Vad ska jag har router, switch, hubb...

Permalänk

Vad ska jag har router, switch, hubb...

Hej,
Jag har nu fått Bredbandsbolaget och ska köpa en bärbar med inbyggt trådlös kort 802.11g, men har en stationär som jag vill också ska ha internet. Vad ska jag köpa för att båda ska ha internet? Router, switch, hub, accesspunkt eller vad?

Min stationära måste ha ett 802.11g kort, det vet jag.
Funkar alla kort med accesspunkten eller vad det nu är, eller måste båda ha samma tillverkare? Man kanske kan koppla den stationära via kabel, men den bärbara trådöst......eller måste båda vara trådlösa?

Ge gärna förslag på produkter/hemsidor. DOCK inget D-link.

/TranceMaster

Permalänk
Medlem

Båda burkarna behöver inte vara trådlösa, jag råder dig till att ha den stationära trådbunden då trådlöst lan inte är 100% säkert.

Nu ska vi inte börja diskutera hur säkert det är, visst man kan få det hyffsat säkert men aldrig 100%.
Så nog om detta.

Om du inte är så kinkig angående ip-adresser så kan du köpa en trådlös router.

Annars röstar jag på en vanlig acesspunkt, och det med maximal säkerhet då den kommer dela ut alla resterande ip-adresser trådlöst.
Dock så tillkommer det ju då att du måste ha en switch så att du kan ha en kabel till ap´n och en till den stationära burken.

Du kan ju forska runt och se om du kan hitta en acesspunkt som man confa så att den bara delar ut 1 ip-adress förstås.

När det kommer till märken så är Netgear inte fy skam, sen är Linksys väldigt kvalitativa.

Är det något annat du undrar över så är det bara att fråga.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Köp helt enkelt en router med WLAN. Kallas ibland också gateways bla. på www.dustin.se.

På en trådlös router kan du koppla in den stationära med tp-kabel och sen använda laptopen trådlöst.

Permalänk

Hej,
vad är det ni menar med "säkert", kan de komma in i min dator? Se vad jag laddar hem? Eller använda min bandbredd?

Vill helst ha det enkelt också, så om jag måste ha en switch om jag ska köpa en accesspunkt så vill jag inte ha det. Det får nog bli en gateway som Seabazz föreslog.
men vad menas med:
Antal Wan interface 1st 10/100Mbps (antal enheter som kan kopplas trådlöst??)
Antal Lan interface 4st 10/100Mbps (där man har den vanliga internetkabeln??)

Kanske den...

/TranceMaster

Permalänk
Medlem

Wan interface - där du ansluter sladden från internet
Lan interface - där du kopplar in kabelanslutna datorer.

Hur många datorer som kan anslutas trådlöst varierar med tillverkare och modell, gemensamt brukar dock vara att du kan ansluta betydligt fler än vad som är praktiskt användbart. Alla trådlöst anslutna datorer delar nämligen på den trådlösa bandbredden (för den angivna gatewayen 54 Mbps teoretiskt, i praktiken drygt hälften).

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Hej, funkar den här 3COM OC 11G WIRELESS CABLE/DSL GATEWAY om man har Bredbandsbolaget? Eller funkar den bara med DSL? För den verkar vara billig och bra, eller är det något jag missat? Tänkte beställ nu, så det är bra med lite snaba svar

/TranceMaster