Permalänk
Medlem

Borttappat brev?

Hejsan.
Sålde en tröja på blocket mot förskottsbetalning. (dum som jag var?) skickade jag tröjan som vanligt brev, tänkandes att det inte är alltför många brevförsändelser som försvinner, om ens några.
Lade tröjan i brevlådan i torsdags, 2h innan de hämtar breven. Idag ringde snubben och sa att han inte fått den.
På postens hemsida står det visserligen att ekonomibrev tar upp till tre vardagar att komma fram, det har nu gått fyra vardagar.
Självklart kan jag, och bör jag, ge de en dag till och det är just precis vad vi kommit överrens om men ifall brevet nu skulle ha blivit borttappat, ligger felet då hos mig som säljare?
Har någon här fått något borttappat av posten och fått någon kompensation eller liknande? Hade varit bra att veta

Permalänk
Medlem

du bör ha reglerat i ert köpeavtal hur det ska skickas och vem som ansvarar för prylen när det skickas.
Vanligen brukar jag personligen avsäga mig allt ansvar om varan skickas som brev.
Posten ersätter inte brev...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Brev är inte försäkrade, så du har inget att hämta tyvärr.

Permalänk
Medlem

Eller så ljuger köparen.
99.95% av allt som skickas kommer fram.

Resten är spårlöst borta

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem

Decibel: Så sant, det var minst sagt klumpigt gjort av mig.

Weezer: K, ja, då vet jag. tack

Scoc: Jotack, den tanken slog mig med.
Får se hur det blir imorrn och har det inte 'kommit fram' då så får jag väl komma överrens på något sätt. Man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Hah jag vet en gång jag vann en auktion han postade den i samma stad,, tog 3 jävla veckor innan den kom fram och ingen lapp eller nåt varför det skulle ta 3 förbannade veckor. Dom på posten är bra konstiga ibland.

Permalänk

För köp mellan privatpersoner gäller köplagen och enligt den är det du somk skickar varan som måste kunna bevisa att du skickat varan. Kan du inte det, vilket du inte kan om du skickat den som brev, så får du betala tillbaka pengarna till köparen eller skicka en likvärdig produkt igen.

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem

Re: Borttappat brev?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffpuff
Har någon här fått något borttappat av posten och fått någon kompensation eller liknande? Hade varit bra att veta

Posten slarvade bort grejer värda över 1500 kr som jag skickade (3 st brev á 500 kr), jag klagade givetvis. Kompensationen jag fick var att de skickade frimärken till mig som var värda 66 kr (alltså det portot jag betalt för att skicka grejerna).