Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bangis
Nu när man efter 17 patroler o navigera fram med U-båt IXB o då tror man att man är en världsmästare. Var det dags att ladda med manuel targeting system. O när man bränt av alla torpeder utan en träff, skrek besättningen att vi vill ha en ny kapten. Självförtroendet är noll, kanske dags att skyffla kol på en avfallspråm. Ni som anväder manuel taget har ni några tips att komma med hur man träffar.
Mvh Röde Orm
Det är endå ganska svårt att försöka hålla linien på horisonten med piltangenterna i hårt väder
jag brukar hålla linien vid horisonten med musen och kolla hur många sträck masten ligger på (innan jag låser på målet så att man kan dra siktet till höger, då blir det lättare att mäta sträcken) sen e de bara o låsa på målet o lägga "mät linien" på antalet sträck utan att bry sig om att hålla horisontlinien vid horisonten.
lite tips och några saker som jag observerat:
Resultatet av alla dina mätningar är "Gyro angle", alltså den kursändring som torpeden kommer att göra direkt efter att du har avfyrat den, om ditt mål befinner sig på 30 grader och din gyroangle visar 40 grader innebär det att målet förväntas befinna sig på Bearing 40 grader efter den tid som det tar torpeden att nå dit
Det man mest bör vara noga med är målets hastighet, en felmätning på 1knop vid AoB mellan 60-120 grader resulterar i en felaktig gyroangle på ca 2 grader
en felaktig AoB på ca 15 grader ger max 1 grad fel (gäller vid AoB på mellan 60-120, blir värre vid lägre/högre AoB).
felaktigt avstånd på 500m vid bearing +-15 grader, 200m vid bearing +-15-30 grader ger 1 grad fel (gäller på avstånd över 600m). Så om du innan har mätt eller uppskattat hastigheten och slänger ihop rästen halvslarvigt så borde det gå bra. Konvojer och marchants i övrigt ändrara sällan sin hastighet du vet också att alla fartygen i en konvoj har samma hastighet, utgå från den. Självklart om de har upptäckt dig o försöker väjja, då e de en helt annan femma.
Fartyg med längd över 100m har du råd med ca 2 grader fel på din gyroangle.
Dom här värdena är inte så exakta men de e bara för att få en uppfatning om vad som påvärkar gyroangle mest, det är väldigt olika från situation till situation, ibland så mäter man fel på flera faktorer så att felvärdena tar ut varandra.
Har en gång lyckats träffa en liten marchant på 2500m med manuel TDC fast efter ett par försök men endå. om man skjuter med dålig vinkel så sätt torpeden så den sprängs under fartyget så slipper du "dudes"
Om det är ett stort fartyg eller för att få bättre träffsäkerhet så bör man avfyra fler torpeder
jag brukar avfyra en mitt på målet, sen låser jag upp siktet och avfyrar en på främre delen av fartyget och en på bakre. (notera hur din gyroangle ändras när du flyttar på siktet)
skjut +- någon grad.
om man har lite känsla så märker man om gyroangle värkar vättig, man ser redan efter halvvägs om den träffar eller inte.
tänk på att gyroangle blir omvänd för bakre torpederna ( Bearing 180 = gyro 0 grader).
jaah det här kanske kan hjälpa lite iallafal, lek lite med TDC:n o kolla hur saker o ting ändras.