Jag och en kompis ska ha ett minilan, men jag förstår mig inte på routern

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis ska ha ett minilan, men jag förstår mig inte på routern

Hejsan, detta är säkert en frustrerande fråga för er, eftersom ni antagligen svarat på den förut.
Men jag skulle bli jätteglad om ni kunde klargöra några saker för mig som jag inte hittade/förstod ifrån FAQ'en.
Jag ska koppla in min och en kompis datorer mot en router så vi båda kan köra över internet i ett jack.
Men nu är det ju såhär att det verkar inte som att det ska vara så lätt som att bara stoppa i sladdarna och sedan ösa, så jag behöver hjälp.

Har ni några länkar som beskriver hur jag gör för att vi två ska kunna spela?

Eller ännu bättre; Kan ni förklara steg för steg hur jag fixar det.. Jag är inte en sådan idiot att jag inte förstår enkla begrepp och termer, men blir det lite mer avancerad måste ni nog specifisera er...

Tack på förhand (Ev. Stavningsfel kan nog finnas)

Visa signatur

Varför är ingen snäll mot mig? :(

Permalänk
Medlem

Skriv vad du har för internetuppkoppling, router etc.
Specificera så mycket som möjligt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ursäkta, det kommer snart...

EDIT:

D-LINK
Model: DI-604
P/N: DI604E....D1
S/N: DY01143063012
H/W Ver.: D1 F/W Ver.:3.04
MAC ID: 000F3D-12CFF66

Internet
Bostream 100mbit
Nått mer vet jag inte

Visa signatur

Varför är ingen snäll mot mig? :(

Permalänk
Medlem

100 mbit släng ut skitroutern och investera i en layer 3 switch istället.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
100 mbit släng ut skitroutern och investera i en layer 3 switch istället.

Och det är?..Jag ville inte ha köpråd.. Hellre att ni berättar hur jag ska göra

Visa signatur

Varför är ingen snäll mot mig? :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
100 mbit släng ut skitroutern och investera i en layer 3 switch istället.

hehe....han läser säker bara mailen o spelar lite då o då

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperApa
Och det är?..Jag ville inte ha köpråd.. Hellre att ni berättar hur jag ska göra

Tja du lär ju antingen sätta på DHCP'n i routern eller så ställer du in ip och sånt manuellt på den andra datorn om du har tillgång till flera ip adresser. men bara så du vet så klarar inte din router mer än 40 mbit throughput så du borde skaffa en layer 3 switch för att få ut maximal prestanda.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag att du inte tror att jag dumförklarar dig.

Jag har själv inte haft någon "router" från D-Link men jag antar att ditt lilla stycke till plast och elektronik (D-Link-enheten dvs) också agerar som DHCP-server. Om så är fallet så är det enda du behöver göra att ansluta den anslutning du får av din ISP i WAN-porten på D-Link-enheten för att sedan ansluta klienterna och slutligen konfigurera dem så de vet att de får sina inställningar via DHCP (automatisk tilldelning eller vad det heter i det OS du och din kompis använder).

Sedan bör jag också påpeka att ni lär aldrig få ut 100Mbps (eller ens 25, kanske inte ens 15-20) från eran internetanslutning med en NAT-box från D-Link.

Edit: P-NILZ, 40Mbps? Aldrig, inte ens chans i helvetet.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Senaste di-604 klarar 40 mbit

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Ja, 40mbit låter inte helt omöjligt.

Sen om du menade 40Mbit skulle jag gärna vilja se källor som hänvisar till ditt uttalande. Jag kan tänka mig att 40Mbit inte är helt omöjligt, men då med en enda klient och med "rätt sorts" data. Men 40Mbit i en verklighetstrogen miljö tror jag inte en sekund på, dvs ett antal klienter med varieranade typer av data.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Ja, 40mbit låter inte helt omöjligt.

Sen om du menade 40Mbit skulle jag gärna vilja se källor som hänvisar till ditt uttalande. Jag kan tänka mig att 40Mbit inte är helt omöjligt, men då med en enda klient och med "rätt sorts" data. Men 40Mbit i en verklighetstrogen miljö tror jag inte en sekund på, dvs ett antal klienter med varieranade typer av data.

dom olika DI-604 modellerna ska klara olika throughput beroende på H/W version. A1 klarar 10 Mbit, B1 15 Mbit, C1 25 Mbit, D1 40 Mbit och E1 55 Mbit. det är ju hastigheter satta av tillverkaren men jag kan ju själv inte säga om det är sant för jag sitter på en med D1 maskinvara på min egen 0.5 uppkoppling och det duger den för

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

604:an klarar 35-40mbit/s utan problem.
Har du 100mbit uppkoppling är det dock dags att byta till en bättre router.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Kolla här -> ftp://ftp.dlink.se/Quick%20Installation%20Guides/Sweden/DI-60...
och Här -> ftp://ftp.dlink.se//Products/di-products/di-604/Documentation...

Det är guider på svenska, installations guide och port öppnings instruktion, ladda ner dom (högerklicka och välj "Spara Mål Som"), det brukar stå rätt bra i dom hur man går till väga.

EDIT: Fel på länk. Fixat

Visa signatur

När andra slår med nävarna, slår jag med häpnad!!!

Permalänk
Medlem

Men du behöver väl inte använda DHCP, för du får väl 5 ip-adresser från bostream? Koppla bara in internet på 1an och dina dator på 2:an osv.. och stäng av dhcp i routern

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kommer det gå åt helvete om vi ska spela då?
Jag kanske ska fråga de feta gubbarna som bestämmer om internet om jag får låna en router av dem?

Visa signatur

Varför är ingen snäll mot mig? :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperApa
Kommer det gå åt helvete om vi ska spela då?
Jag kanske ska fråga de feta gubbarna som bestämmer om internet om jag får låna en router av dem?

eller så köper du vilken switch som helst ......

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Gör så här.

Reseta router genom att ta en liten stika å peta in i reset hålet i routern.

Stäng av allt som har med intenet å göra å venta 30sek

Sätt sedan på modemet och routern å venta 30sek
då bör routern ha fått en ip

sätt då på datorerna och ha kul.

OBS kolla även satt ni har kopplat allt rätt.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Sen om du menade 40Mbit skulle jag gärna vilja se källor som hänvisar till ditt uttalande. Jag kan tänka mig att 40Mbit inte är helt omöjligt, men då med en enda klient och med "rätt sorts" data. Men 40Mbit i en verklighetstrogen miljö tror jag inte en sekund på, dvs ett antal klienter med varieranade typer av data.

En kompis som har en äldre version, C1 har jag för mig, han kan iaf maxa sin 10mbit uppkoppling åt båda hållen samtidigt...

Att den senaste modellen skulle klara av det dubbla tvivlar jag inte alls på...

EDIT: Jag är ändå en av dom flitigaste dlink basharna här tror jag, men dom ska bashas av rätt anledning, inte av felaktiga påståenden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
En kompis som har en äldre version, C1 har jag för mig, han kan iaf maxa sin 10mbit uppkoppling åt båda hållen samtidigt...

Att den senaste modellen skulle klara av det dubbla tvivlar jag inte alls på...

EDIT: Jag är ändå en av dom flitigaste dlink basharna här tror jag, men dom ska bashas av rätt anledning, inte av felaktiga påståenden...

Jag säger inte att jag har rätt, jag säger bara att jag inte tror på det förens jag ser det.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

hehe, ok...