort fläkten (sitter över) för att kolla minnena och eftersom jag hade läxor och datorn gick igång efter ett litet snabbt byte mellan minnena så orkade jag inte sätta tillbaka den. Datorn idlade på 50C och vid arbete runt 65C.

Idag tröttnade jag på hur boxade fläkten lät och jag hade lite tid över så jag ploppade in min Zalman. Notera min misstro när tempen visade 30-35C vid Idle och knappa 40C vid fullt arbete!

Hade någon berättat vilken sjuk skillnad det är med denna fläkt hade jag köpt den för länge sedan. Jag kan bara uttrycka min beundran till denna fläkt som dessutom har sänkt min GPU temp med 5-10 beroende på arbete.

Kan knappt vänta med att installera min Zalman VF700-cu på grafikkortet. Rekomenderar stark denna fläkt till alla

jaha.. vad har hänt din Prometeia då ??? trasig eller

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nope jag lyckades ju steka både cpu och mobo eftersom jag va lite lat (orkade inte ta och sätta på huvet efter min flytt). Jag har precis flyttat och tjejen har inget jobb och jag jobbar säsong så pengar är en bristvara

There ya go, a part och my life, remeber you asked for it

Permalänk
Medlem

Jag kör min Zalman 7700 på 2500 RPM...tog bort fan control och stängde av "cool'n'quiet" sen ökade den ;P

Permalänk

har en hel del prylar ur zalmans sortiment med. deras NB-kylare har jag använt på en hel del ställen. grafikkort, nordbryggor m.m. ingen superfinish på men helt klart en mycket prisvärd produkt.

har även Zalmans 92"mm fläktar som inte kostade mer än 49 eller 59 styck när jag köpte dem. det specade värdet för db- nivån var väl inte helt riktigt kanske.. inte om man jämför med liknande produkter... men blåser på bra för en billig peng!

men det är först nu tror jag i och med deras kalasfina kylare för grafikkort och cpu som de verkat fått till det på riktigt! jag är imponerad faktiskt.

inte ligger de på latsidan heller, TNN- chassiet de har är ju en mycket innovativ produkt. för att inte nämna reseratorn.

Permalänk

Jag är helt nöjd med mina Zalman till VGA och CPU. Dom ska komma med en ny blå CPU-kylare såg jag på Swec news, den ska bli intressant.

Permalänk

Jag blev lite besviken på min 7700-Cu först när jag upptäckte att min idletemp låg på strax under 50 grader! Sen blev allting bra när jag upptäckte att den inte var nån temperaturskillnad när jag drog upp prollen till 2500 MHz...
Efter en liten BIOS-update nu så ligger jag på 43 grader idle på ovanstående clock...

Permalänk
Medlem

Tja ..är helnöjd med mina Zalman grejor i alla fall....Är nästan sugen att köra med en 7xxx på Cpu´n istället för Slk 900 kyaren(Har en Zalman 92 mm på den med en fanmate).....Fast det enda som hörs numera är nätagget...Jäkla Levicom som gör nätagg som inte är helt tysta:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hej! installerade zalman 7000b-alcu och vf700-cu idag och med lite mickel så fick jag dit sakerna.....har bara två "små" frågor.

fråga 1: med den medföljande "fanmate" så sätter man ju i sladden i cpu-3pin på moderkortet, sen fanmate till kylaren.....om nån fattar vad jag menar lol...saken är det att när man rebootar så får jag felmedelande i bios "cpu-failure" nån som vet varför?

fråga 2: när jag startade upp datorn så vart jag jättenöjd med ljudnivån i burken, lät ingenting, sen checkade jag prylarna och såg att graffefläkten inte snurra, fort av med datorn...bytte kontakt vipps så funka det men till min förvåning så lät nästan lika mycket som förr. Provade att rycka ur graffefläkten en kort stund och datorn minskade inte i ljudnivå..konstigt men sant nån som kan ha nån förklaring??

har en antec sonata burk.......cpufläkten snurrar i 1300 varv och 5Volt på graffefläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Har nästan allt ur zalmans sortiment :D, kan bara säga att de är supertysta rekommenderas varmt.

CNPS7000al-Cu
Zalman VF700al-cu
Zalman fläktkontroller
zalman 5*80mm fläktar

det där är exakt vad jag har kör dessutom med en passiv zalman nordbryggekylare på det gamla systemet som står speccat i min signatur, dock kommer allt annat sitta i det nya som jag bygger ihop så fort mina nya minnen kommer

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av navaho
Hej! installerade zalman 7000b-alcu och vf700-cu idag och med lite mickel så fick jag dit sakerna.....har bara två "små" frågor.

fråga 1: med den medföljande "fanmate" så sätter man ju i sladden i cpu-3pin på moderkortet, sen fanmate till kylaren.....om nån fattar vad jag menar lol...saken är det att när man rebootar så får jag felmedelande i bios "cpu-failure" nån som vet varför?

fråga 2: när jag startade upp datorn så vart jag jättenöjd med ljudnivån i burken, lät ingenting, sen checkade jag prylarna och såg att graffefläkten inte snurra, fort av med datorn...bytte kontakt vipps så funka det men till min förvåning så lät nästan lika mycket som förr. Provade att rycka ur graffefläkten en kort stund och datorn minskade inte i ljudnivå..konstigt men sant nån som kan ha nån förklaring??

har en antec sonata burk.......cpufläkten snurrar i 1300 varv och 5Volt på graffefläkten.

