Formatera hårddisken? HUR?

Permalänk
Medlem

Formatera hårddisken? HUR?

Hejsan.

Dags att installera om datorn. Har xp på den nu och ska köra in xp igen. Har en 10gigs partition som jag har operativsystemet på och en 140gigs där jag har lite annat, har NTFS som filsyste.

Nu till problemet. Om jag bootar från XP cd:n så måste man ta bort partitionen (10gigs) innan man kan formatera. men om jag tar bort den så kommer enhetsbeteckningen på Windows-partitionen vara D: i windows och det vill jag inte ha.

För att inte få det så måste jag antingen ta bort båda partitionerna och göra en ny 10gigs och en ny 140gigs, men det vill jag inte... Allså måste jag formatera 10gigarn utan att ta bort partitionen..men hur?

Finns det någon 98-startdisk med NTFS support?
Har sökt men inte hittat.
Vet inte hur jag ska göra. Har testat Ultimate Boot CD med men hittar inget program som har stöd för ntsf och format.

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Permalänk
Medlem

Boota från hårddisken i felsäkert läge med kommandotolken -> format c:

Permalänk
Medlem

man kan väll inte formatera c: när man bootar upp på den?

Permalänk
Medlem

Du skall kunna starta från CD:n och formatera C och därefter få XP installerat där. Du skall inte ta bort några partitioner.

Permalänk
Medlem

jo men det går inte...och det är jag 100 på..:/

Permalänk

Du behöver inte alls ta bort partionen för att kunna formatera under XP installationen, du väljer enbart vilken partition du ska installera på. Sen känner installationsprogrammet av att du har en tidigare installation av XP rekomenderar den dig att tänka om, men skit i det och då kommer du till väl där du kan välja att formatera Partitionen.
Men för att få detta val måste du boota med skivan, inget muppande med startdisketter eller installation innifrån windows.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

hmm aha..jo jag fick upp ett meddelande där det stod typ..Om jag var säker på att jag ville installera där. Att det kommer att skapas dubbla operativsystem. Sen typ enter för att forsätta och esc för att avsluta.

Permalänk

partion magic kan du andvända

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froddie88
partion magic kan du andvända

Varför använda andra program när det inte behövs, det gör ju det hela bara mer komplicerat och tar längre tid.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Varför använda andra program när det inte behövs, det gör ju det hela bara mer komplicerat och tar längre tid.

menar du med det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
menar du med det?

Inte för att verka taskig, men vilken bit av meningen förstod du inte?

Varför köra ett separat program för att formatera som kommer ta längre tid och kräva en omstart mer än att bara trycka enter (eller vilken knapp det nu är) en gång extra för att acceptera att man väljer en partition som redan har ett opperativsystem installerat för att sedan kunna formatera den partitionen.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Det är vell ingen fara om du tar bort din 10GB:s partition?
bara att skapa den igen;) inte mer en så?.
Varför vill du inte göra så?

Ska vell gå att boota med xp cd:n sen när du kommigt fram till bla..bla...
installera å så, så är det vell bara att formatera partition för partition?

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

men han ville ju inte ta bort partitionen för då skulle den få en annan enhetsbokstav, D i dett fallet

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt problemet. Varför är det krångligt att ha windows på nått annat än c:? Jag har mi på H: just nu och har inte upplevt några problem alls.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Fattar inte riktigt problemet. Varför är det krångligt att ha windows på nått annat än c:? Jag har mi på H: just nu och har inte upplevt några problem alls.

Är väl förmodligen för att han tycker den är "snyggare" och helt enkelt vill ha det så av gammal vana. Jag vill också alltid ha windows på C: även om jag vet att det går lika bra att ha det var som helst.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Håller med föregående talare, Willhelm. Det är bara att du väljer att du vill installera på C: och när du sedan fortsätter så kommer du få frågan om du vill formatera med NTFS, NTFS (Snabb) etc. Då kommer du få bort det gamla och in med det nya. Undrar bara om det kanske inte är lite lite med bara 10gig på windowspartitionen. När mindre än typ 15-20% av windowspartionen finns kvar så börjar windows gå långsammare. Skulle nog ha ökat den partitionen med typ 5 gig.
Kom ihåg att säkerhetskopiera typ "Mina dokument" oxå, de kommer ju inte att finnas kvar efter ominstallationen.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Snacka om Tvångskänslor;P...hahaha..

Visa signatur
Permalänk

Håller med föregående om att det inte är några problem att installera XP över XP då man väljer en nyinstallation och ingen uppdatering. Om detta nu inte skulle funka så kan du alltid boota med en linux boot disk som har stöd för alla filsystem du kan tänka dig och sedan köra fdisk.
Lycka Till!