Permalänk
Medlem

Kontrollera version i linux?

Tjenare!
Har ett problem, sitter och ska installera ett affiliatesystem till en klient sm använder osCommerce på en Linuxmaskin.
Problemet är att jag inte vet vilken version och dist osv. som kunden använder.

Har remotetillgång till deras linuxserver där det ska installeras men jag vill prova det innan jag laddar upp det.
Därför ska jag sätta upp en tillfällig linuxmaskin för att testa systemet.

Därför behöver jag veta hur man får reda på all nödvändig information om ett redan fungerande system.

Vilka kommandon finns det för att få fram info om kernel osv. (all nödvändig information!)

Är riktigt dålig på Linux men håller på att lära mig

/Pointen (Försökte söka utan något vidare resultat!)

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

uname -a printar det mesta om systemet.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

"uname -a" ger liknande: Linux alliz.ath.cx 2.4.27-1-386 #1 Wed Dec 1 19:43:08 JST 2004 i686 GNU/Linux

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ni ska ha stort tack!

"Sweclockers, the best a man can get!"*

*Är fortfarande arg och upprörd ang. ÖÄ! Sådetså!

EDIT: Förresten, för er som är nyfikna så var det Fedora v.1

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB