Om man läser deras köpvillkor lite längre än till punkt 8 står det så här:
13. REKLAMATION
13.1 Vid felaktig leverans, dvs. leverans av fel produkt, leverans av fel antal produkter eller leverans av skadade eller på annat sätt bristfälliga produkter, skall kunden, för att få åberopa att leveransen är felaktig, kontakta Specitek och reklamera inom de tider som anges i punkten 13.2.
13.2 Om kunden mottager en produkt i skadat skick eller med kvantitetsmässig brist skall felet reklameras omedelbart, dock senast inom tre dagar efter det att produkten mottagits om kunden skäligen borde ha upptäckt skadan genast. Övriga fel skall reklameras utan oskäligt uppehåll efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet och inte i något fall senare än 15 dagar från den dag produkten mottogs.
13.3 Reklamation skall i förekommande fall göras till Posten Logistik AB om felet uppkommit under transport.
13.4 Om reklamation inte skett skall produkten betraktas som godkänd av kunden.
14. FÖRFARANDE VID REKLAMATION OCH GARANTIANSPRÅK
14.1 Vid reklamation eller framställande av garantianspråk skall kunden kontakta Specitek för erhållande av ett returnummer, som är gällande under 14 dagar. Erhållande av returnummer innebär inte att Specitek accepterat att leveransen varit felaktig eller att Specitek anser att varan omfattas av tillverkarens garanti.
14.2 Sedan kunden erhållit ett returnummer skall produkten återsändas till Specitek på kundens bekostnad. Produkterna skall packas ordentligt och originalemballage med samtliga tillbehör, till exempel kablage, drivrutiner och manualer, skall finns med. Produkterna får inte ha stöldmärkts och meddelanden får inte skrivas direkt på originalkartongen.
14.3 Specitek mottager inte produkter som inte har ett returnummer eller om frakten inte har betalats av kunden.
14.4 Om Specitek vid kontroll av produkten finner att leveransen inte varit felaktig eller att garanti inte gäller för produkten återsänds den till kunden på dennes bekostnad. Specitek äger i detta fall rätt att debitera en felsökningsavgift om 500 kr inklusive mervärdesskatt och eventuella ytterligare kostnader som Specitek drabbats av.
14.5 Om varan är felaktig och om Specitek enligt dessa villkor svarar för felet eller om garanti gäller för produkten, avgör Specitek om produkten skall repareras, bytas ut mot en likvärdig eller krediteras till då gällande marknadspris.
15. ÅNGERRÄTT
15.1 Konsumenter har rätt att enligt lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal ångra ett köp genom att till Specitek lämna eller sända ett skriftligt meddelande om detta inom 14 dagar eller sju arbetsdagar från den dag konsumenten mottagit produkten eller en väsentlig del av denna. Då Specitek erhållit sådant meddelande från en konsument tilldelas denne ett returnummer.
15.2 Ångerrätten gäller enligt lagen bl.a. inte för produkter som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla; inte heller gäller ångerrätten för förseglade datorprogram samt förseglade ljud- och bildupptagningar då förseglingen brutits.
15.3 Konsumenten får enligt lagen utöva sin ångerrätt endast om den produkt som mottagits hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att för att ångerrätten skall kunna utövas får inte förseglingen till en programvara brytas; om förseglingen till en mjukvara som tillhör en hårdvara har brytits kan exempelvis ångerrätten inte utövas för mjukvaran eller hårdvaran. Ångerrätten kan inte heller utövas om en lasertoner eller en bläckpatron har monterats i en skivare.
15.4 Om en konsument vill utöva sin ångerrätt skall denne, sedan returnummer erhållits, lämna eller sända tillbaka produkten till Specitek på egen bekostnad med angivande av returnummer. Produkterna skall – för att ångerrätten inte skall gå förlorad - packas ordentligt och originalemballage med samtliga tillbehör, till exempel kablage, drivrutiner och manualer, skall finns med. Produkterna får inte ha stöldmärkts och meddelanden får inte skrivas direkt på originalkartongen.
15.5 Specitek betalar tillbaka vad kunden har erlagt till Specitek inom 30 dagar räknat från den dag Specitek tagit emot produkten.
Persoligen tycker inte jag att det ser ut som att de "bryter" mot någon lag. Men det hela är ju självklart en tolkningsfråga.