Permalänk
Medlem

Jag åker till min patrullzon och gör 24h där och sedan så kör jag tills jag har slut på torpeder. Blir skickad till spanska kusten men brukar sluta mina patruller i de engelska farvattnen. Bra med en IX, mycket bränsle, många torpeder

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Jo, jag står uppe vid ytan och trycker på "Recharge battery" hela tiden, har även testat under ytan. Men inget händer, tror man måste vara igång med diesel motorn på ytan om man ska kunna ladda batteriet, så jag är körd nu. Satan vad jobbigt och göra om allt igen...:(

Jepp, ingen diesel inget laddat batteri. Rätt logiskt. Om man inte har solceller.............

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk

man borde kunna kalla på förstärkning eller teknisk hjälp ifall man blir drivande istället för att bara kunna trycka esc och va tillbaks i basen!

Permalänk
Medlem

I en framtida patch kanske. Var glad att de la dit den där "return to base" i sista minuten du, annars hade du fått sitta där ute med en skylt "titta på mig jag kan inte konservera mitt bränsle!"

Permalänk
Medlem

Nu när man efter 17 patroler o navigera fram med U-båt IXB o då tror man att man är en världsmästare. Var det dags att ladda med manuel targeting system. O när man bränt av alla torpeder utan en träff, skrek besättningen att vi vill ha en ny kapten. Självförtroendet är noll, kanske dags att skyffla kol på en avfallspråm. Ni som anväder manuel taget har ni några tips att komma med hur man träffar.

Mvh Röde Orm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bangis
Nu när man efter 17 patroler o navigera fram med U-båt IXB o då tror man att man är en världsmästare. Var det dags att ladda med manuel targeting system. O när man bränt av alla torpeder utan en träff, skrek besättningen att vi vill ha en ny kapten. Självförtroendet är noll, kanske dags att skyffla kol på en avfallspråm. Ni som anväder manuel taget har ni några tips att komma med hur man träffar.

Mvh Röde Orm

Hehe, känner igen det där Jag har börjat få in en del träffar nu men man är mycket mer försiktig än när man kör med auto. Skjuter inga långskott direkt och att anfalla i storm är ju nåt man gärna avstår från. Fast jag tycker det är mycket roligare så här när man inte bara kan slänga iväg en torped hur som helst

Vet inte om jag har så mycket tips att komma med förutom det som nämnts tidigare i tråden att man kan använda både tangentbordet (piltangenterna) och musen när man gör avståndsbedömningen. Med piltangenterna styr man det undre sträcket och med musen det övre. Gör det klart lättare att få till korrekt avstånd tycker jag.

Jag lägger mig också nästan alltid parallellt med målet jag skall sänka, tycker det underlättar att göra korrekt mätningar då eftersom avståndet inte ändras speciellt mycket då och så brukar torpedrarna träffa med bra vinkel.

Ett annat tips är väl att öppna torpedluckorna före du gör mätningarna så du kan avfyra torpeden så fort som möjligt när du tycker att du har en korrekt firning solution.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Åh jag blir galen på att besättningens enduriance sjunker till botten när man vart under vatten i typ 10 minuter, det är galet jobbigt att flytta alla till vilo-rummen hela tiden.
Finns det ingen config eller något som man kan ändra något värde så deras enduriance alltid är på top?

Visa signatur

[ -AMD Athlon64 3200+ (Winchester), NF4 Ultra-D, 2x TWINMOS 512MB PC3500 BH-5! 2-2-2-7 , Gainward 7800GTX GS- ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fejT
Åh jag blir galen på att besättningens enduriance sjunker till botten när man vart under vatten i typ 10 minuter, det är galet jobbigt att flytta alla till vilo-rummen hela tiden.
Finns det ingen config eller något som man kan ändra något värde så deras enduriance alltid är på top?

Jo, det går att ändra om man vill. Se denna tråd: http://www.simhq.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1...

Permalänk
Medlem

puss på dig!

Visa signatur

[ -AMD Athlon64 3200+ (Winchester), NF4 Ultra-D, 2x TWINMOS 512MB PC3500 BH-5! 2-2-2-7 , Gainward 7800GTX GS- ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bangis
Nu när man efter 17 patroler o navigera fram med U-båt IXB o då tror man att man är en världsmästare. Var det dags att ladda med manuel targeting system. O när man bränt av alla torpeder utan en träff, skrek besättningen att vi vill ha en ny kapten. Självförtroendet är noll, kanske dags att skyffla kol på en avfallspråm. Ni som anväder manuel taget har ni några tips att komma med hur man träffar.

