Telia 24MBit, vad är era erfarenheter?

Permalänk

Telia 24MBit, vad är era erfarenheter?

Jag skall skaffa Telias 24MBit senare i år är det tänkt, jag tänkte höra mej för lite om erfarenheter för de som har Telias 24MBit, hur har det funkat och så??????
Vet att Telia inte brukar krångla så värst mycket men man vet aldrig, så knåpa gärna ner era erfarenheter så jag får mer att längta efter.

Har sökt, men inte funnit, kan vara jag som söker dåligt, ber om ursäkt isf.

Visa signatur

När andra slår med nävarna, slår jag med häpnad!!!

Permalänk
Medlem

Bara att beställa har funkat utan några som hällst problem för mig, har haft det i ca 3 månader.

Visa signatur

MS

Permalänk
Avstängd

Har haft Telia 24 sedan juletider förra året. Det har varit nere en gång under ~2h i övrigt inga problem. Jag är väldigt nöjd och hastigheterna är vad jag förväntade mig. Dock hade jag inte valt Telia igen, men det beror på att jag vill ha mer uppload än vad de kan erbjuda.

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
Medlem

En polare till mig har telia 24mbit,fast han får bara ut 9, han ringde till supporten och frågade varför och dom svarade "Just nu så skickar vi bara ut 10mbit till dig för att du inte är i behov av mer, och att 1mbit försvinner på vägen...".. snacka om Wired!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
En polare till mig har telia 24mbit,fast han får bara ut 9, han ringde till supporten och frågade varför och dom svarade "Just nu så skickar vi bara ut 10mbit till dig för att du inte är i behov av mer, och att 1mbit försvinner på vägen...".. snacka om Wired!

Har han router? Just 9MBit låter väldigt mkt som om de skulle va en router inkopplad Vad har han för längd till telestationen? *tippar på 2-2.5km om han ej har router*

Permalänk
Medlem

Detta kan du räkna med att få ut, beroende på avstånd till station:

0-500m = 24 - 19 mbit
500-1000m = 19-17mbit
1000-1500m = 16-14mbit
1500-2000m = 14-11mbit
2000-2500m = 11-8mbit

Sedan beror det självklart på kvaliten på kopplarledningarna, detta är ungefärliga siffror.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
En polare till mig har telia 24mbit,fast han får bara ut 9, han ringde till supporten och frågade varför och dom svarade "Just nu så skickar vi bara ut 10mbit till dig för att du inte är i behov av mer, och att 1mbit försvinner på vägen...".. snacka om Wired!

Va? Öhhh...be honom ringa in igen. Måsta ha varit en riktigt sömnig person som gav det svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
En polare till mig har telia 24mbit,fast han får bara ut 9, han ringde till supporten och frågade varför och dom svarade "Just nu så skickar vi bara ut 10mbit till dig för att du inte är i behov av mer, och att 1mbit försvinner på vägen...".. snacka om Wired!

Troligt... I så fall måste det varit någon nyanställd eller nått...

Permalänk
Medlem

Har haft det i ett par månader nu och är nöjd hittills.

Jag har 1200 meter till stationen och ligger runt 17Mbit/s i nedladdning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
En polare till mig har telia 24mbit,fast han får bara ut 9, han ringde till supporten och frågade varför och dom svarade "Just nu så skickar vi bara ut 10mbit till dig för att du inte är i behov av mer, och att 1mbit försvinner på vägen...".. snacka om Wired!

Hade jag fått det som svar hade jag flippat. Dom har ju knappast någon rätt till att avgöra vad du "behöver" HAHA...

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk

Jag beställde 24mbit för ca en månad sedan, det skulle vara inkopplat den första april men det blev något fel och fördröjt. Jag ringde idag och det ska vara uppgraderat men min hastighet har blivit sämre än med 8mbit. Just nu ligger jag på 100-150 kb/s från Sunet.
Är nu mycket missnöjd då jag låg 800-900kb/s med 8mbit. Jag har pratat med dem och hoppas att det löser sig. Telia har aldrig strulat för mig tidigare och jag har alltid varit mycket nöjd med deras tjänster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
En polare till mig har telia 24mbit,fast han får bara ut 9, han ringde till supporten och frågade varför och dom svarade "Just nu så skickar vi bara ut 10mbit till dig för att du inte är i behov av mer, och att 1mbit försvinner på vägen...".. snacka om Wired!

