FelMeddelande - Blåskärm, hoppas på assistans

Permalänk

FelMeddelande - Blåskärm, hoppas på assistans

Har fått ett felmeddelande ett par gånger nu, leder till att datorn måste startas om, någon som vet vad som kan göras?

Felmeddelandet lyder:

Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

Kontrollera att all ny maskin- och programvara är korrekt installerad.
Om det här är en ny installation, kan du kontakta maskin- eller programvarutillverkarna om du behöver speciella filer för windows.

Om problemet kvarstår kan du prova att inaktivera eller ta bort nyinstallerad maskin- eller programvara. Inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis caching eller shadowing.
Så här gör du om du måste använda felsäkert läge för att ta bort eller inaktivera komponenter: Starta om datorn, tryck F8 för att visa listan avancerade startalternativ och välj felsäkert läge.

Teknisk information:

*** STOP: 0x0000000A (0x3E9F4AFC,0x000000FF,0x00000001,0x804DB660)

Påbörjar dumpning av fysiskt minne.
Dumpningen av det fysiska minnet är klar. Kontakta systemadministratören eller teknisk support om du behöver hjälp.

Permalänk

Vad var det senaste du installerade??? Drivrutin till nån hårdvara eller kanske nån uppdatering....

Här -> http://search.microsoft.com/search/results.aspx?view=en-us&st... kan du se lite om ditt felmeddelande.

Visa signatur

När andra slår med nävarna, slår jag med häpnad!!!

Permalänk

Förstår inte hur man ska kunna se vilken komponent felmeddelandet rapporterar, det står att

STOP: 0x0000000A (0x3E9F4AFC,0x000000FF,0x00000001,0x804DB660)

visar på vad som är fel om man läser om felet via länken du skickade. Förstår du hur man kan tyda felmeddelandet?

___________________________________Mer info..

Jag köpte datorn billigt med detta felmeddelande.. har kunnat köra datorn utan problem ganska länge nu, men nu kommer detta felmeddelande alltid upp 10-30min efter uppstart.

Tror inte det beror på någon ny installation då felmeddelandet kommer upp även under installationsfasen då jag försöker installera om winXP.

Testade att byta grafikkortet mot ett annat, ingen skillnad dock.