Mvh Röde Orm

Det är endå ganska svårt att försöka hålla linien på horisonten med piltangenterna i hårt väder
jag brukar hålla linien vid horisonten med musen och kolla hur många sträck masten ligger på (innan jag låser på målet så att man kan dra siktet till höger, då blir det lättare att mäta sträcken) sen e de bara o låsa på målet o lägga "mät linien" på antalet sträck utan att bry sig om att hålla horisontlinien vid horisonten.

lite tips och några saker som jag observerat:

Resultatet av alla dina mätningar är "Gyro angle", alltså den kursändring som torpeden kommer att göra direkt efter att du har avfyrat den, om ditt mål befinner sig på 30 grader och din gyroangle visar 40 grader innebär det att målet förväntas befinna sig på Bearing 40 grader efter den tid som det tar torpeden att nå dit

Det man mest bör vara noga med är målets hastighet, en felmätning på 1knop vid AoB mellan 60-120 grader resulterar i en felaktig gyroangle på ca 2 grader
en felaktig AoB på ca 15 grader ger max 1 grad fel (gäller vid AoB på mellan 60-120, blir värre vid lägre/högre AoB).
felaktigt avstånd på 500m vid bearing +-15 grader, 200m vid bearing +-15-30 grader ger 1 grad fel (gäller på avstånd över 600m). Så om du innan har mätt eller uppskattat hastigheten och slänger ihop rästen halvslarvigt så borde det gå bra. Konvojer och marchants i övrigt ändrara sällan sin hastighet du vet också att alla fartygen i en konvoj har samma hastighet, utgå från den. Självklart om de har upptäckt dig o försöker väjja, då e de en helt annan femma.
Fartyg med längd över 100m har du råd med ca 2 grader fel på din gyroangle.
Dom här värdena är inte så exakta men de e bara för att få en uppfatning om vad som påvärkar gyroangle mest, det är väldigt olika från situation till situation, ibland så mäter man fel på flera faktorer så att felvärdena tar ut varandra.
Har en gång lyckats träffa en liten marchant på 2500m med manuel TDC fast efter ett par försök men endå. om man skjuter med dålig vinkel så sätt torpeden så den sprängs under fartyget så slipper du "dudes"

Om det är ett stort fartyg eller för att få bättre träffsäkerhet så bör man avfyra fler torpeder
jag brukar avfyra en mitt på målet, sen låser jag upp siktet och avfyrar en på främre delen av fartyget och en på bakre. (notera hur din gyroangle ändras när du flyttar på siktet)
skjut +- någon grad.
om man har lite känsla så märker man om gyroangle värkar vättig, man ser redan efter halvvägs om den träffar eller inte.
tänk på att gyroangle blir omvänd för bakre torpederna ( Bearing 180 = gyro 0 grader).

jaah det här kanske kan hjälpa lite iallafal, lek lite med TDC:n o kolla hur saker o ting ändras.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Har fått ett uppdrag att patrullera i rutan CG32, men den ligger ju i Spanien! Alltså på land...hur kommer man dit med en u-båt?

Uppdrag nr 17 är det.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Avstängd

Tja, då var man snart nära ett myteri då... Vill dom mörda mig eller??

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe
Har fått ett uppdrag att patrullera i rutan CG32, men den ligger ju i Spanien! Alltså på land...hur kommer man dit med en u-båt?

Uppdrag nr 17 är det.

Har du senaste patchen installerad? Den skulle ta bort många såna omöjliga patrulleringsområden. Annars får du väl helt enkelt åka någon annanstans och strunta i den ordern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
Tja, då var man snart nära ett myteri då... Vill dom mörda mig eller??

Ser så ut Rätt vad det är så ligger du en torpedtub påväg att skjutas ut

Såg den här modden på SH3 officiella forum: http://forums.ubi.com/eve/ubb.x?a=tpc&s=400102&f=9091085392&m...
Har inte testat den själv än men den ser ganska intressant ut. Gillar att de fixat hydrofon texturen. Så borde det sett ut från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Har du senaste patchen installerad? Den skulle ta bort många såna omöjliga patrulleringsområden. Annars får du väl helt enkelt åka någon annanstans och strunta i den ordern.

Nej, jag har inte hunnit patcha ännu, ska fixa det.

Så man behöver inte klara uppdraget i enlighet med alla ordrar för att komma till nästa uppdrag?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe
Nej, jag har inte hunnit patcha ännu, ska fixa det.

Så man behöver inte klara uppdraget i enlighet med alla ordrar för att komma till nästa uppdrag?

Nä, det det tror jag inte. Det är bara det att du missar lite "Renown" p g a det. Det är ju en av fördelarna med en dynamisk kampanj, inga skriptade uppdrag man måste klara för att komma vidare. Känns mer levande/realistiskt så här tycker jag.

Permalänk
Medlem

Captains log, stardate 65511 dash 57.

Begav mig till Amerikas förenta stater. Hälsades av välkomstkommité.

Men plötsligt fick serietecknaren en hjärtattack och båten sjönk

Helt ärligt, jag gjorde inget! När jag dök så ville han också leka ubåt. Mitt skrov är nere på 45%, det läcker överallt och jag är säker på att han ska köra sjunkbomba mig ända till Sinksub Pro's dagar. Och så gör han en tvär höger och går och dör.