Ja, det är trådbundet, adsl går i telekabeln.

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering om Telia 24 Mbit..
Är det någon gräns för hur mycket man får tanka ner / månad ?

//Línus

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanos
Har en liten fundering om Telia 24 Mbit..
Är det någon gräns för hur mycket man får tanka ner / månad ?

//Línus

Nej, det finns ingen gräns. Så fall skulle det stå på telias sida.

Förövrigt har telia sänkt priset på bredband nu. 24mbit för 239:-
även för de som redan är kund hos dem. Om jag tolkar deras information rätt.

Permalänk
Medlem

nopp då har du tolkat fel.. "Pris från 239:-" de är alltså 0,25 mbit som kostar 239:- 24mbit kostar 419 :-

Permalänk

Är jätte nöjd med Telia 24.
Det är lite dyrt men man får vad man betalar för tycker jag.
Får nästan 20mbit i tptest nu när jag bor inne i jkpg, hade ca 17mbit ute på landet.

Riktigt nice ! bra spel ping också.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jag har redan 8Mbit/s, men hur vet jag om jag kan få 24Mbit/s?
Jag skrev in mitt telefonnummer och det kom upp att jag kan få, sen går man ju vidare och får välja hastighet, där kan jag välja alla hastigheter tror jag (0,25Mbit/s 0,5Mbit/s 2Mbit/s 8Mbit/s 24Mbit/s)
Men jag vill ju inte trycka på beställa och sen kanske få de helt plötsligt, vill ju veta.

Skulle 24Mbit/s inte komma upp kanske, om jag inte har tillgång till det?

Permalänk

Kommer ej upp om du inte kan få det, söker du på något tlf nr i andra områden kommer det ej finnas 24 överallt.

Var så på mitt nr tills de uppgradera stationen.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Ok, nice

Då blir det 24Mbit/s dårå, vad kostade 8Mbit/s innan de sänkte?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Direkt
Ok, nice

Då blir det 24Mbit/s dårå, vad kostade 8Mbit/s innan de sänkte?

Innan sänkningen kostade 8mbit och 24mbit 449:-
Efter sänkningen kostar 8mbit 389:- och 24mbit 419:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Innan sänkningen kostade 8mbit och 24mbit 449:-
Efter sänkningen kostar 8mbit 389:- och 24mbit 419:-

Okej, men samma pris för 8Mbit/s och 24Mbit/s? :S

Permalänk
Inaktiv

Japp, det var det.

Ett smart drag, tycker jag. För då byter de kunder som kan få 24mbit upp sig, till den högre hastigheten.

Antar att de på telia, tänkte så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
Har haft det i ett par månader nu och är nöjd hittills.

Jag har 1200 meter till stationen och ligger runt 17Mbit/s i nedladdning.

word my man!!!

Permalänk

har haft 24mbit i några veckor nu, jag bor nästan exakt 2500m från stationen och får ut ca 11-12 mbit dl, och 1.05 ul. pingar sunet på 17ms.

det är faktiskt bättre än jag trodde och är därför supernöjd! betydligt mer stabilt nu än med 8mbit då man har mer UL blir heller inte downloaden så lidande vid hög UL-belastning. kanonbra!

Permalänk
Medlem

Var nåt hets igår på Telias hemsida verkar de som, alla nr jag skrev in kunde ha 24Mbit, nu kan jag inte ens kontrollera mitt eget; "Angivet nummer har redan bredband. Gör ny kontroll på annat nummer eller välj att förlänga ditt bredband med ett förmånligt erbjudande om att ringa billigare!"

Rätt så uselt

Permalänk
Medlem

Tjänst: Telia 24Mbit
Modem: ZyXEL Prestige 660H Triple Play
Router: D-Link 604
Avstånd till telefonstationen: 1300meter

Utrustning:

TP TEST:

Ping TV4.se:

Ping Warezone Shory Walley CS server (Comhem 10/10Mbit):

Permalänk

För ett tag sen hade bostream upp till 26mbit både upp och ner som jag har förstått det, hur kunde dom ha så mkt upp?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
För ett tag sen hade bostream upp till 26mbit både upp och ner som jag har förstått det, hur kunde dom ha så mkt upp?

De använde VDSL-teknik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick det idag, drar ner filer i 2000/kbs från filarkivet. Vet inte om man kan begära mer men jag är nöjd ialafall.

Edit: 14 mbit mottagning sa TPTEST.