Det är något annat i din burk som låter kolla så du inte har andra fläktar som väsnas en gammal hårddisk kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vizay

det där är exakt vad jag har kör dessutom med en passiv zalman nordbryggekylare på det gamla systemet som står speccat i min signatur, dock kommer allt annat sitta i det nya som jag bygger ihop så fort mina nya minnen kommer

Får fixxa fram en nordbryggefläns jag med då iofs så hag jag redan en passiv på nord eller sydbryggan.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

fråga 1: med den medföljande "fanmate" så sätter man ju i sladden i cpu-3pin på moderkortet, sen fanmate till kylaren.....om nån fattar vad jag menar lol...saken är det att när man rebootar så får jag felmedelande i bios "cpu-failure" nån som vet varför?

Har för mig att man måste kolla så att fläkten är satt på max eftersom vissa bios vägrar boota med en fanspeed under 2000, eller om det var 1500... Men testa att dra upp den på max så kanske det löser sig.

Permalänk
Medlem

En liten fråga. Vad rekomenderar ni av: 1. Köpa en Reserator 1 och VGA block, eller 2. Köpa CNPS7000B-CU (avskyr att 7700 inte passar på mitt mb ) och VF700-Cu?

Permalänk
Medlem

Possan - Vad har du för socket? Zalman kylarna ska passa till alla dagens processorer typ.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av navaho

fråga 1: med den medföljande "fanmate" så sätter man ju i sladden i cpu-3pin på moderkortet, sen fanmate till kylaren.....om nån fattar vad jag menar lol...saken är det att när man rebootar så får jag felmedelande i bios "cpu-failure" nån som vet varför?

kan ju vara så att den inte får varv signal igenom den...är det en fanmate där du ställer varven med en ratt ...eller den med motstånd...eller den med 4 kontakter på (2 svarta o två vita)för den ger ingen rpm signal??

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malmer
Possan - Vad har du för socket? Zalman kylarna ska passa till alla dagens processorer typ.

Jag har socket 478 (mb Aopen AX4SPE-N, chassi Raidmax cobra 822). Problemet är att det inte finns tillräckligt med plats mellan mb och psun. Men vilka av dom 2 rekomenderar ni om man vill ha en tyst men ändo ganska kall dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz

kan ju vara så att den inte får varv signal igenom den...är det en fanmate där du ställer varven med en ratt ...eller den med motstånd...eller den med 4 kontakter på (2 svarta o två vita)för den ger ingen rpm signal??

I den lilla beskrivningen så står det om att man kan få problem med att starta datorn om fläkten har för lågt varvtal. Men som sagt jag kommer inte ihåg var gränsen gick och tyvärr nämner dom inte vilka mobos det gäller. Borde dock inte vara svårt att kolla, bara vrida upp fläkten på max och kolla om det fungerar då

Permalänk
SpelClockers

64 3200+ zalman 7700cu @32° @700rpm idle
(pc health)

helt underbart tyst o kallt.
zalman 700cu tyst o kall.

hittils gillar jag zalman som ***

Permalänk
Medlem

Monterade min 7700cu idag men blev tyvärr inta alls imponerad

temp innan med den boxad kylaren vid
idle 32
load 45

temp nu med zalman 7700 cu vid
idle 32
load 45

det ända possitiva är att den är mycket tystare

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

va har du för hastighet på fläkten då? Testat den på max?
Annars måste jag säga att jag är imponerad av den boxade kylningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Har nästan allt ur zalmans sortiment :D, kan bara säga att de är supertysta rekommenderas varmt.

CNPS7000al-Cu
Zalman VF700al-cu
Zalman fläktkontroller
zalman 5*80mm fläktar

Håller med dig!
Jag har nästan samma saker som dig.

Zalman 1*92mm
Zalman 4*80mm

Och jag är himla nöjd! men jag tycker dom låter lite högt ändå på lägsta med min Aerogate II men funderar på att skära bort gallret på chassit till fläktarna, så blir det kanske bättre?

linxz: Tycker min 92mm låter gode mycket ändå fast man har på fanmate.. låter då mera än 1 80mm på lägsta med min Aerogate II.. Tycker då jag,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
va har du för hastighet på fläkten då? Testat den på max?
Annars måste jag säga att jag är imponerad av den boxade kylningen

jag kör på max runt 1700 varv
men jag har kanske klantat mig vid installationen får ta en titt på det:confused:

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Helt sjukt nöjd med min CNPS700B Alu/Cu.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bitrax
Jag kör min Zalman 7700 på 2500 RPM...tog bort fan control och stängde av "cool'n'quiet" sen ökade den ;P

jösses... jag tycker min fläkt låter som om den ska blåsa bort hela daton... fast den kör på 1500rpm.. visserligen är den tystare än orginal fläkten, men inte tillräckligt tyst för att jag vill ha den på ful fräs

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
jösses... jag tycker min fläkt låter som om den ska blåsa bort hela daton... fast den kör på 1500rpm.. visserligen är den tystare än orginal fläkten, men inte tillräckligt tyst för att jag vill ha den på ful fräs

Jag sover så lugnt o skönt ändå Låter inte mkt alls.. o då har jag 2x120 mm chassifläktar också

Permalänk
Medlem

Installera en zalman 7000alcu gick fort och bra resultat mkt nöjd..

Rekomenderar fläkten varmt!