Vad som hände med klockan, fråga inte mig. Det är lite wohoo det här spelet, som mannen i NetOnNet-reklamen säger.

Permalänk
Medlem

Körde han på dig? Har ju läst om många som har varit med om att en destroyer försöker ramma och det slutar med att man själv endast tar lite skada medan destroyern sjunker. Kan ju hoppas på att de fixar det i nästa patch även om jag personligen inte störs direkt av det (har aldrig varit i närheten att bli rammad).

Det där med klockan va ju lite märkligt

Permalänk

verkar vara lite buggar endå... en så länga har jag inte märkt ngn speciell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DerHanter
verkar vara lite buggar endå... en så länga har jag inte märkt ngn speciell

Nä, jag har inte heller märkt av mycket buggar. Sonar-operatören var lite buggig för mig tidigare, var alltid tvungen att hitta målet åt honom för att han skulle kunna följa det men med patch 1.2 fungerar det bra. Sett att många klagar på det officiella forumet men personligen tycker jag detta är ett av de mest stabil/buggfria spel jag kört på länge.

Permalänk
Medlem

Alltså, så här roligt i ett spel har jag inte haft sedan Amiga-tiden. Underbart lir detta

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Jag körde uppdraget där man ska rädda Bismarck. Topederna tog slut när jag bara hade en skadskjuten Jagare kvar. Jag rammade den o den sjönk.

Permalänk
Medlem

Har inte kommit längre än Academyn, men jag älskar det redan.

Fråga: Flak-.kanonen på däck? MÅSTE man med kikaren visa vad dom ska skjuta på? Kan dom inte välja ut målen själva?.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Alltså, så här roligt i ett spel har jag inte haft sedan Amiga-tiden. Underbart lir detta

Håller med det är fruktansvärt skoj. Det är som GameSpot skriver i sin review: "Silent Hunter III is mainly a submarine sim, but it's also a time machine of sorts.". Tar en tillbaka till simulatorernas storhetstid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Fråga: Flak-.kanonen på däck? MÅSTE man med kikaren visa vad dom ska skjuta på? Kan dom inte välja ut målen själva?.

Nä det behöver du inte. Klick på din "Watch Officer", där kan du välja var, när och hur du vill att dina män skall attackera med flak/deck gun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Håller med det är fruktansvärt skoj. Det är som GameSpot skriver i sin review: "Silent Hunter III is mainly a submarine sim, but it's also a time machine of sorts.". Tar en tillbaka till simulatorernas storhetstid

Nä det behöver du inte. Klick på din "Watch Officer", där kan du välja var, när och hur du vill att dina män skall attackera med flak/deck gun.

Jo, jag gör ju det, jag skickar män till flak, så långt är det ok, men när jag väljer t.ex "Fire at will" så hör jag hur ordern ges, men skytten gör inget förrän jag visar honom målen med kikaren.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Jo, jag gör ju det, jag skickar män till flak, så långt är det ok, men när jag väljer t.ex "Fire at will" så hör jag hur ordern ges, men skytten gör inget förrän jag visar honom målen med kikaren.

ok, skumt. Det var någon annan här som också sa att de inte sköt förrän man visar dom målen i kikarn men jag testade det själv i ett litet SP uppdrag och det fungera fint. Gav orden "Engage at will" och sedan "Engage any targets" och då började dom skjuta för fullt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
ok, skumt. Det var någon annan här som också sa att de inte sköt förrän man visar dom målen i kikarn men jag testade det själv i ett litet SP uppdrag och det fungera fint. Gav orden "Engage at will" och sedan "Engage any targets" och då började dom skjuta för fullt.

Läste på ett annat forum att mitt problem endast finns i tutorialen, ute i uppdragen ska det funka. Jag håller alla tummar.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Men gah så frustrerande svårt det ska vara att lära sig sikta och träffa med torpeder! Alltid när jag tror mig ha fått häng på hur det ska göras så bevisar jag motsatsen genom att missa flera torpeder på rad >< Och video-tutorialen tyckte jag inte var vidare hjälpsam - peka och skjut, jojo...

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Hur läger man ut bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
Men gah så frustrerande svårt det ska vara att lära sig sikta och träffa med torpeder! Alltid när jag tror mig ha fått häng på hur det ska göras så bevisar jag motsatsen genom att missa flera torpeder på rad >< Och video-tutorialen tyckte jag inte var vidare hjälpsam - peka och skjut, jojo...

Använder du hög hastighet på torpederna (på de som har den möjligheten)? Det är annars ett tips för att förbättra chansen att träffa, dock nåt inte torpederna lika långt då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_bosse
Hur läger man ut bilder

Skriv "[i m g]webbaddressen till bilden [/i m g]" fast utan mellanslag mellan bokstäverna img.

Permalänk
Medlem

/imgSh3_1.JPG
/imgSh3.JPG

Fugerar inte