Permalänk
Avstängd

VDSL Installationskostnad?

Hej,

Jag har tängt att skaffa VDSL så skicka ett mejl till utsikt (dom har hand om bredbandet i stadsnätet) och då fick jag detta svar:

"Ungefärliga priser för privat VDSL
Installationskostnad 6250 kr inkl moms
Månadskostnad 270 kr till Utsikt och 150 kr till Bahnhof.

Leveranstid

Mellan 6 veckor och 8 veckor efter beställning."

hur kan Installationskostnaden vara så dyr?
jag är inte så insatt i detta men är det något specielt med VDSL som kostar så mycket?

Permalänk
Gäst

Det var en dyr installation.
Det brukar ligga runt 1200 - 1500:- beroende på bolag och olika kampanjer.

Permalänk
Avstängd

Fiber hit kommer kosta 7300:-, vi har fan 10 meter till fibern som går i diket bredvid oss.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

mm ruskigt dyrt var det... 1200 - 1500:- är ju rimmligt men inte 6250kr

EDIT: jag skicka ett mejl och frågade varför det var så dyrt för telefonstationen är ju redan utbyggd för VDSL, till svar fick jag:

"Jo, vdsl krävs lite annat utrustning till dig som kostar en del faktist."

vad är det som kostar 6250kr? nån som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackxass
mm ruskigt dyrt var det... 1200 - 1500:- är ju rimmligt men inte 6250kr

EDIT: jag skicka ett mejl och frågade varför det var så dyrt för telefonstationen är ju redan utbyggd för VDSL, till svar fick jag:

"Jo, vdsl krävs lite annat utrustning till dig som kostar en del faktist."

vad är det som kostar 6250kr? nån som vet?

Borde väl inte vara mer än någon tusenlapp för modemet och möjligtvis något i telestationen (vet dock inte vad det skulle vara, borde inte vara dyrare än för ADSL egentligen)

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nja VDSL är snarare väldigt mycket dyrare än ADSL för en leverantör(även fast 6k låter i överkant).
Orsaker kan vara, fast inte begränsade till:

Begränsningar i antalet kunder per stativ.
Teoretiskt kundantal inom rimligt avstånd till stationen.
Modemkostnader.
Upload.
Inbillar mig även att antalet leverantörer av själva stationsutr:en kan vara slim och där rendera i högre kostnader.

Tycker dock: "Jo, vdsl krävs lite annat utrustning till dig som kostar en del faktist." är ett väldigt skrattretande svar, borde gå att få ut ett mer utvecklat svar än så.

Lycka till.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappersrulle
Fiber hit kommer kosta 7300:-, vi har fan 10 meter till fibern som går i diket bredvid oss.

mycket pengar, men inte direkt dyrt. fiber är inte billigt, sen ska den grävas ner o kopplas in + att du inte bara skarvar på kabel in till er utan det måste på annan utrusning oxå.

men tillbaka till ämnet, över 6000 kr lät ju som ett pris taget i överkant, o deras svar visar ju att det inte är hela sanningen.

men har man "monopol" på vdsl på den stationen äre ju svårt att pressa dem till bättre pris men ta o ring o fråga, alltid snabbare o lättare att få bra svar då, + att de då inte kan slingra sig.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

mjo, men jag vet om det har någe att göra med att dom inte erbjuder tjänsten på deras sida, det var jag som skrev till dom och fråga om jag kunde få det, för jag tänkte att telefonstationen måste ju vara utbyggd för det, eftersom ett Internet cafe som är i samma byggnad som min lägenhet har VDSL 10/10 .
aja jag får väll hoppas på att dom sänker priset nån gång